goed en goedkoop? Ervaring met LPG inbouw 960?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2009 21:29 #1238213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets meer
VSI vergt toch iets meer onderhoud ? Mij stond iets bij van filtertjes vervangen om de 45dkm ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2009 22:49 #1238222 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Klopt.
Het klopt dat je af en toe een filtertje tussen de verdamper en de injectorblokken moet vervangen. Deze filter kost weinig, zo rond de 15 euro, en het is in 3 minuten te vervangen: 2 slangenklemmetjes losschroeven, oude filter er tussenuit en nieuwe ertussen. Officiële termijn is iedere 45 duizend km zoals Martijn beschrijft, ik doe het echter elke 15000 kilometer, dus bij elke onderhoudsinterval. Maar je bent freak of niet. Zo vervang ik ook de motorolie en filters vaker dan de voorgeschreven intervallen en de koelvloeistof iedere 2 jaar.
Nog een tip voor Guy als zijn auto een sedan is: bouw dan de 100 liter tank in i.p.v. de 85 liter versie. De 100 liter tank is alleen breder, niet dikker. Want  het is heel plezierig dat ik pas zo rond de 600 km op zoek hoef naar een gaspomp.
En wat het beste gassysteem is: ik doe er geen uitspraken over. Een mening is gebaseerd op persoonlijke smaak en ervaring. En met de LPI systemen die ik heb gehad van Vialle heb ik best wel de nodige problemen gehad in de 2 auto's waar het inzat. Beide door mij nieuw in laten bouwen bij de Volvo-dealer. En problemen waren op alle gebied: injectors, intankpompen en relais. In de door mij nieuw gekochte 940 in 1998 is zelfs binnen een half jaar in 3 etappes de gehele installatie vernieuwd: van injectoren, intankpompen tot aansturingsrelais. Wel alles netjes onder garantie maar toch........
De tweede LPI-installatie in mijn 1ste s90 was beter maar ook daar problemen met de intankpomp en later de aansturingsrelais. Injectoren hebben het wel goed gedaan.Daarbij het geluid van de intankpomp wat ik dus wel als storend ervaar en dan heb je mijn argumenten voor de dampgasinstallatie. Feit blijft dat het allebei vrij gecompliceerde installaties zijn, waaraan best het e.e.a. aan kapot kan gaan. En dan is een goede gasboer onmisbaar. En in de buurt van Eindhoven zitten er gelukkig dus een paar goeie. Reken voor een zescilinder op prijzen tussen de 2200 en 2600 euro. Het flashlubesysteem in een 960 zie ik persoonlijk als overbodig. Er zijn vele 960's en 850's die meer dan 5 ton op gas hebben gedraaid zonder dit systeem voordat koprevisie nodig was. En staat een dergelijk systeem te rijk dan kun je daar weer allerlei andere problemen mee oproepen zoals overmatige vervuiling rond je kleppen. Daar heb ik ook al voorbeelden van gezien. Let wel: dit bedoel ik voor de 5 en 6 cilinder lijnmotoren, ik denk dat je de levensduur van de cilinderkoppen op de redblocks wel kunt verlengen met dit systeem. Hoewel ik in de 3 Volvo's met redblocks altijd ruim 2,5 ton heb gereden voordat een koprevisie in beeld kwam. Wel trouw iedere 15000 km kleppen stellen.
Gewoon normaal rijden en wil je eens echt het uiterste uit je motor halen, even op benzine zetten. Overigens kun je met een 960 3.0 rustig langere tijd op gas zo rond de 150 km/u rijden zonder dat dat schadelijke gevolgen voor de motor heeft. Ook dat is mijn ervaring na zo'n 200000 km op gas in de twee s90's die ik tot nu toe heb en heb gehad. Vorige week nog zo'n 1800 Autobahnkilometers met een dergelijke snelheid afgelegd met de s90. Zonder koelwater- en smeerolieverbruik en een gasverbruik van 1: 7,3.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 09:12 #1238236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 75.000

henk 940LPT schreef : VSI vergt toch iets meer onderhoud ? Mij stond iets bij van filtertjes vervangen om de 45dkm ?

Het is inmiddels om de 75.000km (alleen de eerste keer bij 25.000). Je kunt het zelf en het filtertje kost 22,50

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 13:47 #1238252 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic 100 L tank

jsnijder schreef : Nog een tip voor Guy als zijn auto een sedan is: bouw dan de 100 liter tank in i.p.v. de 85 liter versie. De 100 liter tank is alleen breder, niet dikker. Want  het is heel plezierig dat ik pas zo rond de 600 km op zoek hoef naar een gaspomp.
Groeten, Jan.

Dan ben ik de kofferbak zeker kwijt voor de 100L, niet? Ik heb besproken om een ringtank van 77 L in de bak te plaatsen. Het is Broers in Hoogeveen geworden en hij bouwt Landy in. Als er 100 in kan, dan is het beter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 13:59 #1238253 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 100 liter
100 liter past in een sedan netjes achter de achterbank, het "verhoogde" stuk voorin de kofferbak zeg maar. Bij een 85 liter tank houd je aan weerszijden (L en R) nog een beetje ruimte over die niet echt nuttig is. Bij een estate zal 100liter ook achter de achterbank moeten (onder de vloer te weinig ruimte), dat lijkt me niet echt een handige configuratie voor een estate.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 15:22 #1238255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPI toch ook.............

henk 940LPT schreef : VSI vergt toch iets meer onderhoud ? Mij stond iets bij van filtertjes vervangen om de 45dkm ?

......een filtertje?

Groet,
Erik

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 16:36 #1238259 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Mosterd na de maaltijd
Smaken verschillen maar het volgende moet me toch even van het hart. Mijn voorkeur gaat uit naar het Vialle LPI systeem. Maar niet geredeneerd vanuit de betrouwbaarheid. Problemen zijn er met beide genoemde systemen. Dampgas en injectie hebben beide hun problemen gekend dan wel worden deze nu zichtbaar. Persoonlijk heb ik met een LPI installatie welke inmiddels ruim 4-ton heeft gedraaid de meeste bekende issues gehad. Tankpomp (2002), brandstofrelais (2004) en één verbrande/lekkende injector (2008). Lostrillende injectoren heb ik nog niet ervaren maar nu is de positionering in de 960 ook iets gunstiger qua krachtenuitwerking dan bij de vier cilinders. Wel heb ik preventief alle injectorzittingen in 2007 nagetrokken/gekrompen en alle O-ringen vervangen. Over een leven van 13 jaar vind ik dat alleszins acceptabel. Maar goed dampgas kan ook betrouwbaar zijn en zal waarschijnlijk ook hoge kilometrages kunnen verstouwen, dat is voor mij niet een doorslaggevend argument voor één van beide systemen. Waarom dan toch een voorkeur?Ik kan simpelweg niet verkroppen dat de dampgasinstallaties een lelijk en rommelig geheel maken van je motorruimte. De beide verdampertjes, slangen met hun verdelerblokken met de nodige bedrading. Het loopt van rechts naar links door de motorruimte en over het blok, pontificaal in het zicht. Daarbij kiezen veel inbouwers er voor om de verdelerblokken vast te schroeven in de kunststof afdekplaat welke boven de bougies loopt. Ja, lekker makkelijk maar wel ronduit knullig. Daarvoor heeft de motorruimte een te opgeruimde en doordachte indeling affabriek gekregen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2009 15:50 #1239076 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gas in bouw?
ik heb zelf gas in laten bouwen bij van der helm in hengelo vriendelijke mensen en goede service ik was voor mijn oude 850 1700 euro kwijt

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC