slecht lopen op benzine [update: OPGELOST!]

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2009 10:24 #1075379 door V700 register
slecht lopen op benzine [update: OPGELOST!] is gemaakt door V700 register
Mijn 940 LPT (1997) loopt nog altijd niet echt goed op benzine, vooral stationair niet.
De procedure is dan als volgt: starten leidt tot een prima loop (op benzine dus), maar dat lijkt vooral te komen doordat vlak na de start nog extra brandstof wordt ingespoten. Een paar seconden na de start zakt het toerental in tot uiteindelijke en redelijk brakke stationair loop, waarbij 1 of 2 cilinders in mindere mate mee lijken te doen. Bij iets gas geven (tot ca. 2000 toeren) merk je dat de auto niet goed loopt op benzine. Op LPG dus geen probleem. Op de snelweg op benzine (boven de 2500 toeren) merk je niets en trekt de auto goed. Het is dus echt een probleem dat ik alleen met warme motor ervaar, en alleen bij stationair lopen of rustig rijden met lage toerentallen.
Benzine-injectoren, LPi injectoren, onderbreekrelais, brandstofrelais, bougies, kabels, slangen, temp-sensor, valse lucht zijn allemaal al bekeken en zijn geen oorzaak voor zover ik kan zien.
Heeft iemand nog suggesties? Zou het toch ergens een slechte aarding kunnen zijn? Kan een ECU zodanig ontregeld/defect zijn dat de stationaire loop op benzine bij warme motor beroerd is?

[update]

Met grote dank aan Henk voor zijn suggestie van de 4 weerstanden van de benzine-injectoren (in aluminium behuizing, nabij powerstage gemonteerd). Ik schreef al dat mijn exemplaar er wat gecorrodeerd uitzag. Gisteren bij Schmid in Gemert een 'nieuw' exemplaar gehaald, tweedehands. Daar de mensen nog flink moeten overtuigen dat ik écht zeker wist dat compressie goed was, en alle ontstekingsonderdelen. Met tegenzin heeft men mij toen het onderdeel verkocht. Ter plekke meteen gemonteerd (namelijk maar 2 minuten werk), et voila! Een perfect mooi rond lopende motor op benzine! Echt zo blij als een kind, want ikben hier al maanden mee aan het stoeien.
Opgelost dus!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2009 13:19 #1242309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet verder
Het helpt je vast niet verder maar als ik het zo lees zou ik de lambdasonde niet verdenken. Als je een slechte of verkeerde lambdasonde hebt zou je dat zeker bij rijden op LPi merken. Volgens mij is het bereik van de spanning van het lambdasignaal over het hele toerenbereik gelijk. Een slechte aarding van de sonde zou je bij elk toerental verwachten. Kan natuurlijk dat de aardig van de lambdasonde bij warm worden van de motor slechter wordt (uitzetten van de uitlaat) maar dat zou je dan ook op LPG moeten merken.
ECU kun je resetten (zekering 1 eruit). Als je de motor daarna weer start gebruikt de ECU de fabriekinstellingen en past die kenvelden aan aan de hand van de meetgegevens. Het LPi systeem gebruikt het signaal van de ECU, dus ook op LPG zou je problemen moeten hebben als je een slechte ECU hebt. Maar resetten is dus altijd te proberen. 
Mischien de aarding van de benzine injectoren ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2009 15:36 #1242311 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic LMM
Ik verdenk de LMM.
Wanneer de motor slecht stationeer loopt, weet je toevallig ook hoe hoe de lambdawaarde is en hoe hoog  het CO is? Meet ook even het HC, dat is een goede indicatie m.b.t. een luchtlek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2009 16:51 #1242313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nummer 5.

wp001 schreef : Ik verdenk de LMM.

