Dampgasinstallatie OMVL.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2007 20:28 #1060625 door Jan Snijder
Dampgasinstallatie OMVL. is gemaakt door Jan Snijder
Even een berichtje over mijn dampgas installatie van OMVL.De laatste tijd liep mijn s90 niet mooi stil stationair op gas en bij constante snelheid schokte hij af en toe. De installatie is anderhalf jaar oud en ik heb er nu 45000km mee gereden.
Dus vandaag toch maar eens bij de inbouwer, de gebr. van Orsouw langs gegaan. Werd zeer vriendelijk geholpen en men begon met de bougies te vervangen. Dat was in 99% van de gevallen de oorzaak. Ik zei dat ik dat al had gedaan, maar ze wilden er zeker van zijn dat dit goed was. Daarna stond de zespitter nog steeds meewarig zijn hoofd te schudden stationair dus toen verder zoeken. De inspuitunits die per drie cilinders de brandstof injecteren bleken de boosdoener. Dit zijn prijzige onderdelen, nl. € 300,= per setje. Omdat de lpg filter er ook al 15000km opzat, deze ook vervangen. De zespitter snorde daarna weer als vanouds zonder enig spoortje van de ziekte van Parkinson. De kosten waren slechts de bougies en de filter, tesamen € 45,= . De blokjes werden onder garantie vervangen ( nl. 2jaar garantie op onderdelen) maar ook het arbeidsloon ( 2 uur) heeft van Orsouw voor zijn eigen rekening genomen. Overigens komt het volgens hun nauwelijks voor dat de inspuitunits al zo snel defect raken.
Jullie begrijpen dat ik zeer tevreden ben met deze service dus ik wil vanaf deze plaats van Orsouw complimenteren met deze klantvriendelijke actie. Iets goeds mag ook verteld worden. 
Met een smile rijd ik dus weer in een zijdezacht draaiende s90, ook op gas.

Groeten, Jan. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2007 20:36 #1170187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gelukkig
mooi dat het zo opgelost is, enne, ik ben blij dat ik je raad heb opgevolgd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2007 21:57 #1170196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook OMVL
In mijn 940 zit ook een 1,5 jaar oude OMVL installatie, met dezelfde problemen. Ben afgelopen week bij de importeur geweest en indedaad de injectors kapot. Ze zijn door tweedehands vervangen en ik heb alleen arbeidsloon betaald. Ook de computer is opnieuw geprogrameerd want daar klopte werkelijk niets van.
Ze vertelde me wel dat de injectors slechts 60000 km mee gaan. Zo'n setje kost ca 350 euri, vind ik behoorlijk aan de prijs.
Klaas

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2007 23:18 #1170209 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Opgelost
Het was dus toch het hele blok, en niet een enkele injector?

Ik begin, zeker nu hij wel redelijk loopt, de ringverdamper-installatie in de V90 meer te waarderen, die heeft tenminste niet zulke prijzige onderdelen.
Eerlijk gezegd vind ik de vele geluiden van zo'n korte levensduur voor injectoren wel bedenkelijk: het is bepaald niet de eerste keer dat ik dit hoor. Dat Van Orsouw dat niet kent, klinkt in mijn oren meer alsof ze het niet willen of mogen toegeven. Maar het is in ieder geval wel heel netjes door ze opgelost, en dat is natuurlijk wel een goede zaak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2007 23:48 #1170215 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 350 euro

daalderop schreef : In mijn 940 zit ook een 1,5 jaar oude OMVL installatie, met dezelfde problemen. Ben afgelopen week bij de importeur geweest en indedaad de injectors kapot. Ze zijn door tweedehands vervangen en ik heb alleen arbeidsloon betaald. Ook de computer is opnieuw geprogrameerd want daar klopte werkelijk niets van.
Ze vertelde me wel dat de injectors slechts 60000 km mee gaan. Zo'n setje kost ca 350 euri, vind ik behoorlijk aan de prijs.
Klaas

voor dat bedrag rij je al snel 5000km op gas, bijna 10 procent verlies dus?

