Autos fürs Leben: Volvo 700/900
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2021 10:12 #1467745
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En als we het toch over belasting hebben…
Dan ga ik zo ff tanken hier in Oostenrijk waar de 98 maar liefst 40cent/ltr goedkoper is…
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
27-07-2021 15:09 #1467750
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Waterstof
Hallo Volvisti
Er komen allerhande alternatieve brandstoffen aan. o.a. Door CO2 uit de lucht om te zetten naar brandstof met behulp van eco-stroom. Olie raakt ooit op, dus er zal iets nieuws moeten komen. Maar waterstof in een Otto-motor of Dieselmotor gaat het niet worden. BMW had een testwagen, ik meen een 7-serie, omgebouwd naar waterstof. Weet niet meer wat er gehalveerd werd en waar je driekwart van over hield, maar een van beide was de actieradius en de ander het vermogen. Geen optie dus.
Waterstof-brandstofcel-electromotor gaat waarschijnlijk een goeie optie worden. Accu-Electrische auto's zijn leuk als tussenoplossing, maar die accu's gaan een probleem vormen. Daarom zullen er over 10 tot 15 jaar waarschijnlijk zo goed als geen accu-elektrische auto's meer verkocht worden.
groetjes
Mathy (die vanavond na het werk nog even de Belgische grens over wipt om daar voor 1,469 per liter te tanken)
Er komen allerhande alternatieve brandstoffen aan. o.a. Door CO2 uit de lucht om te zetten naar brandstof met behulp van eco-stroom. Olie raakt ooit op, dus er zal iets nieuws moeten komen. Maar waterstof in een Otto-motor of Dieselmotor gaat het niet worden. BMW had een testwagen, ik meen een 7-serie, omgebouwd naar waterstof. Weet niet meer wat er gehalveerd werd en waar je driekwart van over hield, maar een van beide was de actieradius en de ander het vermogen. Geen optie dus.
Waterstof-brandstofcel-electromotor gaat waarschijnlijk een goeie optie worden. Accu-Electrische auto's zijn leuk als tussenoplossing, maar die accu's gaan een probleem vormen. Daarom zullen er over 10 tot 15 jaar waarschijnlijk zo goed als geen accu-elektrische auto's meer verkocht worden.
groetjes
Mathy (die vanavond na het werk nog even de Belgische grens over wipt om daar voor 1,469 per liter te tanken)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2021 21:50 #1467762
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Een factor die wordt vergeten
Een factor die wordt vergeten is dat waterstof onder zeer hoge druk gebracht moet worden. Dat remt de efficiëntie want dat kost veel energie. Ik vermoed daarom dat personenauto’s wel electrisch worden en grotere voertuigen (vrachtauto’s, schepen, etc.) op waterstof gaan draaien. Maar het blijft koffiedik kijken. 10 jaar geleden had niemand gedacht dat een elektriek voertuig een alternatief zou kunnen zijn voor de verbrandingsmotor. Maar nu is dat een feit.
Ter verdere info: www.nu.nl/auto/6147473/elektrische-auto-...-onverslaanbaar.html
Ter verdere info: www.nu.nl/auto/6147473/elektrische-auto-...-onverslaanbaar.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2021 22:05 #1467763
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Smoesjes zoeken
doen de tegenstanders van waterstof zoveel als ze maar kunnen.
Ze schetsen alleen maar de problemen als waterstof wordt verbrand in
conventionele situaties.
Dat daar in veel gevallen simpele oplossingen voor zijn zal je ze niet over horen.
Zo mekkeren ze bijvoorbeeld over de hoge temperatuur van de uitlaatgassen
van op waterstof rijdende auto's die dan relatief veel waterdamp kunnen bevatten.
Met geen woord zal je ze horen over oplossingen die daarvoor bedacht
kunnen worden.
Het rendement van waterstof ligt laag.
Dat windmolens de benodigde electricteit kunnen leveren in dalperiodes
van de behoefte hoor je ze niet over.
Zo zijn er zeer zeker bezwaren om waterstof met de huidige technologie te
verbranden maar waar een wil is, is een weg en zullen oplossingen bedacht
worden.
Ook het probleem van de NOx zal, analoog aan adblue bij diesel, opgelost
kunnen worden.
Overigens zijn de voorstanders van waterstof ook heel goed in het niet
noemen van bepaalde nadelen.
Maar dat waterstof een grote rol gaat spelen in de energievoorziening is
hoe dan ook nu al zeker.
Ze schetsen alleen maar de problemen als waterstof wordt verbrand in
conventionele situaties.
Dat daar in veel gevallen simpele oplossingen voor zijn zal je ze niet over horen.
Zo mekkeren ze bijvoorbeeld over de hoge temperatuur van de uitlaatgassen
van op waterstof rijdende auto's die dan relatief veel waterdamp kunnen bevatten.
Met geen woord zal je ze horen over oplossingen die daarvoor bedacht
kunnen worden.
Het rendement van waterstof ligt laag.
Dat windmolens de benodigde electricteit kunnen leveren in dalperiodes
van de behoefte hoor je ze niet over.
Zo zijn er zeer zeker bezwaren om waterstof met de huidige technologie te
verbranden maar waar een wil is, is een weg en zullen oplossingen bedacht
worden.
Ook het probleem van de NOx zal, analoog aan adblue bij diesel, opgelost
kunnen worden.
Overigens zijn de voorstanders van waterstof ook heel goed in het niet
noemen van bepaalde nadelen.
Maar dat waterstof een grote rol gaat spelen in de energievoorziening is
hoe dan ook nu al zeker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
28-07-2021 01:10 #1467765
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gemekker
Hallo Marcel
Je schreef: "Zo mekkeren ze bijvoorbeeld over de hoge temperatuur van de uitlaatgassen van op waterstof rijdende auto's die dan relatief veel waterdamp kunnen bevatten."
Dat er bij de verbranding van waterstof veel waterdamp vrijkomt lijkt me normaal. H2 + O2 = H2O De hoeveelheid waterdamp is alleen afhankelijk van de hoeveelheid waterstof die verbrand wordt en niet van de temperatuur.
Wat bij een zeer hoge temperatuur wel kan optreden, is dat de stikstof (die altijd in de lucht zit) mee gaat verbranden en er NOx ontstaat.
En je schreef: "Het rendement van waterstof ligt laag.
Dat windmolens de benodigde electricteit kunnen leveren in dalperiodes
van de behoefte hoor je ze niet over."
Een laag rendement betekent dat je veel brandstof nodig hebt om aan voldoende energie te komen, als je die brandstof gebruikt. In het geval van waterstof zul je dus, als de verbranding van die waterstof op een manier gebeurt, die een laag rendement heeft, veel waterstof moeten produceren. Als je dat met stroom doet, moet je dus veel stroom opwekken. Stroom die je misschien beter voor andere doelen, met een hoger rendement kunt gebruiken. Veel mensen vergissen zich in de hoeveelheid stroom die we straks nodig hebben, als we alles elektrisch willen gaan doen. Er wordt geregeld gesproken over "stroom voor x-aantal huishoudens". Maar dat zegt natuurlijk niks, want bijvoorbeeld kantoren en fabrieken verbruiken een veelvoud aan energie van wat huishoudens verbruiken.
groetjes
Mathy
Je schreef: "Zo mekkeren ze bijvoorbeeld over de hoge temperatuur van de uitlaatgassen van op waterstof rijdende auto's die dan relatief veel waterdamp kunnen bevatten."
Dat er bij de verbranding van waterstof veel waterdamp vrijkomt lijkt me normaal. H2 + O2 = H2O De hoeveelheid waterdamp is alleen afhankelijk van de hoeveelheid waterstof die verbrand wordt en niet van de temperatuur.
Wat bij een zeer hoge temperatuur wel kan optreden, is dat de stikstof (die altijd in de lucht zit) mee gaat verbranden en er NOx ontstaat.
En je schreef: "Het rendement van waterstof ligt laag.
Dat windmolens de benodigde electricteit kunnen leveren in dalperiodes
van de behoefte hoor je ze niet over."
Een laag rendement betekent dat je veel brandstof nodig hebt om aan voldoende energie te komen, als je die brandstof gebruikt. In het geval van waterstof zul je dus, als de verbranding van die waterstof op een manier gebeurt, die een laag rendement heeft, veel waterstof moeten produceren. Als je dat met stroom doet, moet je dus veel stroom opwekken. Stroom die je misschien beter voor andere doelen, met een hoger rendement kunt gebruiken. Veel mensen vergissen zich in de hoeveelheid stroom die we straks nodig hebben, als we alles elektrisch willen gaan doen. Er wordt geregeld gesproken over "stroom voor x-aantal huishoudens". Maar dat zegt natuurlijk niks, want bijvoorbeeld kantoren en fabrieken verbruiken een veelvoud aan energie van wat huishoudens verbruiken.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-07-2021 02:11 #1467768
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @Mathy, even een correctie.
