Smeerkwaliteiten LPG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 17:27 #1061306 door V700 register
Smeerkwaliteiten LPG is gemaakt door V700 register

Nu mijn Vialle LPGpomp op de laatste lagers draait heb ik het gevoel dat de ene LPG een beter resultaat heeft dan andere LPG. Ik heb geen vast tank station en voor mijn gevoel (wat ik nu dus ook ga bijhouden!) smeert de een beter dan de andere, oftewel dat ik nog steeds LPG gaan stoken ipv benzine.

Als het fout gaat houdt de motor in en komt er een raar, brommend geluid onder de motorkap vandaan. Heb nu ontdekt dat overschakelen op benzine dan de oplossing biedt maar dat je ook weer terug kunt gaan naar de LPG stand, en het weer een hele tijd goed lijkt te gaan.

WIE kent dit effect, en waar heb je dan de beste smering in de LPG zitten?

Ben benieuwd, zal julie reacties met graagte lezen!

JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 18:08 #1174852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mij nog nooit opgevallen

JP, LPG is een afvalprodukt van de petrochemische industrie. Volgens deze site: "bestaat Autogas, ook wel LPG (Liquefied Petroleum Gas) genoemd, hoofdzakelijk uit propaan ( H3 CCH2 CH3) en butaan (C4H10) en wordt verkregen bij de winning van olie uit distillatie van ruwe olie en uit zogenaamd 'nat' aardgas."

Het is mij nog nooit opgevallen dat er kwaliteitsverschillen bestaan tussen de verschillende merken. Maar goed het zou kunnen. Als er wel verschillen zijn vind ik het vreemd dat daar dan in de reclame geen aandacht aan wordt besteed, zoals dat bij benzine met toevoegingen wel gedaan wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 20:11 #1174871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel verschillende

Hoeveel verschillende LPG´s zouden er zijn?

Eigenlijk ken ik alleen BK en LP voor de geest halen (beide zeggen marktleider te zijn :-) )
Verder nog nooit van enige smering gehoord.

Wat ik wel eens heb gehoord is dat je de nieuwe systemen niet leeg moet rijden, dit om slijtage van de pomp te voorkomen. Maar met zulke dure installaties heb ik nog geen ervaring. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 20:38 #1174874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wintergas.

er zijn behoorlijke verschillen in LPG.

Wij hebben (hadden?) hier wintergas en zomergas dat verschillende verhuodingen propaan en butaan bevat.

In Frankrijk rijden ze altijd op ons "wintergas"  dat heeft een hogere calorische waarde, gaat dus als de brandweer (nou ja, tov van zomergas dan)

Per raffinaderij zal er ook wel een verschil zijn in de mix. Dat verklaart wel waarom de ene beter gaat dan de andere.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, hoewel ik eigenlijk vind dat je auto op de magerste mix ook goed zou moeten draaien, en ik verder geen gebruik zal maken van je gegevens, maar leuk is het wel.

Zet er dan ook de prijs per l en het verbruik bij.

Dan kun je ook meteen zien of het duurdere gas ook zuiniger in gebruik blijkt te zijn dan het mogelijk goedkopere gas. en hoe je dan per gereden km uitkomt.

en ook de storingen per tankbeurt dan maar.. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 20:57 #1174878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk, dat in Nederland

Ik denk, dat in Nederland al het LPG uit één terminal komt, die van BK uit de Botlek.

Alle andere zijn gewoon groothandels in brandstoffen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 21:57 #1174887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duitsland
Ik heb vorige week in Duitsland een tank gas gekocht (€0.69/liter!) die mijn auto niet lekker vond. Hij sloeg een aantal malen af, steeds bij lage toeren. Sinds die tank op is en er weer Nederlands gas in zit heb ik daar geen last meer van. Mijn conclusie: gas is in het buitenland niet overal hetzelfde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 22:45 #1174892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasssss
Beste Bart,

inmiddels honderdduizenden op gas gereden:
Italie, frankrijk, belgie, duitsland, zwitserland, luxemburg
(vergeet ik wat?)
nooit iets gemerkt van verschillende kwaliteiten gas...

Peter van der Wal

Lobbes, nu estate 740 tussenmodel; 89 250.000 nu 30.000 op gas, eigen inbouw

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 08:55 #1174914 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mischien ligt het aan de

Mischien ligt het aan de dure gasinstallaties van tegenwoordig. Ik
heb daar nog geen ervaring mee. Maar mijn recht toe recht aan LPG
installaties geven geen krimp. Zomergas, wintergas, Duits gas, Hongaars
gas, BK gas, LP gas, Alleen biogas moet ik nog proberen (en ik heb al vele kilometers in Duitsland en Hongarije weggewerkt, vrijdag is de 940 aan de beurt)

Maar het probleem van de t.s. is de slijtage van de pomp. Ik zou willen weten of hij de tank wel eens leeg rijdt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 09:23 #1174915 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG tank leegrijden

Bedankt voor de reacties.

Toen ik deze volvo kreeg (1 april 2000) was dat met nieuwe LPG tank; die had 350.000 km gedraaid; deze dus iets minder. Het is in het begin voorgekomen dat ik de tank heb leeggereden, ik denk 1 of 2 keer, ben daar vrij voorzicht mee en probeer het in de gaten te houden c.q. te voorkomen en na 400 km weer te vullen. Mijn "oude" installaties, die simpel waren, gingen volgens mij ook automatisch over naar benzine.

Bij 400.000 moest er een nieuwe regelunit in die doorgebrand was.

Het benzinegebruik heb ik niet meegenomen, dat ligt zo rond de halve tank per maand; LPG-verbruik tussen de 1 op 7,3 en 7,8 bij een gematigde rijstijl, automaat maar geen airco (meer) hetgeen overigens niet echt merkbaar is in het verbruik.

Groet, JP

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 20:53 #1174983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Smeert LPG uberhaupt?
Ik ben geen scheikundige, maar aan een gasvormig koolwaterstofmengsel zijn naar mijn mening geen smerende eigenschappen toe te dichten.

Mijn gaspomp gaf het op na 210000 km, helaas was dat een half jaar na aankoop. Frappant genoeg gebeurde dat in Duitsland na het (gas) tanken. Vantevoren geen rare voortekenen of bijgeluiden gehad.

Deze vakantie heb ik in drie landen gas getankt, ik heb geen verschil kunnen bemerken. Ik zou zelfs durven zeggen dat de auto lekkerder loopt op lpg dan op benine.

Die brom uit de motor bij een lege gastank heb ik ook.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC