940 g3 stottert op constante snelheid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Volvofanaten,
Ik ben trotse bezitter van een late 940 Polar Estate uit 1998. De auto is door mij aangeschaft 3 jaar geleden met 110000 op de teller, waarna ik meteen een G3 installatie heb laten inbouwen.
Sinds een aantal maanden heb ik last van een klein maar irritant verschijnsel.
Wanneer ik provinciale weg of autobaan rijd, heeft de auto incidenteel (gemiddeld elke 50 km) de neiging om even in te houden. Het voelt aan alsof de auto dan overslaat/hapert, waarna hij vrolijk weer verderrijdt. Soms ook volgt een tweede stottermoment na een paar honderd meter, soms niet.
Verder vertoont de auto geen enkele afwijking van wat normaal is.
Ik vraag me af of meerderen onder jullie hier last van hebben. Daarnaast weet ik niet of deze op het oog onbeduidende storing grotere gevolgen kan hebben op de langere termijn.
Als jij ook weleens te maken hebt gehad met een dergelijk euvel, of je weet de oplossing, laat het me even weten.
Alvast bedankt !
Groet,
Jake - Weert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
De klepspeling m.n van de inlaatkleppen hoeveel bedraagt die?
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is weer herfst met ietsje lagere temperaturen en dan komen de E-relais problemen weer de kop opzetten. Ik had het vandaag met de 780 maar wel meteen van dik hout.. 2 maal volledig stilgevallen op 8 kilometer, nog een mazzel dat ik de snelweg niet had gekozen, op de A2 tussen Eindhoven en Veldhoven stilvallen.. kun je 't je voorstellen

Enfin, relais er uit, goed bekeken, inderdaad 2 soldeerpunten rot, doorgesoldeerd en we zijn weer klaar. Morgen de test, da's dan weer het goede nieuws
Ik wil maar zeggen, het begon bij mij ook met af en toe een hikje en daarna weer oppakken.. alleen verwacht ik het probleem niet zo snel op een 98-er met zo weinig km's maar het kan wel natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
stotteren lijkt mij meer te wijzen naar ontsteking.
al eens een nieuwe rotor + verdelerkap geplaatst?
Nieuwe bougiekabels(orgineel VOLVO!!)
Bougies die perfect werken in een B230FK op LPG: NGK BPR7ES en dan afgesteld op 0,7mm electrodeafstand
pas als de motor echt tijdelijk volledig stil valt: brandstofpomprelais of TDC-sensor.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jan,
Als je BPR7ES van NGK analyseerd, zie je een 7 die staat voor een elektrode afstand van 7 tiende milimeter. daar hoef je ze niet op af te stellen Ik hoef ze trouwens niet, niks als elende met die NGK's gehad, elk doosje van 10 zat wel een kapotte in, ik monteer uitsluitend Bosch, en voor LPG de wat duurdere Bosch met iridium kern, nog noooit 1 probleem mee gehad, ik rij er zelf ook mee en vervang ze op LPG om de 45000 km's
Groeten,Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
dacht eerst dat het kwam omdat de auto eerst een tijdje stil had gestaan / zeer weinig had gereden (half jaartje bij de dealer).
Werd ook wat minder (misschien 1x per 500 - 1000 km). nu treed het soms nog op, bij mij ook op benzine.
Heb nu andere storingen (wil de thread niet overnemen, maar misschien heeft het ermee te maken). Enige weken geleden een G3 computer in laten bouwen (oude LPi computer vervangen). Meteen na wegrijden 2x afslaan bij overgaan op gas. Gelijk gasboer gebeld, om dit te melden ivm eventuele garantie. Volgens hem was er behalve de computer niets veranderd en kon het niet door de computer worden veroorzaakt. Afgesproken het nog even aan te kijken. Tijdje storingsvrij gereden maar sinds kort slaat de motor toch weer af bij overschakelen op gas (niet elke keer). Gasboer weer gebeld, volgens hem lag het aan de CIS klep.
Nu had ik ook andere rare storingen (stationair toerental 1500-2000 rpm op zowel benzine als gas), dus CIS klep schoongemaakt, op sleuteldag HHW gecontroleerd op valse lucht bij benzine/luchtinjectore (geen valse lucht). Schoonmaken CISklep hielp niet en ivm tijdgebrek naar volvo specialist gebracht die de CIS klep heeft schoongemaakt en de gasklep positieschakelaar opnieuw heeft afgesteld. Daarna beter, maar nog niet fantastisch (tijdens overschakelen blijft het toerental soms hangen op 1200 rpm). Weer met specialist gebeld, vervangen CIS klep zou oplossing zijn. Vanmiddag nieuwe CIS klep opgehaald en ga deze zsm (denk morgen) monteren en dan testen om te kijken of deze afslaat. In ieder geval is dat dan als oorzaak uit te sluiten. Ik houd jullie hierover op de hoogte.
Naar mijn eigen bescheiden mening ligt de oorzaak voor afslaan op gas en het hoge stationair toerental ergens anders en hangt dit wellicht samen en/of heeft dit één oorzaak. Daarom zou ik ook graag mijn relais willen controleren. Ik heb in mijn motorruimte wel een relais wat ik voor lpg/benzine relais aan zie (grootte van flinke dobbelsteen, zwart, 4 pootjes geloof ik) Zou iemand mij kunnen vertellen of dit inderdaad het relais is wat gecontroleerd moet worden of waar ik dit relais kan vinden ? Ik heb een B230FK met Vialle LPi.
<=edit
tijdje over posting gedaan, verschillende anderen hebben in tussentijd gereageerd.
zal ook wel met verdelerkap + rotor, bougies en kabels in de weer . Is vervanging van genoemde onderdelen duur ?
end edit =>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De kosten van een kap, kabels en bogies vallen wel mee, hangt ervanaf wat je kiest.
<a href=" members.home.nl/volvoforlife/v700images/prijslijst/ " target="_blank">Prijslijstje van Wytze.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
die 7 slaat niet op de electrode afstand maar op de warmtegraad van de bougie. Valt me een beetje tegen dat je dat niet weet... Lees het maar na op <a href=" www.ngk.com/ "> www.ngk.com . En bij Bosch, Motorcraft, Beru, Champion is het al niet anders.
De warmtegraad is een indicatie bij welke temperatuur een bougie zich schoon brandt en wanneer de bougie eventueel zal smelten... luchtgekoelde 2tact motoren (brommers!) zijn hier overigens extreem gevoelig voor. Een verkeerde bougie en het ding loopt gelijk voor geen meter.
Overigens hanteren diverse bougie fabrikanten verschillende warmtgraad schalen die soms zelfs omgekeerd nummeren: in plaats van heter > hoger nr. gebruikt een andere fabrikant dus bv heter > lager nr. Jezelf goed informeren en even goed opletten dus als je van bougiemerk wisselt!
Dat bougies doorgaans afgesteld van de fabriek komen, dat weet ik, maar ik controleer het altijd zelf nog eens voor ik ze erin draai, soms wijken ze toch echt af.
Wat betreft Bosch: als ze de bougies net zo maken als de brandstofpomprelais.... dan hoef ik ze niet! Geef mij maar japanse kwaliteit. Nooit ook maar 1 kapotte gehad of gekregen (ik koop ze per stuk)
En iridium , tsja, dat gebruiken ze ook in de Mitsu Evo's (NGK's!!), goed spul maar in mijn beleving overkill. Iridium is hard dus slijt langzaam, goed geleidend dus sterke vonk maar ook duur! Ze zijn dan ook ooit begonnen met die bougies omdat de serviceintervals van sommige auto's steeds langer werden, dus zag je die auto's nauwelijks tussentijds terug in de garage. Zo weinig dat het dus kon voorkomen dat conventionele bougies voortijdig waren versleten. Met die iridiumbougies heb je dat dus niet. Die gaan ook met gemak 100000km mee.
ieder doet z'n eigen ding maar, geen probleem, ik geef alleen mijn ervaringen (waaronder ook rallygebruik en zwaar LPG-gebruik) Overigens heb ik ook NGK's in mijn klassieke BMW zitten, zelfde verhaal, toppie! Oude BMW blokken en Volvo redblocks lijken qua verbrandingskamerdesign als 2 druppels op elkaar dus dat is geen verrassing.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit is een fenomeen wat ik al 350000 km in mijn volvo (940 1997) heb en doet zich voor rond een motortoerental van ongeveer 2000. Het schijnt te komen van de computer die schakelt tussen statinair en vollast op dat moment. blijf je dus op dat toerental rijden dan zal hij zo nu en dan overschakelen en het gevoel geven dat de auto ermee ophoudt. Hier is niets aant te doen en is alleen hinderlijk, maar de auto zal heus niet blijven staan. Derhalve zou ik er maar niet teveel geld aan uitgeven, door allerlei zaken te vernieuwen, zoals verdelerkappen bougies en weet wat al niet meer. Bij Mijn km stand heeft dit alles reeds als een geleid tot vervanging door normale slijtage en heeft geen enkele verandering aangebracht in het probleem van inhouden.
roel
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
roel940 schreef :
Dit is een fenomeen wat ik al 350000 km in mijn volvo (940 1997) heb en doet zich voor rond een motortoerental van ongeveer 2000. Het schijnt te komen van de computer die schakelt tussen statinair en vollast op dat moment. blijf je dus op dat toerental rijden dan zal hij zo nu en dan overschakelen en het gevoel geven dat de auto ermee ophoudt. Hier is niets aant te doen en is alleen hinderlijk, maar de auto zal heus niet blijven staan. Derhalve zou ik er maar niet teveel geld aan uitgeven, door allerlei zaken te vernieuwen, zoals verdelerkappen bougies en weet wat al niet meer. Bij Mijn km stand heeft dit alles reeds als een geleid tot vervanging door normale slijtage en heeft geen enkele verandering aangebracht in het probleem van inhouden.
roel
Sorry, maar dit is echt onzin volgens mij. De computer schakelt niet tussen stationair en vollast, dat gaat er bij mij niet in. En zeker niet bij 2000 tpm. Ik weet niet hoe dat precies zit bij een 1997 940, maar volgens mij staat je gaskleppositie-schakelaar dan helemaal verkeerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.