LPI probleem bij warme motor (opgelost)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 11:16 #1073528 door V700 register
LPI probleem bij warme motor (opgelost) is gemaakt door V700 register
Nog niet zo lang terug heb ik een volledige revisie van mijn LPI-injectoren, alsmede het opnieuw vastzetten ervan in het inlaatspruitstuk achter de rug. Dat heeft gedurende anderhalve maand tot een verbeterd resultaat geleid, ten op zichte van de eerdere situatie waarbij ik om de haverklap met een stotterende motor te maken had bij rijden op gas.
Nu doet er zich weer een vervelend euvel voor. Bij warme start (dus als de motor een paar minuten uit is geweest, bijvoorbeeld bij het tanken) start de auto uiteraard eerst weer op benzine. Bij overschakelen op lpg hevig inhouden en stotterend weer op gang komen waarbij het lijkt of minimaal één cilinder niet meedoet. Dat heeft al tot een linke situatie geleid, waarbij ik stevig accelererend wilde invoegen na het tanken, tijdens acceleratie overgeschakeld wordt door de gascomputer, en de auto hevig inhoudend nagenoeg stilviel. Door snel handmatig over te schakelen op benzine kan ik volledig afslaan dan voorkomen.
Al met al iets om niet blij van te worden. Mijn aandacht gaat nu toch weer uit naar de 4 zekeringen, die in mijn ogen toch een zwakke schakel zijn in het geheel. Is het mogelijk dat een niet goed werkend overschakelrelais dit veroorzaakt? Er wordt namelijk wél overgeschakeld, maar kan het zijn dat dat relais er toe kan bijdragen dat niet alle injectoren worden overgeschakeld wellicht?

Update 10 april: opgelost!
Na vervanging van het omschakelrelais is het probleem opgelost! Schakelt weer keurig over, ook bij warme motor (uiteraard meteen meerdere malen geprobeerd). Geen gestotter meer, geen inhouden meer en een bijkomend voordeeltje (voor mij dan): betere stationaire loop op benzine!
Kortom, ik ben 200 euro armer maar erg blij met het resultaat. Fijn dat het vandaag kon gebeuren, ik verwacht elk moment de geboorte van mijn tweede kind en het zou fijn zijn als ik me geen zorgen hoef te maken over haperende auto's bij een eventuele rit naar het ziekenhuis.
De gasboer was trouwens erg te spreken over de 940: "da ding rijdt verdomde goe!", en ja...dat doet ie (weer).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 12:23 #1233996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dagboeken
Houd mijn dagboek (oa <a href="/node/24895" target="_blank">hier</a>, maar ook eerdere dagboek pagina's van mijn hand) in de gaten. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem en ik ben nu met de specialist aan de slag om het te verbeteren. Bij mij zijn pomp, afsluiters etc OK. We (specialist en ik) verdenken nu onderbreekrelais (onderbreekt benzine injectoren) of LPE.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 13:00 #1233999 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderbreekrelais
Bij mij is het onderbreekrelais ook al een defect geweest en kreeg de motor tegelijkertijd gas en benzine. Symptomen: Zolang je maar niet meer dan halfgas gaf, ging alles best goed. Er kon blijkbaar voldoende worden bijgeregeld. Ook stationair niets aan de hand. Als je meer dan pakweg halfgas gaf, lukte dat blijkbaar niet meer en ging de motor sterk inhouden en bokken.
Na hjet vervangen van dit relais geen problemen meer gehad, afgezien van een defecte pomp in de tank. Bij 350.000 km vind ik dat geen schande, de meeste auto's halen zo'n km-stand niet eens. Als Vialle hierop heeft geconstrueerd, kan ik ze geen ongelijk geven. 
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 13:14 #1234000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderbreekrelais
Hallo Rob,
Had jij constant last van inhouden en bokken met dat kapotte relais of was het soms wel en soms niet? Je raad het al bij mij is het wisselend soms rijd hij goed(niet perfect zoals na het vastzetten van de lpg injectoren) en soms moet ik echt voorzichtig gasgeven om gebok te voorkomen vooral zo vanaf ongeveer 50.
