LPG3 inbouw 1994 940 Sedan op benzine: wanneer terugverdiend? verbruik?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb net een hele mooie 940 GLi 2.0 Sedan op benzine (1994, nog maar 73.000 gelopen en altijd stipt dealeronderhouden, binnen gestaan) aangeschaft en overweeg nu LPG G3 inbouw.
Ik rijd zo'n 20.000 a 30.000 km per jaar en probeer te berekenen hoe lang het zou duren voordat ik mijn investering van de LPG3 inbouw eruit heb.
Mijn schatting komt op 2 jaar of zelfs minder uit, uitgaande van 20.000 km per jaar, kan dat kloppen?
Dan zou LPG3 inbouw zeker de moeite waard zijn, met deze auto zou ik nog heel wat jaartjes plezierig moeten kunnen rijden.
(LPG3 inbouw bij de gebroeders van Orsouw, Eindhoven a E1350, evt. met injectiecomputer E600 extra,
verbruik tot nu toe op benzine (bij heel rustig rijgedrag) 11,8 km / liter oftewel 8,5 liter / 100 km.)
Blijft het verbruik op LPG gelijk, of wordt dit hoger?
Omdat ik graag de bagageruimte flexibel zou willen kunnen blijven gebruiken, lijkt een LPG tank op de plek van het reservewiel mij het meest aantrekkelijk.
Kan dat ook bij een Sedan?
Waar laat je dan het reservewiel, in een hoes ergens in de kofferbak?
Groetjes, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Bedenk wel, dat een tank die op de plek past waar normaalgesproken het reservewiel zit, een stuk kleiner is dan de grootste tank die je tussen de spatborden in laat bouwen. Als ik een sedan had en genoeg zou rijden om LPG rendabel te maken, zou ik voor de grootste tank gaan die je tegen de achterbank kunt plaatsen. Liever geen skiluik, dan wat vaker tanken.
groetjes
Mathy
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
De eerste S90 die ik kocht had een 85 ltr tank achter de achterbank. Effectief ging daar rond de 67 liter in. Toen ik mijn tweede S90 kocht heb ik daar een 100 ltr tank ingezet. Is alleen breder dan de 85 liter tank. In de diepte maakt het geen verschil. En het is toch een plezier om slechts iedere 650 km pas aan de pomp te hoeven staan. Dus ik zou zeggen, ga voor de 100 liter uitvoering.
Zo'n ringtank op de plaats van het reservewiel klinkt wel aardig, maar als het reservewiel dan los door de achterbak zwerft, dan schiet je daar in mijn beleving niets mee op. Of je moet genoegen nemen met een spuitbus voor het geval van een lekke band. Maar ik heb toch heel wat liever een volwaardig reservewiel bij me.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn Volvo Estate loopt op benzine 10km op 1 liter benzine, Gas 9km op 1 liter.
Met nieuwe bougies, bougies kabels, rotor en verdeler, kleppen goed gesteld.
Ik sta elke 350 km aan de pomp, zal zeker gaan voor een zo groot mogelijke Gas Tank.

Succes met je keuze Mart. VolvoEstate 1998, B230FK, Lpi, LPG G3, M90
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hogere onderhoudskosten heb je met LPG, dat ben ik zeker met je eens.MaartenG schreef : Houd ook rekening met extra onderhoudskosten aan de G3 installatie, die tankpomp is niet goedkoop en moet toch ook om de 5 jaar vervangen, hoor ik wel.
Maar die intank heb je alleen bij Vialle LPi (die je niet voor 1350 ingebouwd hebt, hier gaat het denk ik over een andere installatie. En de Vialle pomp hoeft niet om de 5 jaar vervangen als je m verstandig gebruikt. Er circuleren levensduren van 1 ton tot 3.5 ton. Wat (met name bij de oudere pompen) erg belangrijk is de tank niet leeg te rijden om dat de pomp dan zonder smering en koeling draait. Dat verkort de levensduur aanzienlijk. Verder is het vooral een kwestie van aannames en uitgangspunten. Belangrijkste is hoeveel je rijd per jaar en in hoeveel jaar je de installatie wil afschrijven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
1.benzineprijs 1,50, bij een benzineverbruik 1:10 is dat 0,15 per km.
2.lpg prijs 0,70, bij een verbruik van 1:8 is dat 0,088 per km.
3 wegenbelasting benzine, per jaar: €780,-
4. wegenbelasting LPG G2 , per jaar: €1528,-
5. wegenbelasting LPG G3, per jaar: €1104,-
berekening:
benzine
LPG-G2---- LPG-G3
brandstof 25000Km
3750
2200
2200
wegenbelasting/jaar
780
1528
1104
l
Totaal/jaar
4530
3728
3304
Als je uitgaat van een LPG installatie van €1900,- dan is de terugverdientijd van je investering:
bij LPG-G2; 1900,- delen door 802,- =2,4 jaar.
bij LPG-G3: 1900,- delen door 1226,-= 1,5 jaar.
Hierbij is geen rekening gehouden met renteverlies en extra (toekomstige kosten) maar het prijsverschil maakt het m.i. meer dan de moeite waard. Overigens vraag ik me af of een 1994 Volvo in aanmerking komt voor de korting wegenbelasting. Ik heb me laten vertellen dat dat pas vanaf 1995 kan, maar weet dat niet zeker. Maar ook bij G2 heb je een korte terugverdientijd.
succes met je keuze.
willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben toen uitgegaan van 25.000 km/jaar en had het er in ongeveer 1,5 jaar uit. Ik heb een 77 liter ringtank ingebouwd gekregen (rond de 65 liter effectief) en kan daar toch een dikke 500 km mee doen. Het verbruik ligt dan rond de 1:8 (beetje trappen 1:7 rustig rijden 1:9). Op benzine doet de auto rond de 1:9 gemiddeld dus op LPG verbruik je wel iets meer. Reservewiel is bij mij niet zo'n probleem omdat ik een estate heb.
Bij het genoemde bedrag ga ik ervan uit dat je voor 1350 Euro gas hebt ingebouwd voor een G2 installatie en dat de 600 Euro voor de computer nodig zijn om het geheel op G3 te krijgen.