LPI probleem bij warme motor (opgelost)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu doet er zich weer een vervelend euvel voor. Bij warme start (dus als de motor een paar minuten uit is geweest, bijvoorbeeld bij het tanken) start de auto uiteraard eerst weer op benzine. Bij overschakelen op lpg hevig inhouden en stotterend weer op gang komen waarbij het lijkt of minimaal één cilinder niet meedoet. Dat heeft al tot een linke situatie geleid, waarbij ik stevig accelererend wilde invoegen na het tanken, tijdens acceleratie overgeschakeld wordt door de gascomputer, en de auto hevig inhoudend nagenoeg stilviel. Door snel handmatig over te schakelen op benzine kan ik volledig afslaan dan voorkomen.
Al met al iets om niet blij van te worden. Mijn aandacht gaat nu toch weer uit naar de 4 zekeringen, die in mijn ogen toch een zwakke schakel zijn in het geheel. Is het mogelijk dat een niet goed werkend overschakelrelais dit veroorzaakt? Er wordt namelijk wél overgeschakeld, maar kan het zijn dat dat relais er toe kan bijdragen dat niet alle injectoren worden overgeschakeld wellicht?
Update 10 april: opgelost!
Na vervanging van het omschakelrelais is het probleem opgelost! Schakelt weer keurig over, ook bij warme motor (uiteraard meteen meerdere malen geprobeerd). Geen gestotter meer, geen inhouden meer en een bijkomend voordeeltje (voor mij dan): betere stationaire loop op benzine!
Kortom, ik ben 200 euro armer maar erg blij met het resultaat. Fijn dat het vandaag kon gebeuren, ik verwacht elk moment de geboorte van mijn tweede kind en het zou fijn zijn als ik me geen zorgen hoef te maken over haperende auto's bij een eventuele rit naar het ziekenhuis.
De gasboer was trouwens erg te spreken over de 940: "da ding rijdt verdomde goe!", en ja...dat doet ie (weer).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na hjet vervangen van dit relais geen problemen meer gehad, afgezien van een defecte pomp in de tank. Bij 350.000 km vind ik dat geen schande, de meeste auto's halen zo'n km-stand niet eens. Als Vialle hierop heeft geconstrueerd, kan ik ze geen ongelijk geven.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Had jij constant last van inhouden en bokken met dat kapotte relais of was het soms wel en soms niet? Je raad het al bij mij is het wisselend soms rijd hij goed(niet perfect zoals na het vastzetten van de lpg injectoren) en soms moet ik echt voorzichtig gasgeven om gebok te voorkomen vooral zo vanaf ongeveer 50.
Wat kost zo'n relais?
mvg
Marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lijkt mij niet dat het lage pomptoerental te weinig gas zou opleveren om over te schakelen. Wél is het raar dat er überhaupt verkeerde toerentallen worden gemeten. Is alleen het moment van overschakelen een probleem, of blijft de motor ook langer daarna rot lopen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat geeft niet, want ik heb het idee dat we hetzelfde probleem hebben. Bij mij komt afslaan (nog) niet voor. Bij koude start vrijwel altijd geen enkel probleem, ook niet tijdens een langere rit. Bij warme start, inderdaad starten nadat de auto hooguit één tot twee uur is weggezet, inhouden en bokken nadat de computer van benzine naar lpg is overgeschakeld. Soms is het even doorzetten waarna het inhouden verdwijnt, soms blijft het ook waardoor ik noodgedwongen maar handmatig naar benzine overschakel. Aangezien ik zekeringen en zekeringhouders volledigheidshalve volledig heb vervangen door nieuwe exemplaren en de computer niet graag verdenk richt ik mij ook op het onderbreekrelais. Deze is van het oude type naar ik begrijp. Zoals al aangegeven: de injectoren verdenk ik op geen enkele wijze, aangezien deze onlangs een volledige revisie én opnieuw vastzetten in het spruitstuk achter de rug hebben gehad.henk 940LPT schreef : 3 opties. Ik heb 3 opties: of afslaan, of hevig inhouden of geen enkel probleem. Bij koude start altijd het laatste, bij warme start (tot een 2 uur na wegzetten) vrijwel 100% het eerste, soms het tweede en heel zelden ook het 3e. Met benzine injector stekkers lostrekken controleren of hij op 2 brandstoffen loopt gaat bij mij niet werken, want hij loopt of goed of slaat af (het inhouden even buiten beschouwing gelaten). Als ik ze te vroeg lostrek loopt hij niet meer op benzine en gaat hij ook niet meer overschakelen, trek ik ze te laat los dan issie al afgeslagen. Lezing van Vialle TD is dat het aan het onderbreekrelais ligt. Het lijkt me dat ik dat maar moet opvolgen en vervangen, tenzij ik kan aantonen dat het daar niet aan ligt, of kan aantonen dat het ergens anders wel aan ligt. Zoals gezegd, volgens Vialle TD slaat hij af door 2 brandstoffen. Wat specialist en ik betwijfelen en hier dus eigenlijk ook door Rob bevestigt wordt. Maar ja, hoe kunnen we dat nu even goed aantonen.We (specialist en ik) denken aan de computer, gezien de wazige uitleeswaarden van toerental. Bovendien heeft er tijdelijk een andere computer in gezeten. Daarmee geen problemen, daarvoor en daarna, beide met mijn computer, wel. Maar het is een 1.5 jaar oude computer. Ruikt niet verbrand oid.... Sorry Wouter, zit je draadje wel onbeschaamd over te nemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.