Wat kost zo'n relais? 
mvg
Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 14:10 #1234003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Half gas
Hij slaan bij mij (bijna) altijd direct af, soms bokken. Dus zelfs half volgas geven is te veel gevraagd. Hypothese van TD Vialle is dat hij afslaat door 2 brandstoffen. Ik lees dat dat niet altijd zo hoeft te zijn. Uitlezen gaf verkeerde pomptoerentallen aan, hypothese van ons was dat de pomp op te laag toerental draait op moment van overschakelen waardoor de pomp niet genoeg LPG levert. Relais kost ongeveer 100-120 euro ex. BTW en montage volgens mij. Dus aan de ene kant niet zoiets van "die vervangen we even", aan de andere kant, vroeger of later gaattie toch kapot en het is erg lastig aan te tonen dat het NIET aan het relais ligt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 15:19 #1234012 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Controle
Controle of de motor op twee brandstoffen draait is vrij eenvoudig uit te voeren. Neem bij een stationair op LPG draaiende motor de stekker van één van de benzine-injectoren los. Als de motor alleen op gas draait, merk je niets aan het motortoerental. Draait de motor op een mix van LPG en benzine, dan zal het toerental zakken. De motor sloeg dus niet af door twee brandstoffen, blijkbaar is het motormanagement in staat dit tot halfgas bij te regelen. 
Het lijkt mij niet dat het lage pomptoerental te weinig gas zou opleveren om over te schakelen. Wél is het raar dat er überhaupt verkeerde toerentallen worden gemeten. Is alleen het moment van overschakelen een probleem, of blijft de motor ook langer daarna rot lopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 16:39 #1234015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of
3 opties. Ik heb 3 opties: of afslaan, of hevig inhouden of geen enkel probleem. Bij koude start altijd het laatste, bij warme start (tot een 2 uur na wegzetten) vrijwel 100% het eerste, soms het tweede en heel zelden ook het 3e. Met benzine injector stekkers lostrekken controleren of hij op 2 brandstoffen loopt gaat bij mij niet werken, want hij loopt of goed of slaat af (het inhouden even buiten beschouwing gelaten). Als ik ze te vroeg lostrek loopt hij niet meer op benzine en gaat hij ook niet meer overschakelen, trek ik ze te laat los dan issie al afgeslagen. Lezing van Vialle TD is dat het aan het onderbreekrelais ligt. Het lijkt me dat ik dat maar moet opvolgen en vervangen, tenzij ik kan aantonen dat het daar niet aan ligt, of kan aantonen dat het ergens anders wel aan ligt. Zoals gezegd, volgens Vialle TD slaat hij af door 2 brandstoffen. Wat specialist en ik betwijfelen en hier dus eigenlijk ook door Rob bevestigt wordt. Maar ja, hoe kunnen we dat nu even goed aantonen.We (specialist en ik) denken aan de computer, gezien de wazige uitleeswaarden van toerental. Bovendien heeft er tijdelijk een andere computer in gezeten. Daarmee geen problemen, daarvoor en daarna, beide met mijn computer, wel. Maar het is een 1.5 jaar oude computer. Ruikt niet verbrand oid.... Sorry Wouter, zit je draadje wel onbeschaamd over te nemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 20:37 #1234033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geeft niet

henk 940LPT schreef : 3 opties. Ik heb 3 opties: of afslaan, of hevig inhouden of geen enkel probleem. Bij koude start altijd het laatste, bij warme start (tot een 2 uur na wegzetten) vrijwel 100% het eerste, soms het tweede en heel zelden ook het 3e. Met benzine injector stekkers lostrekken controleren of hij op 2 brandstoffen loopt gaat bij mij niet werken, want hij loopt of goed of slaat af (het inhouden even buiten beschouwing gelaten). Als ik ze te vroeg lostrek loopt hij niet meer op benzine en gaat hij ook niet meer overschakelen, trek ik ze te laat los dan issie al afgeslagen. Lezing van Vialle TD is dat het aan het onderbreekrelais ligt. Het lijkt me dat ik dat maar moet opvolgen en vervangen, tenzij ik kan aantonen dat het daar niet aan ligt, of kan aantonen dat het ergens anders wel aan ligt. Zoals gezegd, volgens Vialle TD slaat hij af door 2 brandstoffen. Wat specialist en ik betwijfelen en hier dus eigenlijk ook door Rob bevestigt wordt. Maar ja, hoe kunnen we dat nu even goed aantonen.We (specialist en ik) denken aan de computer, gezien de wazige uitleeswaarden van toerental. Bovendien heeft er tijdelijk een andere computer in gezeten. Daarmee geen problemen, daarvoor en daarna, beide met mijn computer, wel. Maar het is een 1.5 jaar oude computer. Ruikt niet verbrand oid.... Sorry Wouter, zit je draadje wel onbeschaamd over te nemen.

Dat geeft niet, want ik heb het idee dat we hetzelfde probleem hebben. Bij mij komt afslaan (nog) niet voor. Bij koude start vrijwel altijd geen enkel probleem, ook niet tijdens een langere rit. Bij warme start, inderdaad starten nadat de auto hooguit één tot twee uur is weggezet, inhouden en bokken nadat de computer van benzine naar lpg is overgeschakeld. Soms is het even doorzetten waarna het inhouden verdwijnt, soms blijft het ook waardoor ik noodgedwongen maar handmatig naar benzine overschakel. Aangezien ik zekeringen en zekeringhouders volledigheidshalve volledig heb vervangen door nieuwe exemplaren en de computer niet graag verdenk richt ik mij ook op het onderbreekrelais. Deze is van het oude type naar ik begrijp. Zoals al aangegeven: de injectoren verdenk ik op geen enkele wijze, aangezien deze onlangs een volledige revisie én opnieuw vastzetten in het spruitstuk achter de rug hebben gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2009 23:12 #1234056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hm
Ik verdenk zoals gezegd de computer wel om 3 redenen. Hoewel ik m liever niet zou verdenken natuurlijk, het duurste onderdeel na de pomp. Heb overigens gehoord dat de pomp bleef draaien na afslaan, dus daar ligt het niet aan. Pomp is ook nog maar 140dkm oud. Over de toerentallen: Bij starten op benzine draait de pomp even op 2000rpm om het systeem op druk te krijgen en eventuele dampbellen te verdrijven. Daarna gaat de pomp standby draaien op 500rpm. Zodra je lpg gaat rijden varieert het toerental afhankelijk van de vraag naar lpg. Volgens mij op 500rpm, 1000rpm en 2000rpm. Ik zag die 1000rpm ergens voorbij komen, wanneer precies weet ik niet meer. Waarom foute toerental aansturing volgens mij wel kan leiden tot afslaan is dat het systeem overgaat als je gas geeft. Je zou bijvoorbeeld een kwartier stationair kunnen draaien op benzine en de auto zou niet overgaan. Geef je even gas dan springtie over op lpg. Maar dan heb je dus wel een hoger pomptoerental nodig dan 500 lijkt mij. Ik ga van het weekend mijn LPE even open maken. Hebben ze bij de specialist ook gedaan dus ik verbreek geen zegels. Eens kijken of ik de printplaat goed kan bekijken op soldeerfouten (omdat ik de LPE verdenk). Maar kan ik niet doen zonder meetapparatuur. Vind ik niets dan maar het relais proberen te vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2009 21:21 #1234111 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekeken
Om de boel in één discussie te houden post ik hier maar even mijn bevindingen. Heb de LPE vanavond gedemonteerd en open gemaakt. Keurige printplaat met aan de componten zijde wat grotere weerstanden, (zener?)dioden, IC's, relais en van die grote transistoren met meer dan 4 pootjes. Triacs, variacs, thyristoren, ik weet de juiste naam even niet. Verder nog een soort "bovenverdiepinkje", een printje wat boven de grote print zit en met pootjes in de grote print gestoken is. Aan de onderzijde SMD componentjes. De componenten/soldeerverbindingen met een sterke lamp en vergrootglas vanuit meerdere richtingen bekeken. Wel een paar mindere soldeerverbindingen te zien, dof/bruinig en/of minimaal tin. Maar de pootjes van de componenten in die verbindingen waren niet te bewegen met een schroevendraaiertje. Het ding dus maar weer dichtgeschroefd en teruggezet. Heb wat fotootjes gemaakt. Kan ze op verzoek posten maar er valt weinig aan te zien. Tis gewoon een printplaat.Vandaag trouwens spontaan afgeslagen tijdens rijden op LPG (na einde werkdag, wel in de zon gestaan). Stukje (5-10km) op benzine, daarna weer LPG geprobeerd maar weer afgeslagen.Hoe nu verder ? Ik kan niet aantonen dat het aan iets anders ligt dan het onderbreekrelais en evenmin dat het niet aan het relais ligt. Dus de raad van TD van Vialle maar opvolgen en het relais vervangen. We zouden kunnen afspreken dat één van ons dat probeert. Helpt vervangen van het relais dan is dat bekend, helpt het niet dan steken we er niet beide geld in. Aan de ene kant wil ik het wel proberen maar kom er niet eerder dan volgend weekend aan toe denk ik. Wellicht kan ik dan de week erna (voorlopig) uitsluitsel geven. Ik weet niet hoeveel haast jij er mee hebt ? Als je het bij wijze van spreken maandag laat vervangen wacht ik jouw ervaringen liever even af :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD