Smeerkwaliteiten LPG

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 09:29 #1175010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG verschillen

Verschillen tussen zomer en winter LPG.


LPG is een mengsel van propaan en butaan, er zijn grofweg 2 recepten de zogenaamde winter en zomer LPG.


Oorzaak van de verschillen is de volgende. In de winter is de normale benzine wat aan de zware kant vanwege de eventuele kou. Om toch een goede ontbranding met name bij starten te krijgen wordt in de winter ca. 10% butaan in de benzine gestopt. In de zomer is dat ca. 2%.


Het gevolg is dat op een raffinaderij er dus minder butaan beschikbaar is voor de LPG. Gevolg is de zogenaamde winter LPG, welke uit dan 60% propaan en 40% butaan bestaat. De zomer LPG bestaat uit ca. 40% propaan en 60% butaan.


 Als we kijken naar de energieinhoud dan gebeurt het volgende;


Calorische waarden en soortelijk massa


propaan ca. 50 MJ/kg en een s.m. van 0.52 kg/liter


butaan ca. 50 MJ/kg en een s.m. van 0.6 kg/liter


Benzine ca. 45 MJ/kg en een s.m. van 0.72 kg/liter


 


Op basis hiervan kun je verwachte verschil in verbruik uitrekenen


 





 
soortelijke massa
verbrandingswarmte
verbruik


LPG zomer
0.568
50
8.5


LPG winter
0.552
50
8.3


Benzine standaard
0.74
45
10.0


Benzine winter
0.726
45.5
9.9


 
 
 
 


prop
0.52
50
 


butaan
0.6
50
 


benzine
0.74
45
10





 


 groeten


 


Anno


 


 


 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 16:38 #1175030 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bekend
Dat is een mij bekend verschijnsel: ik heb vorig jaar hetzelfde gehad met de 940 (gewone, ouderwetse verdamper-installatie).

Er viel nauwelijks mee te rijden, backfire bij het minste beetje gas. Nu moet ik wel erbij zeggen, dat de luchtslang van LMM naar inlaatspruitstuk op dat moment al was gescheurd en provisorisch getaped, die dingen zijn bij een redblock-LPG gewoon een slijtageonderdeel.

Maar toch: na te tanken in nederland was het probleem gelijk weer opgelost, en naarmate de duitse LPG verder verdund werd met latere tankbeurten ging de auto weer beter lopen. Uiteraard is de luchtslang daarna vernieuwd...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD