Heeft het motortype B28E fabrieks uit geharde klepzittingen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2009 19:27 #1072312 door V700 register
Volgende week ga ik mijn Volvo 760 B28E uit 1982 op halen! 260.000 km.
Het wordt mijn eerste auto! Ik ben van plan om hier een gasinstallatie in te laten bouwen.
Alleen wordt mij op het forum niet duidelijk of dit type motor voorzien is van geharde klepzittingen. Is het ook zichtbaar als deze gehard zijn?
Ik heb vele artikels gelezen en krijg het idee dat er erg weinig personen met dit type motor op LPG rijden. Klopt dit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2009 23:22 #1226996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aangezien de B28 een blok is
aangezien de B28 een blok is met aluminium cilinderkoppen betekent dit dat de koppen stalen klepzetelringen MOETEN hebben. Je kan dat verder niet zien aan de buitenkant maar geloof me, aluminium is absoluut niet sterk genoeg om een klepzetel van te maken. Het is de vraag van wat voor materiaal dat klepzetelstaal is. (type staal) Maar de B28 is ook in USA en Japan geleverd en die waren al heel vroeg met loodvrije benzine regelgeving bezig. Dus je hebt een aardige kans dat het blok op LPG/loodvrije B kan.
Een oude Ford OHC Pinto motor (van de Taunus, Capri, eerste Sierra, etc) heeft een gietijzeren kop, deze hebben de klepzetels direct in het gietijzer gefreesd. Deze motoren stonden er dan ook bekend om dat ze slecht op LPG konden draaien. Dit omdat gietijzer veel slechter hitte afgeeft aan het koelsysteem. Een motor met aluminium koppen moet het dan ook beter doen.
Ikzelf heb een BMW 2,8L 6cil gereden op LPG, een gietijzeren onderblok met aluminium kop. bouwjaar 1975. Op LPG: probleemloos. Op loodvrij 95:probleemloos.
Ik zeg: gewoon ik laten bouwen en gaan rijden, revisie of een ruilblok kan altijd nog. Als je de klepspeling vakker checkt en afstelt en de toerentallen laag houdt (onder 4500) dan kan het best lang meegaan. LPG motoren hebben het lastig op hogere toerentallen, de kleppen hameren dan zo snel op de klepzittingen dat de tijd dat de klep gesloten is wel erg kort wordt en de aanvoer van energie erg groot, de hitte kan daardoor slechter via de klepsteel > klepgeleider > kop aan het koelwater worden afgegeven. Hierdoor ontstaat kortstondige 'microwelding' tussen uitlaatklep en uitlaatklepzitting. <<< DAT is de slijtage.
Bij benzinemotoren heeft het verdampen van de benzine in de inlaatlucht ook nog een koelend effect op de verbrandingskamer en kleppen , dat effect heb je niet bij een verdamper-LPG-systeem, het LPG komt immers al als gas de cilinder in. Het onttrekt geen energie aan kop en kleppen. En verbrandt ook nog eens heter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2009 12:28 #1227519 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je
Bedankt voor je reactie!
Goed om te weten dat het B28 blok voorzien is van aluminium koppen. Ik begrijp jouw redenatie dat dan de kletzittingen hoogst waarschijnlijk van staal zijn.
Ik ga er voor zorgen dat het ontstekingsverhaal: bougie's, bougiekabels, verdelerkap er nieuw op komt. Daanaast laat ik door een bedrijf dat gasinstallaties inbouwt een klepsmeersysteem inbouwen(FlashLube) dit schijnt de slijtage behoorlijk te verminderen.
En wat je aangeef als ik een keer ff flink snel wil optrekken dan doe ik dat alleen tijdens het rijden op benzine.
Er zit trouwens vanaf 1990 een ruilblok in die door een volvo dealer geplaatst is. Ik ben dus er benieuwd wat voor blok er in ligt.
Ik ga dus de gok wagen om de volvo op gas te laten lopen!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 08:14 #1230939 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic B28
De B28E is nooit in Amerika of Japan geleverd, dat was de B28F. Zelfde motor, maar met katalysator, andere nokkenassen, en vermoedelijk andere koppen... Gegevens of de B28E goed op loodvrij kan ontbreken helaas. Ook Volvo heeft me die nog niet kunnen leveren.
Ervaringen met LPG met deze motor heb ik niet, wel de voorganger (B27A/B27E) die eigenlijk prima op gas liep. 
Mijn eigen B28E blijkt wel heel gevoelig te zijn voor de juiste benzine: op 95 octaan loopt de motor absoluut belabberd, op 98 heel redelijk, maar pas op gelode 98 (die tegenwoordig vrijwelnergens meer te vinden is) loopt de motor echt mooi smeuiig. Een echt goede loodtoevoeging waarop de motor net zo mooi loopt ben ik nog aan het zoeken: het schijnt dat in Frankrijk kwalitatief goede verkocht wordt...
De keuze voor flashlube vind ik verstandig bij deze motor. Houd er overigens rekening mee, dat kleppen stellen bij deze motoren veel werk is: teveel voor een sleuteldag! Voornamelijk omdat er veel moet worden afgebouwd om de klepdeksels te kunnen verwijderen, zeker als je airconditioning hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 19:22 #1230997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb inmiddels een
Ik heb inmiddels een gasinstallatie in de volvo laten bouwen. De auto loopt perfect op gas en inderdaad met flashlube. Ik start de motor op gas en rij er op, fantastische gewoon. Alleen jammer dat ie niet zo zuinig rijd, 1 op 5,5. Mijn 760 heeft geen airco dus dat is al een meevalller.
Maar de auto moet toch makkelijk ook op euro 95 kunnen rijden? Ik heb er geen problemen meegehad. Maakt het nog uit of het gaat om het eerste type B28E of het volgende type?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 19:36 #1230998 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat verbruikt je wagen op
Wat verbruikt je wagen op benzine? Ik vind 1:5,5 wel dramatisch als ik eerlijk ben...
Maar ik weet dat je met de V6 geen 1:8 of beter zult rijden op LPG. Het is ook een 2,9L motor (ok, 2849cc). 
Dat is gelijk één van de redenen om mijn V6 gewisseld te hebben voor een 4 cylinder. (naast het feit dat mijn blok veel injectieprobelem had, hoewel verder in goede staat)
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 22:06 #1231037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mijn 3,0L BMW met dubbele
mijn 3,0L BMW met dubbele register carburateurs en 4-bak  deed ook 1:5,5 tot  1: 6,5. Dat lijkt mij dan ook vrij normaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 22:51 #1231040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zeg toch ook dat ik het
Ik zeg toch ook dat ik het niet zo gek vind
Alleen lijkt mij het gewoonweg vervelend. Hoe vaak moet je wel niet tanken? Maarja, zolang het geld bespaart is het natuurlijk begrijpelijk, de keuze is snel gemaakt.
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 23:07 #1231043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik
een verbruik ergens tussen 1 op 6 en 6,5 is normaal voor de B280. Een B28 heb ik geen ervaringen mee. Wel ervaringen met een B27E op benzine en dat is 1 op 5,5..6 Erg laag dus, maar deze heeft een drietraps BW55 automaat. Een B28E geloof ik ook, dus 1 op 5,5 op LPG is misschien best "goed".
Als het CO gehalte is afgesteld tussen 1,0 en 2,0 is het in orde. De V6-en zijn nu eenmaal erg dorstig of je nu rustig rijdt of niet, maakt niet zo veel uit.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 06:58 #1231063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat
Meestal is een automaat ook niet bevorderlijk voor het verbruik, kan me goed voorstellen dat dit zeker opgaat bij een 3 traps...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC