Actuator?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 10:35 #1069518 door V700 register
Actuator? is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik wil proberen zelf twee dingen te reinigen, te weten het LPG-filter en de actuator.
1. In het document 'LPI fout zoeken' wordt nl. een aantal keer gesproken over een 'actuator' als oorzaak van stoterig rijden.
    Er wordt echter nergens verteld wat-ie doet, waar deze actuator zit en ook in de legenda van de afbeeldingen staat hij niet.
    Weet iemand meer van dit onderdeel en zo ja, kan ik dat zelf schoonmaken? 
2. Waar zit het LPG-filter bij onze auto's en is dit veilig zelf te reinigen?
Alvast dank voor de info/tips.
Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 11:29 #1210573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draadje
Ik denk dat je <a href="/node/10340">dit</a> draadje bedoelt (als je ergens naar verwijst en zelf ook de link erbij zet, weet iedereen wat je bedoelt). In het draadje waar ik naar verwijs staat volgens mij eerst een LPi stuk, daarna, bij storingzoeken wordt het algemener en gaat het dus over alle installaties. Ik zie daar ook verdamper tussenstaan, iets wat je bij LPi zeker niet hebt. Bij Vialle AMS heb je geloof ik een soort stappenmotor in het LPG systeem (ook een verdamper) dus die kan bedoeld worden. Ik zit verderop ook actuator staan (meteen daaronder staat kleppen stellen) ik denk dat daar de CIS klep mee wordt bedoeld. Ik geloof dat Bas(eman) de pagina heeft gemaakt, misschien kan hij hier meer licht op werpen. Zou even bij de gasboer vragen waar het filter zit, dit is installatie specifiek. Ik denk dat je eea drukloos moet maken, of dit alleen een slang is of de hele tank weet ik niet. Afhankelijk van het volume dat je drukloos moet maken kun je het denk ik wel/niet zelf doen. Gasboer heeft vast een manier om veel LPG veilig af te kunnen voeren. Kosten zijn geloof ik wel vrij hoog.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 12:30 #1210575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasboer

Volgens de gasboer Verkerk in De Bilt zit het filter in de pomp. Maar dezelfde gasboer beweert ook dat de pomp kapot is (hij zit er nu zo'n 1,5 ton in).
Van zo'n snelle diagnose krijg ik meteen al een nare smaak in m'n mond, ook al is het theoretisch mogelijk.
De mogelijkheid van een haperend relais wordt weggewuifd: 'als dat zo is, doen ze niets meer.' Onzin.
Maar goed, als het toch de pomp is, dan gaat die hele LPG schijtbende eruit en laat ik 'm terugkeuren naar benzine. 
Als de besparing in kostbare reparaties gaat zitten dan rij ik liever zorgeloos op dure benzine. 

Iemand nog een suggestie voor een andere gasboer die minder snel conclusies trekt?
Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 12:35 #1210576 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Conclusie
Is inderdaad wel een snelle conclusie. De oude pompen (echt in-tank) schijnen normaal 3-4 ton mee te gaan. Nieuwere nog langer omdat die voor hun "smering" minder gevoelig zijn voor het lpg niveau. Kan zijn dat je een slechte hebt, of eentje die vaak helemaal leeg is gereden, maar 1.5 ton lijkt me niet veel. Bovendien kun je het aan de pomp volgens mij we horen offie nu versleten is of niet. Relais gaan volgens mij niet zwart/wit kapot, eerst haperen tot het steeds erger/vaker wordt. Op een gegeven moment worden ze natuurlijk wel zo slecht dat ze het niet meer doen. Maar waarom denk je dat je lpg installatie niet OK is ? Je had de oorzaak voor stoten/hikken toch gevonden in de EGR pakking ? Of is dat niet meer de laatste stand van zaken ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 13:20 #1210579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stand

Laatste stand van zaken (maar nog niet aangevuld in de andere post):
- de auto loopt met een noodpakking (draadje) op benzine nu goed, maar lambda-lampje gaat steeds weer aan na 10-30 km.
- op LPG blijft de auto boven de 100 km/u horten en stoten en haperend versnellen.
Ik hoop 'm qua electronica storingsvrij te krijgen met een nieuwe pakking en kennelijk zit er een ander, apart probleem in de LPI-installatie. 
Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 13:53 #1210583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst op benzine
Zou eerst even afwachten wat hij op benzine doet. Als dat echt goed gaat, dan verder kijken. Misschien kun je de computer op 100km uit laten lezen, wellicht kunnen ze dan een fout vinden. Mijn LPE hebben ze rijdend uitgelezen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 14:32 #1210584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook

Lijkt mij ook goed.
Dank,
Joost

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 20:24 #1210603 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Linkje met plaatje
Hier: www.meganeclub.nl/tundes2/faq/gasstoringen/index.html (ik weet niet hoe ik een link onder een woord kan verstoppen..) staat nog wat uitleg met een foto waarop onder andere het lpg filter is aangegeven.
Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 20:30 #1210604 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic linken

FransS schreef : ik weet niet hoe ik een link onder een woord kan verstoppen..

Het woord wat je als link wilt hebben selecteren, dan op de kettingschakeltjes klikken in de knoppenbalk boven het vak om de tekst in te typen. Je krijgt nu een schermpje waar je de URL in kunt zetten en "OK" klikken. Tip: typ eerst de zin af voordat je het woord selecteert waar je de link van wil maken. Als je laatste letters namelijk in de link zitten en je wilt verder typen dan krijg je een hele lange link omdat alles wat je erachter typt ook link wordt.

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2008 21:07 #1210608 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Bedankt
Henk, bedankt voor de tip. Ik was al op zoek naar de helpfunctie...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC