goed en goedkoop? Ervaring met LPG inbouw 960?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Nog een tip voor Guy als zijn auto een sedan is: bouw dan de 100 liter tank in i.p.v. de 85 liter versie. De 100 liter tank is alleen breder, niet dikker. Want het is heel plezierig dat ik pas zo rond de 600 km op zoek hoef naar een gaspomp.
En wat het beste gassysteem is: ik doe er geen uitspraken over. Een mening is gebaseerd op persoonlijke smaak en ervaring. En met de LPI systemen die ik heb gehad van Vialle heb ik best wel de nodige problemen gehad in de 2 auto's waar het inzat. Beide door mij nieuw in laten bouwen bij de Volvo-dealer. En problemen waren op alle gebied: injectors, intankpompen en relais. In de door mij nieuw gekochte 940 in 1998 is zelfs binnen een half jaar in 3 etappes de gehele installatie vernieuwd: van injectoren, intankpompen tot aansturingsrelais. Wel alles netjes onder garantie maar toch........
De tweede LPI-installatie in mijn 1ste s90 was beter maar ook daar problemen met de intankpomp en later de aansturingsrelais. Injectoren hebben het wel goed gedaan.Daarbij het geluid van de intankpomp wat ik dus wel als storend ervaar en dan heb je mijn argumenten voor de dampgasinstallatie. Feit blijft dat het allebei vrij gecompliceerde installaties zijn, waaraan best het e.e.a. aan kapot kan gaan. En dan is een goede gasboer onmisbaar. En in de buurt van Eindhoven zitten er gelukkig dus een paar goeie. Reken voor een zescilinder op prijzen tussen de 2200 en 2600 euro. Het flashlubesysteem in een 960 zie ik persoonlijk als overbodig. Er zijn vele 960's en 850's die meer dan 5 ton op gas hebben gedraaid zonder dit systeem voordat koprevisie nodig was. En staat een dergelijk systeem te rijk dan kun je daar weer allerlei andere problemen mee oproepen zoals overmatige vervuiling rond je kleppen. Daar heb ik ook al voorbeelden van gezien. Let wel: dit bedoel ik voor de 5 en 6 cilinder lijnmotoren, ik denk dat je de levensduur van de cilinderkoppen op de redblocks wel kunt verlengen met dit systeem. Hoewel ik in de 3 Volvo's met redblocks altijd ruim 2,5 ton heb gereden voordat een koprevisie in beeld kwam. Wel trouw iedere 15000 km kleppen stellen.
Gewoon normaal rijden en wil je eens echt het uiterste uit je motor halen, even op benzine zetten. Overigens kun je met een 960 3.0 rustig langere tijd op gas zo rond de 150 km/u rijden zonder dat dat schadelijke gevolgen voor de motor heeft. Ook dat is mijn ervaring na zo'n 200000 km op gas in de twee s90's die ik tot nu toe heb en heb gehad. Vorige week nog zo'n 1800 Autobahnkilometers met een dergelijke snelheid afgelegd met de s90. Zonder koelwater- en smeerolieverbruik en een gasverbruik van 1: 7,3.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is inmiddels om de 75.000km (alleen de eerste keer bij 25.000). Je kunt het zelf en het filtertje kost 22,50henk 940LPT schreef : VSI vergt toch iets meer onderhoud ? Mij stond iets bij van filtertjes vervangen om de 45dkm ?
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
Dan ben ik de kofferbak zeker kwijt voor de 100L, niet? Ik heb besproken om een ringtank van 77 L in de bak te plaatsen. Het is Broers in Hoogeveen geworden en hij bouwt Landy in. Als er 100 in kan, dan is het beterjsnijder schreef : Nog een tip voor Guy als zijn auto een sedan is: bouw dan de 100 liter tank in i.p.v. de 85 liter versie. De 100 liter tank is alleen breder, niet dikker. Want het is heel plezierig dat ik pas zo rond de 600 km op zoek hoef naar een gaspomp.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : VSI vergt toch iets meer onderhoud ? Mij stond iets bij van filtertjes vervangen om de 45dkm ?
......een filtertje?
Groet,
Erik
- Marco
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-