AMS-codering gezocht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb vandaag mijn gascomputer weer eens opengeschroefd en goed bekeken, waarbij ik toch het vermoeden krijgt dat de schade aan de sporen zo groot is, dat één relais niet meedoet.
Vervelend genoeg, is dat een relais wat naar vollast moetschakelen als dat nodig is.
Daarom een verzoek:
Zou iemand die ook een Vialle AMS systeem heeft, even op de computer willen kijken en een rijtje met de volgende codes willen plaatsen:
Art.nr.:
Fact.nr.:
SN.: (lijkt me van minder belang, unit gebonden)
Maar vooral de codering die rechts op de sticker staat:
0 x . . . . x . . . . x . . . . x (op de plaats van de puntjes staan nullen en enen die van belang zijn)
Dit is de code die aangeeft voor welk systeem de AMS-computer bedoeld is.
Ik kan namelijk een AMS-computer aanschaffen, just in case, maar dan moet deze laatste code wel kloppen.
Alvast erg bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Nummers van een paar AMS- computers.
Geg: Op het "plakplaatje":
Volvo NL B.V.
Art : 90125 0 SN : 504711
Fact: 341807 x1001x0100x0000x
Alfa Romeo NL B.V.
Art : 90134 1 Sn : 030507
Fact: 342372 x1001x0100x0000x
Volvo NL B.V.
Art : 90211 0 SN ; 504007
Fact ; 362289 x0111x0100x0000x
Het lijstje met de verklaring van de code´s hoop ik van jou te krijgen. Ik kan het na een kleine zoektocht niet terug vinden. In de 940 heb ik ook nog wel een AMS zitten natuurlijk. Bij gelegenheid zal ik eens kijken wat daar opstaat.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Van alle door jou genoemde computers, schakelt de vollastschakelaar verkeerd, namelijk van laag naar hoog, terwijl dat bij mij van hoog naar laag moet zijn.
Lijstje heb ik inmiddels gepost, je vind hem <a href="/node/14525" target="_blank">hier</a>.
- V700 register
- Nieuw lid
-
... is een Vialle LPG installatie een AMS? Is G3 LPI automatisch AMS?.
Dan kijk ik graag even voor je op mijn gascomputer (als het Maaswater morgen niet te snel stijgt, want dan heb ik een paar dagen iets anders te doen).
Groeten uit Zuid-Limburg
- V700 register
- Nieuw lid
-
jgootzen schreef :
... is een Vialle LPG installatie een AMS? Is G3 LPI automatisch AMS?.
Nee, het type wat ik zoek is een lambda-geregelde G2 installatie.
An het bouwjaar van jouw auto te zien, heb je dus, zoals je al schrijft, G3.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Van alle door jou genoemde computers, schakelt de vollastschakelaar verkeerd, namelijk van laag naar hoog, terwijl dat bij mij van hoog naar laag moet zijn.

Wel frappant Bas. De Volvocomputers kwamen uit een Volvo 940 van 1992 en een andere uit een Volvo 940 van 1991. Er zijn nooit klachten over de gasinstallatie geweest, voor zover ik de geschiedenis van deze auto´s kende. Ik ben nu extra benieuwd welke computer er in mijn 940 zit. Even de bekleding onder het dashboardkastje maar weghalen. Met de gasinstallatie van deze auto heb ik trouwens ook geen andere problemen gehad, wel heb ik een keer een revisiesetje voor de verdamper gemonteerd. O ja, toch nog een keer een andere stappenmotor. De lambdawaarde van mijn uitlaatgastester stond toen in de buurt van de 1.5 en het CO was 6%
- V700 register
- Nieuw lid
-
wp001 schreef :
Wel frappant Bas. De Volvocomputers kwamen uit een Volvo 940 van 1992 en een andere uit een Volvo 940 van 1991. Er zijn nooit klachten over de gasinstallatie geweest, voor zover ik de geschiedenis van deze auto´s kende. Ik ben nu extra benieuwd welke computer er in mijn 940 zit.
Dat is inderdaad wel vreemd.
Waren die installaties dat je weet, in Beesd ingebouwd? Of naderhand?
En komen ze beide uit een trubo-motor? Die hebben een andere TPS die wél een vollastsignaal afgeeft, de mijne niet.
Toch wel idioot dat ik last heb van gestotter bij vollast (én kou) en dat jij zegt nergens last van te hebben, terwijl de verschillen in de computer precies over de vollastschakeling gaan.......
Ik ben erg benieuwd naar de AMS-code van jouw eigen 940, maar als iemand anders ook nog de moeite zou willen doen, graag.
Hoe meer gegevenshoe beter te vergelijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas,

je kunt ook GMS in Alkmaar even bellen, wat er in hoort te zitten, die zijn importeur van Vialle, en van nog een paar merken, lijkt me sterk dat ze het daar niet weten, overigens niet zeggen dat je particulier bent maar garage, dan helpen ze een stuk beter.
groeten Garage Beun de Haas.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanmorgen op weg naar mijn werk weer gemeten en inderdaad ging het 'systeem' de fout in.
De actuator loopt open, bij vollast, maar er treed mengselverarming op, en dat is juist niet de bedoeling.
Om andere factoren uit te sluiten, heb ik gisteren de welbekende luchtfiltersnorkel verwijderd, inclusief klep en slang, maar dat helpt dus niet.
In theorie zou de auto met losgekoppelde, ingeleerde actuator prima moeten lopen. Als hij dan dus niet stottert, ligt het niet aan de regeling.
Correcte aanname??
Helaas stottert ie dan dus wel, dus is het toch iets electronisch.
Met nieuwe lambdasonde geen merkbaar verschil, behalve dat de nieuwe sneller regelt dan de oude.
Ik begin toch te twijfelen aan de juistheid van het type AMS-computer en zal GMS eens bellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb maar eens gebeld met Groot Motorgas systemen in Alkmaar ("Goedemiddag, u spreekt met Bas, van autobedrijf het groene knopje......?!?", het viel niet eens op.....!)
Maar goed, nee, ze wisten het niet, ik moest ABK in Alkmaar maar eens bellen.
Euh nee hoor, wij doen niets in AMS, dat is dat ouwerwetste spul toch? Belt u maar even naar die en die, in Haarlem.
Nou prima, daar was Jos even niet op zijn, plek en ik moet hem nog terugbellen.
Ik heb in de tussentijd even met Vialle Nederland gemaild.
Daar uit kwam dat de computer die in mij auto zit, voor een 2.0i is en niet voor een 2.3i.
Wat ik vermoedde, blijkt dus te kloppen.
Als het inderdaad waar is en de computer dus motorinhoudafhankelijk is (zoals Vialle aangeeft) dan kan het best kloppen dat ie sputtert als ik het pedaal onderin trap. Er mist dan 0.3 dm2 inhoud en dan treedt er mengsel verarming op en dat krijgt de stappenmotor niet meer bijgeregeld, want er is gewoon niet meer gas beschikbaar. Toch?
De computer die er in zou moeten zitten, moet nummer 90284 hebben en niet zoals bij mij 90210.
Mijn vraag is dus: wie heeft een computer met dat artikelnummer (90284) in zijn auto of in de schuur, waarmee ik mag/kan testen of het echt de electronica is die faalt?