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2007 00:11 #1170218 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Levensduur
Hallo Willem,
ik ken van Orsouw als een man die vrij direct is en er geen doekjes om windt.
De eerste keer, ruim 6 jaar geleden, toen ik de eerste gasinstallatie bij hem liet inbouwen, draaide dat bijna op ruzie uit over waar de vulopening bij mijn MB geplaatst diende te worden. Ik wilde deze onzichtbaar achter het kenteken en hij bouwde het altijd onder het spatbord, net achter het achterwiel. Na een stevige discussie waarbij ik aangaf dat ik als klant toch het laatste woord had, zei hij dat het wel kon maar dat het duurder was. Ik gaf aan dat ik niet voor de goedkoopste maar voor de mooiste inbouw ging. Sinds die tijd bouwt hij bij iedere Mercedes de vulopening achter het kenteken. Wij kunnen sinds die tijd, ondanks de aanvaring die eerste keer prima met elkaar door één deur. De LPI installatie promoot hij al een aantal jaren niet meer actief vanwege de vele storingen. Ik ken hem inmiddels goed genoeg om geloof te hechten aan zijn opmerking vandaag dat het gewoon pech was. Hij bouwt op jaarbasis meer dan 50 van die installaties in en ik ben één van de uitzonderingen. Hij is recht voor zijn raap genoeg om als het anders is, dit mij ook te zeggen. Ik heb immers al de derde auto bij hem van een gasinstallatie laten voorzien en heb hem ook al vele Volvo en Mercedes rijders bezorgd als klant. Toevallig hebben we het ook nog over de conventionele ringverdamper installatie gehad en hij vertelde mij dat 100% van de 960's die zo'n installatie hadden, continue problemen hebben met backfire's. Hij weigert ook pertinent om deze installatie's nog in te bouwen in de 960. En hij smeert niet iedereen standaard een dure dampgas of LPI installatie aan, want in mijn 280se zit ook een gewone ringverdamper die het al 6,5 jaar en 45000km perfect doet.
Dus wellicht heeft ook Daalderop pech gehad. Maar de tijd zal het leren. Als ik over 45000km weer hetzelfde probleem terug heb, dan zal ik zeker een stevige discussie met hem voeren hierover en dat weet hij ook.
Dus voorlopig geef ik de installatie het voordeel van de twijfel. Op dit probleem na heb ik er tot nu toe heel plezierig mee gereden. En is de wijze waarop van Orsouw mij tegemoet is gekomen met dit probleem keurig geweest, dus ik heb geen enkele reden tot klagen.
De beide LPI installaties die ik heb gehad waren verre van storingsvrij en er zijn in beide gevallen binnen de garantie zowel de injectors als de in-tankpompen vervangen. 
Maar bedenk dat bij je huidige installatie de backfire's een telkens terugkerend fenomeen zijn. Mijn beste maat heeft een 960 gehad die ook zo'n installatie had en die heeft zoveel malleur en kosten hierdoor gehad, dat hij, na door de Volvo dealer in Sneek volledig in de kou te zijn gezet ( waar hij de auto had gekocht), na twintig jaar Volvo rijden overgestapt is op een MB 300D. Overigens heeft hij als tweede auto nu wel mijn blauwe 740 overgenomen, zodat hij niet helemaal ontwenningsverschijnselen krijgt. Want hij blijft toch ook een Volvo liefhebber, maar heeft die stap toen uit pure frustratie genomen.

Groeten, Jan. 

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2007 00:15 #1170219 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Nog een aanvulling.
je hebt twee inspuitblokjes die elk drie cilinders bedienen. Het probleem zat in het blokje en niet in het electrische gedeelte dat wel in drieën is gedeeld.
Na vervanging van het ene blokje liep de motor al goed. Maar hij wilde geen  risico lopen en heeft derhalve ook het tweede blokje vervangen door een nieuwe. Geen tweedehands materiaal dus maar nieuw uit doos.
Groeten, Jan. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2007 07:35 #1170221 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Anders
Hallo Jan,

Dat maakt het verhaal wel anders, ja. Ik ken Van Orsouw niet persoonlijk, maar oordeelde op de combinatie van jouw ervaring, Daalderop's ervaring, en een aantal meldingen die ik in mijn zoektocht op het internet heb gevonden, dat de levensduur van LPi zowel als dampgas-injectoren kort zou zijn. Getallen in de buurt van de 60000 km worden regelmatig genoemd, 45 is wel erg kort.

Dat maakt de interesse om mijn bestaande installatie om te bouwen niet minder, maar een op een andere manier storingsgevoelig systeem wil ik natuurlijk eigenlijk niet. Van gewone LPG-systemen ben ik gewend dat die nauwelijks onderhoud nodig hebben, dat lijkt bij de injectiesystemen behoorlijk anders te liggen. Daarmee pakken ze een stuk duurder uit dan je zou verwachten, en daarmee moet je natuurlijk rekening houden.

Ik ben het geheel eens met Van Orsouw dat in een B6xx4 geen ringmixer-systeem thuis hoort: met een dergelijke emmer van een inlaatspruitstuk is het vragen om moeilijkheden als je dat vol gas hebt staan. Dat ik er tijdelijk genoegen mee wil nemen, komt omdat ik denk dat de LPG-installatie zelf niet de oorzaak van backfires is, maar het effect ervan alleen verhevigt. Neem de oorzaak van de backfires weg en je kunt redelijk safe met een dergelijke installatie rijden.

Die Sneker 960 ken ik, daar is de LPG installatie uitgehaald en een complete ruilmotor geplaatst (door Zwettegarage). En nog had het ding af en toe een backfire, reden waarom hij nog lang te koop heeft gestaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 17:51 #1170375 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bottomline
conclusie uit dit verhaal....
Gas
het kan, maar het kost je veel onderhoud en hoofdbrekens. 

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 19:42 #1170400 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Re: bottomline
Mijn conclusie is na 25 jaar gas te hebben gereden en nog rijdend (gedeeltelijk) dat het extra onderhoud te verwaarlozen is mits je de auto volgens voorgeschreven intervallen goed laat onderhouden door een goede garage. En alleen in zee gaan met een kundige en betrouwbare gasboer.
Ik ben met je eens dat de latere LPI installaties en wellicht ook de dampgasinstallatie wat gevoeliger zijn. Alle problemen zijn altijd ruimhartig en met gesloten portomonnee( voor mij) opgelost.En ermee gestaan heb ik nooit en mijn kilometerprijzen zijn altijd zeer laag geweest ondanks het feit dat alleen de dealer mijn auto's onderhoudt. ( over ca. 1.250.000km) 
Dat moet mijn huidige dagelijkse s80 D5 nog maar bewijzen, hoewel ik het een hele prettige en zuinige auto vind.
En hoofdbrekens heb ik er nooit over gehad, op de Rover 820 na maar dat was gewoon een engelse baggerauto. Ik ben dol op Groot-Brittanië en qua stijl en vormgeving maakten ze prachtige auto's, maar kwalitatief was het een ramp. Geef een Brit een complete Volvo in onderdelen, laat hem daar in elkaar zetten en rampspoed en ellende achtervolgen je jarenlang.
Dus mijn conclusie blijft: gas is heel goed om op te koken en je kunt er ook bedrijfszeker en goedkoop vele kilometers op afleggen .
Groeten, Jan. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC