slecht lopen op benzine [update: OPGELOST!]
- V700 register
- Nieuw lid
-
De procedure is dan als volgt: starten leidt tot een prima loop (op benzine dus), maar dat lijkt vooral te komen doordat vlak na de start nog extra brandstof wordt ingespoten. Een paar seconden na de start zakt het toerental in tot uiteindelijke en redelijk brakke stationair loop, waarbij 1 of 2 cilinders in mindere mate mee lijken te doen. Bij iets gas geven (tot ca. 2000 toeren) merk je dat de auto niet goed loopt op benzine. Op LPG dus geen probleem. Op de snelweg op benzine (boven de 2500 toeren) merk je niets en trekt de auto goed. Het is dus echt een probleem dat ik alleen met warme motor ervaar, en alleen bij stationair lopen of rustig rijden met lage toerentallen.
Benzine-injectoren, LPi injectoren, onderbreekrelais, brandstofrelais, bougies, kabels, slangen, temp-sensor, valse lucht zijn allemaal al bekeken en zijn geen oorzaak voor zover ik kan zien.
Heeft iemand nog suggesties? Zou het toch ergens een slechte aarding kunnen zijn? Kan een ECU zodanig ontregeld/defect zijn dat de stationaire loop op benzine bij warme motor beroerd is?
[update]
Met grote dank aan Henk voor zijn suggestie van de 4 weerstanden van de benzine-injectoren (in aluminium behuizing, nabij powerstage gemonteerd). Ik schreef al dat mijn exemplaar er wat gecorrodeerd uitzag. Gisteren bij Schmid in Gemert een 'nieuw' exemplaar gehaald, tweedehands. Daar de mensen nog flink moeten overtuigen dat ik écht zeker wist dat compressie goed was, en alle ontstekingsonderdelen. Met tegenzin heeft men mij toen het onderdeel verkocht. Ter plekke meteen gemonteerd (namelijk maar 2 minuten werk), et voila! Een perfect mooi rond lopende motor op benzine! Echt zo blij als een kind, want ikben hier al maanden mee aan het stoeien.
Opgelost dus!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ECU kun je resetten (zekering 1 eruit). Als je de motor daarna weer start gebruikt de ECU de fabriekinstellingen en past die kenvelden aan aan de hand van de meetgegevens. Het LPi systeem gebruikt het signaal van de ECU, dus ook op LPG zou je problemen moeten hebben als je een slechte ECU hebt. Maar resetten is dus altijd te proberen.
Mischien de aarding van de benzine injectoren ?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wanneer de motor slecht stationeer loopt, weet je toevallig ook hoe hoe de lambdawaarde is en hoe hoog het CO is? Meet ook even het HC, dat is een goede indicatie m.b.t. een luchtlek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Was ook mijn idee, dat is dan de 5de in 5 weken tijd hier op het forum........wp001 schreef : Ik verdenk de LMM.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan alle aardingen nogmaals eens nalopen, schoonmaken (schuren) en met contactspray inspuiten maar veel meer opties heb ik dan volgens mij niet meer. Wat zijn symptomen van een niet goed werkende knock-sensor?
Luchtlekken. zijn er circuits die alleen worden gebruik bij rijden op benzine?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb geen airco. Gasklep positie schakelaar heb ik bij al mijn Volvo's altijd met de hand afgesteld zonder problemen, maar een extra slag in de nauwkeurigheid kan wellicht geen kwaad. Het onderbreekrelais is nieuw. Dat aluminium kleurige doosje zit bij mij naast de powerstage gemonteerd. Geen idee wat ik daar aan controleren, maar ik zal het eens bekijken, ik wist niet dat daar de weerstanden t.b.v. de benzine injectoren in zaten.henk 940LPT schreef : Je kunt de CIS klep ook goed checken met de airco, als je die hebt. Op <a href="/node/17794" target="_blank">deze</a> pagina staat hoe je de afstelling van de gasklep positieschakelaar kunt controleren mbv voelerplaatjes en eventueel weer juist kunt afstellen. Een slechte CIS klep, verkeerde afstelling van de positieschakelaar en luchtlek zou je in alle gevallen ook op LPG moeten kunnen merken. Volgens mij zijn er geen delen van het lucht/vacuumsysteem wat puur door LPG wordt gebruikt. Een slechte powerstage (voor de ontsteking toch ?) zou je vooral bij LPG moeten merken omdat een goede ontsteking op LPG hogere eisen stelt aan het ontstekingssysteem. Knocksensor wordt ook bij beide systemen gebruikt. Bij kloppen wordt de onsteking toch vroeger gezet ? Bij een slechte sensor zou je dat effect dan ook verwachten. Wat je misschien nog zou kunnen controleren zijn de soldeerverbindingen op het onderbreekrelais van Vialle. Met name de verbindingen die van het relais naar de benzine injectoren lopen. Bij mij waren hier 2 draadjes in een grote klomp tin aan een ander draadje gesoldeerd. Je kunt je voorstellen dat dit mechanisch geen sterke verbinding is met uitzetting door warmte en trillingen op de achtergrond. Controleer de serieweerstanden voor de benzine injectoren anders ook. Waar die zitten weet ik niet precies, dacht in een aluminium kleurig doosje boven de accu/achter de koplamp aan bestuurderskant, aan de binnenkant van het zijscherm.
Tsja....lastige zoektocht. Enige tijd terug meldde ik ook al dat gek genoeg mijn CIS-klep onder spanning staat als de motor uit is. Het directe verband zie ik niet, maar vreemd is het natuurlijk wel.