LPG3 inbouw 1994 940 Sedan op benzine: wanneer terugverdiend? verbruik?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag nog even de gebroeders van Orsouw in Eindhoven gebeld.michielockeloen schreef : Ik heb net een hele mooie 940 GLi 2.0 Sedan B200F op benzine (1994, nog maar 73.000 gelopen en altijd stipt dealeronderhouden, binnen gestaan) aangeschaft en overweeg nu LPG G3 inbouw.
Zij vertelden dat G3-keuring voor de RDW wél mogelijk is met een 940 uit 1994, zolang er op het kentekenbewijs niet "e2" achter het type staat. Op mijn kentekenbewijs staat bij het type "940 GL", dus het zou goed moeten gaan met de G3-keuring. Er zijn bij de gebr.van Orsouw twee opties:- een Italiaans OMVL systeem á E1500, óf- een Prins VSI dampgas systeem waarbij per cilinder apart ingespoten wordt (in het spruitstuk) a E1875Bij dat laatste systeem is er nagenoeg geen vermogensverlies.Het verschil tussen de twee systemen merk je bij normaal rijgedrag niet, maar kun je wel merken als je bijvoorbeeld een caravan of aanhangwagen trekt. Het Prins systeem kost ook twee dagen inbouw tijd, het OMVL systeem één dag. Van Orsouw heeft altijd 70 liter tanks ingebouwd in 940's, nooit 100 liter.Een 70 liter tank (in de kofferbak, bij een sedan), is 30cm doorsnee, een grotere tank (100 liter) zou misschien wel mogelijk zijn maar is zo'n 35 á 40 cm doorsnee, als hij er al inpast blijft er ook weer minder bagageruimte over. - De plek van het LPG tankventiel kan ook onderaan de achterbumper, zodat geen gat in de buitencarosserie hoeft te worden gemaakt. Heeft iemand tips of suggesties, wat de beste optie is, OMVL / Prins en 70l / 100l tank?
Dank voor alle reacties tot dusver,
Groetjes, Michiel
En wat rijdt het heerlijk, zo'n 940!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Volgens mij is hier een beetje een communicatie fout...michielockeloen schreef : Zij vertelden dat G3-keuring voor de RDW wél mogelijk is met een 940 uit 1994, zolang er op het kentekenbewijs niet "e2" achter het type staat. Op mijn kentekenbewijs staat bij het type "940 GL", dus het zou goed moeten gaan met de G3-keuring.
Of bij het type 940 GL staat maakt niet bijzonder veel uit [dat is de uitvoering van je wagen namelijk].
Het gaat denk ik om dat uitlaatemissie codeK6, S6, K9, U9, E2..etc..etc
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mij werkt het prima en ik rij toch nogal wat met een beladen auto-ambulance achter de Volvo. Voor de B230FB motor op LPG echt geen enkel probleem, komt gewoon vlot op gang ook bij hellingen.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij een degelijke km per jaar heb je de installatie er echt zou uit, zeker binnen 2 jaar.
En bij een nieuwe installatie hoef je ,m.i., geen rekening te houden met extra (onderhouds)kosten, die komen echt pas na een paar jaar.
Ik heb mijn G3 Vialle al na een jaar eruit gereden, bij 33.000 km. Ergo als je meer dan 20.000 km rijdt is LPG zeker voordeliger mits je de volvo een paar jaar rijdt.
En koop je een volvo met een gas installatie ligt het omslag punt zelfs onder de 10.000 km. (is mij eens voorgerekend)
IK ZEG "DOEN".....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit gaat een beetje boven mijn technische kennis.henk 940LPT schreef : Bij LPi (waarbij er ook nog een pomp in de tank zit) heb je wel keuze uit 85 of 100 liter. Diameter is gelijk, breedte verschilt. De ruimte naast de tank gebruik je in de praktijk niet en je merk het verschil ook niet. Ook die 5-10cm in doorsnede merk je weinig van denk ik. Wat voor OMVL systeem is het ? Zou bij een B200 geen systeem nemen met een restrictie in de inlaat omdat deze motor al wat lichter is. Met restrictie (waar je zowel op benzine als lpg "last" van hebt) houd je nog minder vermogen over.
LPi: is dat het Prins systeem? Of ook het OMVL systeem?
Van Orsouw heeft niet gezegd welk OMVL systeem ze zouden kunnen inbouwen, wat betekent een 'restrictie in de inlaat', en met welke LPG systemen heb je daar last van?Groet, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groetjes, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.