afstellen stationair toerental lpg carburateur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2006 23:15 #1057663
door V700 register
afstellen stationair toerental lpg carburateur is gemaakt door V700 register
Mijn auto 1986 B230K loopt stationair op gas wat langzaam. Hoe moet ik dat bijregelen? Met de stationair knop van de carburateur? Of met de (Vialle-) verdamper? Er zit een grote koperen schroef op de verdamper die voor het mengsel is en een kleintje die dacht ik voor de fijnafstelling is. De gasinstalatie is van 1986. Simpelweg een verdamper en een mengstuk op de carburateur en een smoorschroef in de leiding ertussen.
Hartelijk dank Rob
Hartelijk dank Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 00:13 #1152224
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stationair op LPG
Als je LPG bij de carburateur bijregelt zal hij ook op benzine anders reageren.
Stationair bijregelen op de verdamper?
rijdt even naar de regionale garage, dan pakken ze meteen het schroefje waarmee het CO gehalte wordt ingesteld:
heb je je stationair in orde en rijdt je ook schoon. Bij mij in het dorp, (Koops, Havelte) doen ze dat voor 7,5 euro..
waar vind je dat nog?
Peter
Kwadraad
740 Estate tussenmodel '90 240.000 km
Stationair bijregelen op de verdamper?
rijdt even naar de regionale garage, dan pakken ze meteen het schroefje waarmee het CO gehalte wordt ingesteld:
heb je je stationair in orde en rijdt je ook schoon. Bij mij in het dorp, (Koops, Havelte) doen ze dat voor 7,5 euro..
waar vind je dat nog?
Peter
Kwadraad
740 Estate tussenmodel '90 240.000 km
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 10:47 #1152233
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Stationeer afstellen
Stationeer de Vialle-verdamper afstellen doe je op de verdamper met de stelschroef. De messing moer (s.w. 13) iets losdraaien en de regelnaald wat linksom verdraaien geeft, als alles in orde is een hoger stationeer toerental. Dit heeft nagenoeg geen effect op het CO-waarde. De CO-waarde hoog of laag is te verwaarlozen. Eigenlijk zou de CO-waarde gemeten worden bij ong 80% van de normale motorbelasting maar daarin wordt bij de APK (nog) niet in voorzien.
Opm. s.w. is sleutelwijdte.
Timen
Opm. s.w. is sleutelwijdte.
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 15:08 #1152252
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankjewel, dus niet aan de
Dankjewel, dus niet aan de carburateur prutsen. 7,5 euro klinkt goed maar is wat ver weg vanuit zeeuws vlaanderen

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 15:17 #1152255
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank, ik weet
Hartelijk dank, ik weet niet zoveel van verdampers. Ik heb bij ASN books een boek van eurogas over lpg instalaties besteld maar het boek is in herdruk en komt de komende zomer pas weer.
Op de carburateur zit een CO schroef en een stationair schroef die elkaar ook wel een beetje beinvloeden. Dat weet ik van Haynes.
Werkt het ook zo bij een verdamper? Is de dikke regelnaald met de s.w. 13 moer eromheen de stationair schroef en is de dunne de stationair-CO schroef?

Het 80% motor belasting CO stel je toch af met de smoor schroef in de leiding tussen de carb en de verdamper?

Rob
Op de carburateur zit een CO schroef en een stationair schroef die elkaar ook wel een beetje beinvloeden. Dat weet ik van Haynes.
Werkt het ook zo bij een verdamper? Is de dikke regelnaald met de s.w. 13 moer eromheen de stationair schroef en is de dunne de stationair-CO schroef?

Het 80% motor belasting CO stel je toch af met de smoor schroef in de leiding tussen de carb en de verdamper?

Rob
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 16:14 #1152264
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Stationeer afstellen
Alleen de schroef die met de zeskantmoer wordt vastgezet iets verdraaien. Dit deel van de verdamper werkt bij de stationaire loop. Geef je gas (met je pedaal) dan wordt een ander "register" open getrokken dat inderdaad met het volle vermogen te maken heeft. Dit vermogen aan LPG kun je regelen met een regelaar die meestal in de LPG-gastoevoerslang zit. Hier kun je beter niet zomaar aan draaien omdat je de kans loopt dat je motor dan te heet wordt.
Timen
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 22:38 #1152307
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok dankjewel ga ik
ok dankjewel ga ik proberen

Rob

Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2007 16:59 #1155113
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "als alles in orde is"
Dat was het niet. 

Ik ben naar de garage in het dorp gegaan. Hij heeft geprobeerd om de verdamper af te stellen maar dat lukte niet. Hij heeft m toen op benzine gezet om dat eerst af te stellen en de motor loopt niet stationair op benzine.
Hij zei dat de carburateur valse lucht trok. Hij wilde er wel naar kijken maar had die ochtend er geen tijd voor.
De carburateur is een jaar geleden gereviseerd door bccp in gramsbergen en sindsdien loopt de auto weer goed stationair op benzine. Maar nu dus niet meer.
Eenmaal thuis heb ik ondekt dat de carb los zat op het spruitstuk. Ik heb de 4 inbusbouten toen aangedraaid. Was toen vol goede moed maar dat heeft niet veel geholpen.
Kan het zijn dat ik de pakking ook moet vervangen?
Ik heb op het oude forum wel eens gelezen dat je met een draaiende motor met een spuitbus moet spuiten op de verdachte plaatsen om te kijken of de motor daar op reageerd. Is dat een goed plan?
En ik weet niet meer wat er in die spuitbus zitten moet. Vast iets brandbaars maar toch ook geen haarlak denk ik

Rob Hiemstra

Ik ben naar de garage in het dorp gegaan. Hij heeft geprobeerd om de verdamper af te stellen maar dat lukte niet. Hij heeft m toen op benzine gezet om dat eerst af te stellen en de motor loopt niet stationair op benzine.
Hij zei dat de carburateur valse lucht trok. Hij wilde er wel naar kijken maar had die ochtend er geen tijd voor.
De carburateur is een jaar geleden gereviseerd door bccp in gramsbergen en sindsdien loopt de auto weer goed stationair op benzine. Maar nu dus niet meer.
Eenmaal thuis heb ik ondekt dat de carb los zat op het spruitstuk. Ik heb de 4 inbusbouten toen aangedraaid. Was toen vol goede moed maar dat heeft niet veel geholpen.
Kan het zijn dat ik de pakking ook moet vervangen?
Ik heb op het oude forum wel eens gelezen dat je met een draaiende motor met een spuitbus moet spuiten op de verdachte plaatsen om te kijken of de motor daar op reageerd. Is dat een goed plan?
En ik weet niet meer wat er in die spuitbus zitten moet. Vast iets brandbaars maar toch ook geen haarlak denk ik

Rob Hiemstra
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2007 17:15 #1155117
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Spuitbus
Hallo Rob
Het maakt niet uit, als het maar branden wil. Haarlak zou ik niet nemen, dan plakt naderhand alles onder de motorkap. Pas wel op dat je iets neemt, dat niet bij de geringste warmte al ontbrandt, want dan is naderhand alles onder de motorkap zwart. En da's ook niet de bedoeling lijkt me.
Groetjes
Mathy
Het maakt niet uit, als het maar branden wil. Haarlak zou ik niet nemen, dan plakt naderhand alles onder de motorkap. Pas wel op dat je iets neemt, dat niet bij de geringste warmte al ontbrandt, want dan is naderhand alles onder de motorkap zwart. En da's ook niet de bedoeling lijkt me.
Groetjes
Mathy
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2007 18:29 #1155131
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic WD40
Je kunt er ook WD40 voor gebruiken maar of het ergens een vacuum lek is dat betwijfel ik.
Timen
Timen
Moderators: Jerry Stam