Was ook mijn idee, dat is dan de 5de in 5 weken tijd hier op het forum........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 12:50 #1242350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank
Dank voor de suggesties!. De LMM....inderdaad, dat zou zomaar kunnen. Begrijp ik goed dat de LMM, ook bij Lpi (G3), geen invloed heeft als op lpg wordt gereden? Aarding ben ik nagelopen, ben geen gekke dingen tegengekomen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2009 13:05 #1242352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LMM
Volgens mij gebruikt de ECU onder andere het signaal van de LMM om het signaal voor de benzine injectoren te berekenen. De LPE (LPi computer) gebruikt het signaal voor de benzine injectoren als input voor een omrekenslag en stuurt daarmee de LPG injectoren aan. De ECU berekent dus de hoeveel in te spuiten benzine, de LPE past dit aan naar de hoeveelheid in te spuiten LPG. De enige signalen die de LPE binnenkrijgt van het originele motormanagement is het lambdasignaal en het signaal voor de benzine injectoren. Wellicht is LPG als brandstof minder gevoelig voor een niet optimale mengverhouding, is het signaal naar de benzine injectoren (wat voor de LPE als input gebruikt wordt) goed genoeg om goed op LPG te draaien of kan de LPE beter regelen aan de hand van het lambdasignaal. Denk vooral het 1e en 2e.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2009 14:50 #1242537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic andere lmm, geen verschil
Helaas heeft de montage van een andere (geteste) lmm geen verbetering gebracht. Na resetten van de ECU gestart op benzine, maar zodra de motor een paar seconden stationair loopt (de eerste 10 seconden gaan goed) begint ie weer onregelmatig te lopen. Ook na een stuk op benzine rijden geen verbetering. Ik merk nu ook dat de motor 'smoort' als ik 50 rijd in de derde versnelling en fors gas geef. Pas bij hogere toerentallen pakt de motor dan goed op. Dit doet ie overigens op lpg niet, dat gaat veel soepeler. Het lambda-lampje gaat overigens niet branden. Dit lampje werkt uiteraard wel. Kortom, probleem nog niet opgelost.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 12:11 #1242646 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic what else?
Es kijken...ik kan de powerstage nog eens nakijken en schoonmaken, alhoewel ik dat bij rijden op lpg ook zou moeten merken. Wellicht dat de gaskleppositie-sensor niet geheel goed staat afgesteld, maar dat verwacht ik ook niet. Kan gemakkelijk getest worden door met de voet op de rem in de eerste versnelling de koppeling wat op te laten komen tot het toerental zakt, en dat wordt dan keurig gecorrigeerd door de CIS-klep. Moet dus goed zijn, lijkt me.
Ik kan alle aardingen nogmaals eens nalopen, schoonmaken (schuren) en met contactspray inspuiten maar veel meer opties heb ik dan volgens mij niet meer. Wat zijn symptomen van een niet goed werkende knock-sensor?
Luchtlekken. zijn er circuits die alleen worden gebruik bij rijden op benzine?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 12:29 #1242648 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep
Je kunt de CIS klep ook goed checken met de airco, als je die hebt. Op <a href="/node/17794" target="_blank">deze</a> pagina staat hoe je de afstelling van de gasklep positieschakelaar kunt controleren mbv voelerplaatjes en eventueel weer juist kunt afstellen. Een slechte CIS klep, verkeerde afstelling van de positieschakelaar en luchtlek zou je in alle gevallen ook op LPG moeten kunnen merken. Volgens mij zijn er geen delen van het lucht/vacuumsysteem wat puur door LPG wordt gebruikt. Een slechte powerstage (voor de ontsteking toch ?) zou je vooral bij LPG moeten merken omdat een goede ontsteking op LPG hogere eisen stelt aan het ontstekingssysteem. Knocksensor wordt ook bij beide systemen gebruikt. Bij kloppen wordt de onsteking toch vroeger gezet ? Bij een slechte sensor zou je dat effect dan ook verwachten. Wat je misschien nog zou kunnen controleren zijn de soldeerverbindingen op het onderbreekrelais van Vialle. Met name de verbindingen die van het relais naar de benzine injectoren lopen. Bij mij waren hier 2 draadjes in een grote klomp tin aan een ander draadje gesoldeerd. Je kunt je voorstellen dat dit mechanisch geen sterke verbinding is met uitzetting door warmte en trillingen op de achtergrond. Controleer de serieweerstanden voor de benzine injectoren anders ook. Waar die zitten weet ik niet precies, dacht in een aluminium kleurig doosje boven de accu/achter de koplamp aan bestuurderskant, aan de binnenkant van het zijscherm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 14:24 #1242650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok...

henk 940LPT schreef : Je kunt de CIS klep ook goed checken met de airco, als je die hebt. Op <a href="/node/17794" target="_blank">deze</a> pagina staat hoe je de afstelling van de gasklep positieschakelaar kunt controleren mbv voelerplaatjes en eventueel weer juist kunt afstellen. Een slechte CIS klep, verkeerde afstelling van de positieschakelaar en luchtlek zou je in alle gevallen ook op LPG moeten kunnen merken. Volgens mij zijn er geen delen van het lucht/vacuumsysteem wat puur door LPG wordt gebruikt. Een slechte powerstage (voor de ontsteking toch ?) zou je vooral bij LPG moeten merken omdat een goede ontsteking op LPG hogere eisen stelt aan het ontstekingssysteem. Knocksensor wordt ook bij beide systemen gebruikt. Bij kloppen wordt de onsteking toch vroeger gezet ? Bij een slechte sensor zou je dat effect dan ook verwachten. Wat je misschien nog zou kunnen controleren zijn de soldeerverbindingen op het onderbreekrelais van Vialle. Met name de verbindingen die van het relais naar de benzine injectoren lopen. Bij mij waren hier 2 draadjes in een grote klomp tin aan een ander draadje gesoldeerd. Je kunt je voorstellen dat dit mechanisch geen sterke verbinding is met uitzetting door warmte en trillingen op de achtergrond. Controleer de serieweerstanden voor de benzine injectoren anders ook. Waar die zitten weet ik niet precies, dacht in een aluminium kleurig doosje boven de accu/achter de koplamp aan bestuurderskant, aan de binnenkant van het zijscherm.

Ik heb geen airco. Gasklep positie schakelaar heb ik bij al mijn Volvo's altijd met de hand afgesteld zonder problemen, maar een extra slag in de nauwkeurigheid kan wellicht geen kwaad. Het onderbreekrelais is nieuw. Dat aluminium kleurige doosje zit bij mij naast de powerstage gemonteerd. Geen idee wat ik daar aan controleren, maar ik zal het eens bekijken, ik wist niet dat daar de weerstanden t.b.v. de benzine injectoren in zaten.
Tsja....lastige zoektocht. Enige tijd terug meldde ik ook al dat gek genoeg mijn CIS-klep onder spanning staat als de motor uit is. Het directe verband zie ik niet, maar vreemd is het natuurlijk wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD