Heeft het motortype B28E fabrieks uit geharde klepzittingen?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je zonder problemen op 95 kan rijden, is je motor daarvoor afgesteld, en dat verklaart wat mij betreft ook je hoge verbruik. De mijne loopt uitsluitend op 98, maar op langere afstanden wel keurig 1:8...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag heb ik 1:6 gehaald op LPG!
De motor die in de volvo ligt is door volvo gemodificeerd misschien dat er ook aanpassingen aan de motor zijn gemaakt. Deze modificatie is in 1987 uitgevoerd, koste toen al 7000 gulden! Ook weet ik dat er in 1990 een ruilblok geplaatst is, misschien zit er wel een nieuwer type motor in. Is de B280 de opvolger van de B28?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
- andere cilinderkoppen, andere krukas, andere injectie, etc.
Niet heel eenvoudig om die over te bouwen, maar het kan gedaan zijn. De B28 herken je aan een grote, driehoekige zwarte kap bovenop de motor, en twee vierkante aluminium blokken met ronde buizen aan de voorkant. De B280 heeft dat niet, maar in plaats daarvan een soort aluminium spinnekop voor de injectie tussen de cilinderkoppen, met zes buizen. En de B280 heeft een luchtmassameter, de B28 niet. Fotootjes om een en ander te herkennen vind je wel met de zoekfunctie hier.
Wat voor LPG-installatie heb je precies? Het lijkt alsof er aan de afstelling daarvan nog wel wat schort, of je rijdt veel stadsverkeer. 1:7 op lange afstanden zou op LPG haalbaar moeten zijn, bij legale snelheden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat het precies voor installatie is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er een OMVL verdamper in zit. Dez verdamper is geschikt voor motoren met veel vermogen. Voor de rest heb ik een ringtank welk merk geen idee.
Ik rijd met de auto naar mijn werk. Dit is 55 km heen en 55 km terug. Is sta dagelijks in de file en voor de rest redelijk veel provinciale wegen met veel stoplichten. Waarschijnlijk komt daardoor dit hoge verbruikt. De motor is namelijk technisch 100%.
- V700 register
- Nieuw lid
-

ik heb ook een 760 uit 84 heb er ook gas in gezet en deze loopt ook 1 op 5
het viel mij ook erg tegen maar zo tezien is dat niet anders het rijd voorderest pria maar zit er toch aan tedenker er ooit een 4 cilinder in te hangen
grt Thom
- V700 register
- Nieuw lid
-
Philip,flip_21 schreef : Wat verbruikt je wagen op benzine? Ik vind 1:5,5 wel dramatisch als ik eerlijk ben...
Maar ik weet dat je met de V6 geen 1:8 of beter zult rijden op LPG. Het is ook een 2,9L motor (ok, 2849cc).
Dat is gelijk één van de redenen om mijn V6 gewisseld te hebben voor een 4 cylinder. (naast het feit dat mijn blok veel injectieprobelem had, hoewel verder in goede staat)
Groet,
Philip

ik begrijp dat je jouw blok hebt gewisseld voor een viercilinder? Het klinkt mij als muziek in de oren. Hoe lastig is dat te realiseren? Ik heb een 780 met B280E en (uiteraard) een automaat. Wat heb jij allemaal moeten doen om de viercilinder werkend te krijgen in de auto én het instrumentarium "passend" te krijgen?

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rij al jarenlang op LPG in een 265. Eerst een gereviseerde ruilmotor uit een 264 (28e).
Heb met deze vorige motor circa 300.000 km op LPG gereden, maar kreeg op den duur steeds meer last van backfires.
De standaard b28e heeft geen geharde kleppen. Slijten dus bij rijden op LPG.
Werd ook gewaarschuwd voor aantasting koppakkingen bij rijden op LPG. Hier nooit last van gehad (vrijwel geen koelvleoistof verlies).
Let op: de olie kanaaltjes zijn dun en pas bij warme motor komt de olie bovenin de motor.
Daarom rustig rijden in het begin en de motort rustig op toeren laten komen.
Is de motor eenmaal goed warmgelopen, kan je meer prestaties vergen.
Deze aanpak bevorderd het behoud van de motor.
Kleppen staellen is ook belangrijk, maar zolang de motor goed draait (als een naaimachientje) en geen bijgeluiden geeft, zou ik de kleppen niet nastellen.
Stel de kleppen iets ruimer dan voorgeschreven, in verband met LPG.
Vanwege backfires inmiddels een B28e ingebouwd, afkomstig uit een 760e, die slechts 180.000 op uitsluitend benzine heeft gelopen.
Rijdt inmiddels ook prima op LPG (moet alleen wel op benzine starten). Geen last meer van backfires.
Aantasting van kleppen en/of zittingen blijft echter een risico zonder revisie van de kleppen t.b.v. LPG.
Probeer dit proces nu te vertragen door het gebruik van flashlube. Wordt beweerd dat de kleppen tot 3 keer langer meegaan.
Heb nog steeds een goed werkende airco. Dit houdt mij tegen om een 23E motor te plaatsen. Een 23e is veel zuiniger.
Overigens is het verbruik op LPG mede afhankelijk van de LPG afstelling (van het mengsel).
Maar wanneer het LPG gebruik krapper wordt afgesteld, wordt ie weliswaar zuiniger, maar ook heter (groter risico van verbranding van kleppen !!!).
Voor mij ligt het optimum bij een verbruik 1 op 6,5, dat ik gemakkelijk haal.
Heb er een oude, antieke vialle verdamper in zitten, die het nog steeds prima doet.
Winst is vooral ook te halen in de prijs van het gas. Je kunt tanken voor 40 cent of voor 57 cent. Een wereld van verschil.
Cees.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Er ging toen 37,5 liter gas in.
Ofwel een verbruik van 1 op 8.
Ik heb een nieuwe OMVL gasinstallatie in mijn 760 met B28E motor.
Veel snelwegkilometers maar dan wel met een haperende overdrive (waarschijnlijk relais).
Staat mijn LPG gebruik te krap afgesteld en waar kan ik dat aan merken?
Ronald.