Vervroegen ontsteking mogelijk? Lager verbruik LPG?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-03-2007 15:54 #1162121
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reken je niet rijk
Het ontstekingstijdstip wordt door een regellus bepaald, je kunt wel 'vroeger' beginnen maar als de motor gaat pingelen wordt toch het tijdstip weer later gesteld door de ecu. Het enige wat volgens mij echt helpt is de regellus sneller te maken om het hele systeem dichter tegen de klopgrens te houden, dat kun je alleen bereiken met chiptuning. In het slechtste geval bij verwisselen van de draden heb je te weinig regelbereik over aan de veilige (late) kant van het spectrum..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2007 17:52 #1162465
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervroegen ontsteking
Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar ik probeer even verder te denken:
Als het ontstekingstijdstip door een regellus wordt bepaald, wat beperkt dan de maximale vervroeging; de klopsensor of een voorgeprogrammeerde waarde? Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat er in het algemeen rekening wordt gehouden met een brandstof met een octaangetal van max. 100. Als dat zo is, beperkt op benzine de klopsensor de maximale vervroeging en loopt de regeling op LPG (octaangetal boven 100) tegen de voorgeprogrammeerde waarde aan. Alleen daar is dan nog redelijk simpel winst te halen (zonder mechanische ingrepen als compressie verhogen)?
Rob
Als het ontstekingstijdstip door een regellus wordt bepaald, wat beperkt dan de maximale vervroeging; de klopsensor of een voorgeprogrammeerde waarde? Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat er in het algemeen rekening wordt gehouden met een brandstof met een octaangetal van max. 100. Als dat zo is, beperkt op benzine de klopsensor de maximale vervroeging en loopt de regeling op LPG (octaangetal boven 100) tegen de voorgeprogrammeerde waarde aan. Alleen daar is dan nog redelijk simpel winst te halen (zonder mechanische ingrepen als compressie verhogen)?
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2007 18:11 #1167843
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervroegen ontseking en LPG
heren,
Waarom probeer je het gewoon niet even uit? Je kunt volgens mij gewoon naar de klopsensor luisteren door dit signaal met een condensatortje af te tappen (bijvoorbeeld 47nF) en deze in de lijn ingang van de auto radio steken (hoogohmig). Wel afgeschermd draadje gebruiken. Ik meen mij te herinneren dat de sensoren "rammelen" rond 3 a 5kHz. Eerst gewoon rijden zonder extra vervroeging en het gedrag van de regellus aanhoren en daarna wat vervroegen. Als er constant wordt teruggeregeld (dus veel tik geluiden worden waargenomen) is het alleen maar slechter. Valt het wel mee, dan zul je theoretisch wat vermogenswinst moeten hebben.
Robert
Waarom probeer je het gewoon niet even uit? Je kunt volgens mij gewoon naar de klopsensor luisteren door dit signaal met een condensatortje af te tappen (bijvoorbeeld 47nF) en deze in de lijn ingang van de auto radio steken (hoogohmig). Wel afgeschermd draadje gebruiken. Ik meen mij te herinneren dat de sensoren "rammelen" rond 3 a 5kHz. Eerst gewoon rijden zonder extra vervroeging en het gedrag van de regellus aanhoren en daarna wat vervroegen. Als er constant wordt teruggeregeld (dus veel tik geluiden worden waargenomen) is het alleen maar slechter. Valt het wel mee, dan zul je theoretisch wat vermogenswinst moeten hebben.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