Denk er aan dat er voor een reactie en na een reactie dezelfde atomen aanwezig zijn. Dus waterstof die verbrandt trekt dus zuurstof aan. De reactie: H2 + 0 → H20 . Komt geen N aan te pas, H reageert namelijk niet met N. Dus na de reactie ontstaat er gewoon zuiver water zoals het ook uit de kraan komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
28-07-2021 02:56 #1467769
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zuurstof
Hallo Jur
Ik heb geteld, maar me dus verteld. Maakt voor de discussie verder niet zo veel uit. Het gaat erom, dat je waterstof met zuurstoof verbindt (lees: waterstof verbrand) en daardoor/daarbij water ontstaat.
N (stikstof) zit in de lucht, net als O2 (zuurstof). Als de temperatuur van een verbranding hoog genoeg is, ontstaat NOx. Tenzij je pure zuurstof gaat injecteren, wat dan weer voor andere problemen gaat zorgen. (Bij een zuurstofgehalte van 30% in de lucht ontbrand bijvoorbeeld vet spontaan. Normaal zit er 21 % zuurstof in de lucht en 79 % stikstof)
groetjes
Mathy
Ik heb geteld, maar me dus verteld. Maakt voor de discussie verder niet zo veel uit. Het gaat erom, dat je waterstof met zuurstoof verbindt (lees: waterstof verbrand) en daardoor/daarbij water ontstaat.
N (stikstof) zit in de lucht, net als O2 (zuurstof). Als de temperatuur van een verbranding hoog genoeg is, ontstaat NOx. Tenzij je pure zuurstof gaat injecteren, wat dan weer voor andere problemen gaat zorgen. (Bij een zuurstofgehalte van 30% in de lucht ontbrand bijvoorbeeld vet spontaan. Normaal zit er 21 % zuurstof in de lucht en 79 % stikstof)
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
28-07-2021 09:57 #1467771
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Precies Mathy: de formule
Precies Mathy: de formule wordt dan H2 + 02 + N2 → H20 + NOx
Voor elke opgewekte kW aan elektriciteit kun je met een elektrische auto 3x verder rijden dan wanneer je het omzet naar waterstof en gaat ontbranden. Dat betekend dat je ook 3x zo veel elektriciteit moet opwekken om dezelfde afstanden te kunnen blijven rijden (en je gaat waarschijnlijk 3x zo veel betalen)...weinig consumenten die een 3x zo hoog verbruik zullen accepteren.
Waterstof heeft zeker zijn toepassing, maar niet in de personen auto.... eerder in de grote vrachtwagens of verwarming etc...
Bij overcapaciteit van elektra kun je inderdaad waterstof gaan produceren, maar je kan ook je auto opladen..... en als het savonds windstil en donker is kun je bij wijze van spreken de accu van de auto aanspreken. Nog een beetje van je bed show, maar een dergelijk smart-grid zal er naar alle waarschijnlijkheid wel gaan komen.
Voor elke opgewekte kW aan elektriciteit kun je met een elektrische auto 3x verder rijden dan wanneer je het omzet naar waterstof en gaat ontbranden. Dat betekend dat je ook 3x zo veel elektriciteit moet opwekken om dezelfde afstanden te kunnen blijven rijden (en je gaat waarschijnlijk 3x zo veel betalen)...weinig consumenten die een 3x zo hoog verbruik zullen accepteren.
Waterstof heeft zeker zijn toepassing, maar niet in de personen auto.... eerder in de grote vrachtwagens of verwarming etc...
Bij overcapaciteit van elektra kun je inderdaad waterstof gaan produceren, maar je kan ook je auto opladen..... en als het savonds windstil en donker is kun je bij wijze van spreken de accu van de auto aanspreken. Nog een beetje van je bed show, maar een dergelijk smart-grid zal er naar alle waarschijnlijkheid wel gaan komen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 98
28-07-2021 10:28 #1467772
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Foto’s vergroten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 98
28-07-2021 10:30 #1467773
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Foto 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam