LPG3 inbouw 1994 940 Sedan op benzine: wanneer terugverdiend? verbruik?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2010 10:02 #1270499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
G3 alleen voor 940's na '95 is volgens mij nog de oude regeling. De regels zijn een paar jaar terug veranderd, dus wellicht kan het ook met andere motoren/LPG systemen dan de LPT icm Vialle LPi (in de oude regeoling was dit de enigste combinatie waarvoor er een G3 "typegoedkeuring" was). Overigens lijkt het me een beetje een vreemde constructie als je een nieuwe installatie laat inbouwen voor 1400 euro en dan nog apart 600 euro moet lappen voor de computer. Of wordt een 2e hands installatie ingebouwd waarvoor die conversie nog nodig is ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2010 17:13 #1270626 door V700 register

michielockeloen schreef : Ik heb net een hele mooie 940 GLi 2.0 Sedan B200F op benzine (1994, nog maar 73.000 gelopen en altijd stipt dealeronderhouden, binnen gestaan) aangeschaft en overweeg nu LPG G3 inbouw.

Vandaag nog even de gebroeders van Orsouw in Eindhoven gebeld.
Zij vertelden dat G3-keuring voor de RDW wél mogelijk is met een 940 uit 1994, zolang er op het kentekenbewijs niet "e2" achter het type staat. Op mijn kentekenbewijs staat bij het type "940 GL", dus het zou goed moeten gaan met de G3-keuring. Er zijn bij de gebr.van Orsouw twee opties:- een Italiaans OMVL systeem á E1500, óf- een Prins VSI dampgas systeem waarbij per cilinder apart ingespoten wordt (in het spruitstuk) a E1875Bij dat laatste systeem is er nagenoeg geen vermogensverlies.Het verschil tussen de twee systemen merk je bij normaal rijgedrag niet, maar kun je wel merken als je bijvoorbeeld een caravan of aanhangwagen trekt. Het Prins systeem kost ook twee dagen inbouw tijd, het OMVL systeem één dag.  Van Orsouw heeft altijd 70 liter tanks ingebouwd in 940's, nooit 100 liter.Een 70 liter tank (in de kofferbak, bij een sedan), is 30cm doorsnee, een grotere tank (100 liter) zou misschien wel mogelijk zijn maar is zo'n 35 á 40 cm doorsnee, als hij er al inpast blijft er ook weer minder bagageruimte over. - De plek van het LPG tankventiel kan ook onderaan de achterbumper, zodat geen gat in de buitencarosserie hoeft te worden gemaakt. Heeft iemand tips of suggesties, wat de beste optie is, OMVL / Prins en 70l / 100l tank?
Dank voor alle reacties tot dusver,
Groetjes, Michiel

En wat rijdt het heerlijk, zo'n 940! :-) 

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2010 17:25 #1270627 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Comm fout

michielockeloen schreef : Zij vertelden dat G3-keuring voor de RDW wél mogelijk is met een 940 uit 1994, zolang er op het kentekenbewijs niet "e2" achter het type staat. Op mijn kentekenbewijs staat bij het type "940 GL", dus het zou goed moeten gaan met de G3-keuring.

Volgens mij is hier een beetje een communicatie fout...
Of bij het type 940 GL staat maakt niet bijzonder veel uit [dat is de uitvoering van je wagen namelijk].
Het gaat denk ik om dat uitlaatemissie codeK6, S6, K9, U9, E2..etc..etc
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2010 17:31 #1270628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij LPi (waarbij er ook nog een pomp in de tank zit) heb je wel keuze uit 85 of 100 liter. Diameter is gelijk, breedte verschilt. De ruimte naast de tank gebruik je in de praktijk niet en je merk het verschil ook niet. Ook die 5-10cm in doorsnede merk je weinig van denk ik. Wat voor OMVL systeem is het ? Zou bij een B200 geen systeem nemen met een restrictie in de inlaat omdat deze motor al wat lichter is. Met restrictie (waar je zowel op benzine als lpg "last" van hebt) houd je nog minder vermogen over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2010 19:45 #1270641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn LPG installatie komt
Mijn LPG installatie komt dus ook bij van Orsouw vandaan en is een OMVL systeem, verdamper maar wel lambda geregeld.
Bij mij werkt het prima en ik rij toch nogal wat met een beladen auto-ambulance achter de Volvo. Voor de B230FB motor op LPG echt geen enkel probleem, komt gewoon vlot op gang ook bij hellingen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2010 20:19 #1270642 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reken je wel rijk.....
Ik rijd zo'n 20.000 a 30.000 km per jaar en probeer te berekenen hoe lang het zou duren voordat ik mijn investering van de LPG3 inbouw eruit heb.
Bij een degelijke km per jaar heb je de installatie er echt zou uit, zeker binnen 2 jaar.
En bij een nieuwe installatie hoef je ,m.i., geen rekening te houden met extra (onderhouds)kosten, die komen echt pas na een paar jaar.
Ik heb mijn G3 Vialle al na een jaar eruit gereden, bij 33.000 km. Ergo als je meer dan 20.000 km rijdt is LPG zeker voordeliger mits je de volvo een paar jaar rijdt.
En koop je een volvo met een gas installatie ligt het omslag punt zelfs onder de 10.000 km. (is mij eens voorgerekend)
IK ZEG "DOEN".....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2010 20:31 #1270645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi, restrictie inlaat ?

henk 940LPT schreef : Bij LPi (waarbij er ook nog een pomp in de tank zit) heb je wel keuze uit 85 of 100 liter. Diameter is gelijk, breedte verschilt. De ruimte naast de tank gebruik je in de praktijk niet en je merk het verschil ook niet. Ook die 5-10cm in doorsnede merk je weinig van denk ik. Wat voor OMVL systeem is het ? Zou bij een B200 geen systeem nemen met een restrictie in de inlaat omdat deze motor al wat lichter is. Met restrictie (waar je zowel op benzine als lpg "last" van hebt) houd je nog minder vermogen over.

Dit gaat een beetje boven mijn technische kennis.
LPi: is dat het Prins systeem? Of ook het OMVL systeem?
Van Orsouw heeft niet gezegd welk OMVL systeem ze zouden kunnen inbouwen, wat betekent een 'restrictie in de inlaat', en met welke LPG systemen heb je daar last van?Groet, Michiel  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2010 20:44 #1270649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry
Sorry, ging een beetje te snel."MaartenG" had het over LPi, van Vialle. LPi is de type-aanduiding van een systeem van fabrikant Vialle. De Vialle LPi installatie is de enige installatie met een pomp in de tank. Dat stukje ging ook meer over 85-100 liter tanks en hoe die in de kofferruimte van de sedan zitten dan over de door jou gekozen kandidaten voor inbouw. Bij ouderwetse verdampersystemen werd in de inlaat een "gasmengstuk" geplaatst om de motor de LPG te laten aanzuigen en om de LPG te laten mengen met de inlaatlucht. Het effect van de dat mengstuk was dat de binnendiameter van het inlaattraject kleiner werd (ook wel restrictie genoemd). Hierdoor kon er minder lucht in de motor waardoor het vermogen lager kwam te liggen. Hier heb je zowel bij rijden op lpg als op benzine last van (de lucht moet altijd langs het mengstuk) en kan je volgens mij wel tot 5-10% vermogen kosten. Die restrictie is dus van toepassing bij de ouderwetse gasmengstukken. Vraag van Orsouw hier maar naar, ik denk dat ze dan wel weten wat ik bedoel. En ze kunnen je ook wel zeggen of dat bij die OMVL installatie van toepassing is. De Prins VSI heeft het sowieso niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2010 08:31 #1270756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank,
dank, nu is een en ander duidelijker.

Groetjes, Michiel 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC