Heeft het motortype B28E fabrieks uit geharde klepzittingen?

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 08:28 #1231067 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee
Nee, deze motor is absoluut gemaakt voor 98 octaan. En aangezien hij niet is uitgerust met klopsensoren of andere moderne electronica, maar domweg een simpele continu-injectie heeft, heeft de motor geen enkele manier om ontsteking bij te stellen voor inferieure brandstof, iets wat de B280 wel heeft.
Als je zonder problemen op 95 kan rijden, is je motor daarvoor afgesteld, en dat verklaart wat mij betreft ook je hoge verbruik. De mijne loopt uitsluitend op 98, maar op langere afstanden wel keurig 1:8... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 21:23 #1231112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toen ik nog op bezine reed,
Toen ik nog op bezine reed, haalde ik 1:7.  Nog niet eens op lange afstanden. Dus die 1 op 8 zal ik ook wel gehaald hebben.
Vandaag heb ik 1:6 gehaald op LPG!
De motor die in de volvo ligt is door volvo gemodificeerd misschien dat er ook aanpassingen aan de motor zijn gemaakt. Deze modificatie is in 1987 uitgevoerd, koste toen al 7000 gulden! Ook weet ik dat er in 1990 een ruilblok geplaatst is, misschien zit er wel een nieuwer type motor in. Is de B280 de opvolger van de B28?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2009 09:08 #1231143 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Yep
B280 is de opvolger van de B28. Zelfde cilinderinhoud, in principe zelfde blok, maar heel wat detailwijzigingen:
- andere cilinderkoppen, andere krukas, andere injectie, etc.
Niet heel eenvoudig om die over te bouwen, maar het kan gedaan zijn. De B28 herken je aan een grote, driehoekige zwarte kap bovenop de motor, en twee vierkante aluminium blokken met ronde buizen aan de voorkant. De B280 heeft dat niet, maar in plaats daarvan een soort aluminium spinnekop voor de injectie tussen de cilinderkoppen, met zes buizen. En de B280 heeft een luchtmassameter, de B28 niet. Fotootjes om een en ander te herkennen vind je wel met de zoekfunctie hier.
Wat voor LPG-installatie heb je precies? Het lijkt alsof er aan de afstelling daarvan nog wel wat schort, of je rijdt veel stadsverkeer. 1:7 op lange afstanden zou op LPG haalbaar moeten zijn, bij legale snelheden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2009 18:59 #1231296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zal inderdaad eens gaan
Ik zal inderdaad eens gaan neuzen op de site.
Wat het precies voor installatie is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er een OMVL verdamper in zit. Dez verdamper is geschikt voor motoren met veel vermogen. Voor de rest heb ik een ringtank welk merk geen idee.
Ik rijd met de auto naar mijn werk. Dit is 55 km heen en 55 km terug. Is sta dagelijks in de file en voor de rest redelijk veel provinciale wegen met veel stoplichten. Waarschijnlijk komt daardoor dit hoge verbruikt. De motor is namelijk technisch 100%.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2009 10:58 #1236799 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verbruik
hallo
 
ik heb ook een 760 uit 84 heb er ook gas in gezet en deze loopt ook 1 op 5
het viel mij ook erg tegen maar zo tezien is dat niet anders het rijd voorderest pria maar zit er toch aan tedenker er ooit een 4 cilinder in te hangen
grt Thom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2009 15:55 #1236817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewisseld?

flip_21 schreef : Wat verbruikt je wagen op benzine? Ik vind 1:5,5 wel dramatisch als ik eerlijk ben...
Maar ik weet dat je met de V6 geen 1:8 of beter zult rijden op LPG. Het is ook een 2,9L motor (ok, 2849cc). 
Dat is gelijk één van de redenen om mijn V6 gewisseld te hebben voor een 4 cylinder. (naast het feit dat mijn blok veel injectieprobelem had, hoewel verder in goede staat)
Groet,
Philip

Philip,
 
ik begrijp dat je jouw blok hebt gewisseld voor een viercilinder? Het klinkt mij als muziek in de oren. Hoe lastig is dat te realiseren? Ik heb een 780 met B280E en (uiteraard) een automaat. Wat heb jij allemaal moeten doen om de viercilinder werkend te krijgen in de auto én het instrumentarium "passend" te krijgen?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2009 20:23 #1236836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm...

marnix schreef : Philip,
ik begrijp dat je jouw blok hebt gewisseld voor een viercilinder? Het klinkt mij als muziek in de oren.

Een 6 cilinder klinkt als muziek in de oren. Niet een 4 cilinder 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2009 10:59 #1240321 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rijden op lpg is mogelijk, maar de kleppen slijten harder
 
Rij al jarenlang op LPG in een 265. Eerst een gereviseerde ruilmotor uit een 264 (28e).
Heb met deze vorige motor circa 300.000 km op LPG gereden, maar kreeg op den duur steeds meer last van backfires.
De standaard b28e heeft geen geharde kleppen. Slijten dus bij rijden op LPG.
Werd ook gewaarschuwd voor aantasting koppakkingen bij rijden op LPG. Hier nooit last van gehad (vrijwel geen koelvleoistof verlies).
Let op: de olie kanaaltjes zijn dun en pas bij warme motor komt de olie bovenin de motor.
Daarom rustig rijden in het begin en de motort rustig op toeren laten komen.
Is de motor eenmaal goed warmgelopen, kan je meer prestaties vergen.
Deze aanpak bevorderd het behoud van de motor.
Kleppen staellen is ook belangrijk, maar zolang de motor goed draait (als een naaimachientje) en geen bijgeluiden geeft, zou ik de kleppen niet nastellen.
Stel de kleppen iets ruimer dan voorgeschreven, in verband met LPG.  
Vanwege backfires inmiddels een B28e ingebouwd, afkomstig uit een 760e, die slechts 180.000 op uitsluitend benzine heeft gelopen.
Rijdt inmiddels ook prima op LPG (moet alleen wel op benzine starten). Geen last meer van backfires.
Aantasting van kleppen en/of zittingen blijft echter een risico zonder revisie van de kleppen t.b.v. LPG.
Probeer dit proces nu te vertragen door het gebruik van flashlube. Wordt beweerd dat de kleppen tot 3 keer langer meegaan.
Heb nog steeds een goed werkende airco. Dit houdt mij tegen om een 23E motor te plaatsen. Een 23e is veel zuiniger.
Overigens is het verbruik op LPG mede afhankelijk van de LPG afstelling (van het mengsel).
Maar wanneer het LPG gebruik krapper wordt afgesteld, wordt ie weliswaar zuiniger, maar ook heter (groter risico van verbranding van kleppen !!!).
Voor mij ligt het optimum bij een verbruik 1 op 6,5, dat ik gemakkelijk haal.
Heb er een oude, antieke vialle verdamper in zitten, die het nog steeds prima doet. 
Winst is vooral ook te halen in de prijs van het gas. Je kunt tanken voor 40 cent of voor 57 cent. Een wereld van verschil.
Cees. 
  
 
    
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2009 23:39 #1240384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op mijn dagteller stond de
Op mijn dagteller stond de laatste keer dat ik getankt heb 298 km.
Er ging toen 37,5 liter gas in. 
Ofwel een verbruik van 1 op 8.
Ik heb een nieuwe OMVL gasinstallatie in mijn 760 met B28E motor.
Veel snelwegkilometers maar dan wel met een haperende overdrive (waarschijnlijk relais).
Staat mijn LPG gebruik te krap afgesteld en waar kan ik dat aan merken?

Ronald.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD