Autos fürs Leben: Volvo 700/900
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2021 13:32 #1110806
door Mathy van Nisselroy
Autos fürs Leben: Volvo 700/900 is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Ik heb een abonnement op het Duitse autoblad Youngtimer over "Kult-Klassiker der 70er, 80er und 90er". In de nieuwste uitgave staat een artikel over: Auto's furs leben! (zie; foto's). Strekking is dat er bepaalde auto's uit de jaren '80 en '90 zijn die als unkaputtbar gelden. In die jaren was de roestbescherming goed op peil, zat er nog niet te veel plastic en elektronica in en waren ze ontwikkeld door ingenieurs ipv boekhouders om zo lang mogelijk mee te kunnen. Een van de genoemde auto's is de Volvo 940. Ik citeer: "Unzerstorbares Langzeitauto. Verbrauchgunstig, durchzugsstark. Alltagsheld und Reisedampfer. Eine schwedische Legende". Ik kan mij daar grotendeels wel in vinden, muv het gunstige verbruik, we zijn met onze 945 afgelopen week naar Berlijn geweest en het is en blijf een ideale reisgenoot!
groet,
Pascal
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2021 16:59 #1467728
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het is waar
Het had mijn eerste wagen moeten zijn. Maar ik koos voor een eend vanwege de wegligging (ijzel!) en de simpelheid van de techniek. Pas een aantal wagens verder werd het de 940. Door het katalysatorgeregelde motormanagement heb ik tot op heden geen / weinig last van de huidige milieueisen, ik heb een Umweltklasse 4 sticker op mijn voorruit waarmee ik iedere stad in Duitsland in kan. En straks met waterstof is het alleen nog maar de vraag of ik de LPG installatie inruil voor een waterstofinstallatie of voor een brandstofcel met een elektromotor. Dan zou deze wagen langer mee kunnen gaan dan een mensenleven als deze niet wordt platgereden of een afdaling in een ravijn meemaakt. Een brand in het accupakket zal deze wagen dus nooit kunnen meemaken, zoals ik een onfortuinlijke buurman mee kon delen die zijn 'milieuvriendelijke' e-wagen in een hoogoven zag veranderen en zo meer luchtvervuiling veroorzaakte dan zo'n 'ouwe' 940 in zijn hele leven. Gelukkig stond mijn Witte Dame er niet naast...
- F Nieuwenhuizen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2021 19:40 #1467729
door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic Uitleg nodig!
Hoi Jur, kun je mij uitleggen hoe je dat gaat doen, waterstofinstallatie in je 940 aanleggen?
En ook hoe je zonder accu's elektrisch gaat rijden met je 940?
Aangezien je zegt dat jouw 940 het nooit mee zal gaan maken dat z'n accu-pakket in de fik vliegt..
Groet'n Freek
En ook hoe je zonder accu's elektrisch gaat rijden met je 940?
Aangezien je zegt dat jouw 940 het nooit mee zal gaan maken dat z'n accu-pakket in de fik vliegt..
Groet'n Freek
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2021 16:29 #1467733
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Jur gaat heel rijk worden
Als hij kan uitleggen hoe je een brandstof motor op waterstof kunt laten lopen.
Of we horen nooit meer wat van 'm terug
zonder gekheid, het kan al wel maar het kost natuurlijk wel wat.
Persoonlijk zie ik het wel zitten om mijn 940 om te bouwen naar óf elektrisch of waterstof, voor het juiste bedrag.
Groet,
Bastiaan
Of we horen nooit meer wat van 'm terug

zonder gekheid, het kan al wel maar het kost natuurlijk wel wat.
Persoonlijk zie ik het wel zitten om mijn 940 om te bouwen naar óf elektrisch of waterstof, voor het juiste bedrag.
Groet,
Bastiaan
- F Nieuwenhuizen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2021 19:04 #1467734
door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic paar jaartjes wachten
De techniek zal wel beter en goedkoper worden.
Dan is het natuurlijk superleuk om nog steeds in je 940 rond te zoemen.
Vooral als benzine 5 euro per liter kost of niet meer te krijgen is.
Maar ik ben nog steeds erg benieuwd hoe de expert (Jur) dit ziet.
Dan is het natuurlijk superleuk om nog steeds in je 940 rond te zoemen.
Vooral als benzine 5 euro per liter kost of niet meer te krijgen is.
Maar ik ben nog steeds erg benieuwd hoe de expert (Jur) dit ziet.
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-07-2021 21:37 #1467736
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Verbrandingsmotor op waterstof
Er wordt al serieus naar gekeken door meer dan een autofabrikant.
www.waterstofmagazine.nl/12-interviews/9...gsmotor-op-waterstof
Zodra dat van de grond komt zijn er nog talloze auto's die op benzine rijden
en dus potentiële klanten genoeg.
Als er ergens een markt is komen de fabrikanten er op af, zeker als er geld
mee te verdienen valt.
Op het moment dat ombouw naar een atmosferische waterstofmotor mogelijk
is ben ik klant.
Zodra dat mogelijk is zal het dan niet lang meer duren voordat er binnen
een straal van 30 km tenminste een tankstation beschikbaar is.
De doelstellingen voor het klimaatakkoord worden ook sneller binnen gehaald.
Dat mes snijdt aan twee kanten want grondstoffen verslindende batterijen
worden veel minder gemaakt.
De beleving is dan praktisch gelijk aan benzine/lpg-auto's en je hoeft tenminste
niet in zo'n batterijautootje te verplaatsen die om de 8 a 10 jaar een milieu-
vervuilende accu nodig heeft.
Wat verder ook van belang is dat met zoveel oplaadpunten het elektriciteitsnet
overbelast dreigt te gaan raken.
Want het zijn niet alleen de auto's die de nodige kilowatjes lusten maar
ook de toename van elektrische warmtepompen doet een duit in het zakje.
Allemaal over hetzelfde netwerk.
Nu wordt er al gesproken over én geëxperimenteerd met laadperiodes buiten
de "spits" om het netwerk zo min mogelijk te belasten.
Ik zie het er nog van komen dat mijn 740 op waterstof kan en gaat rijden.
www.waterstofmagazine.nl/12-interviews/9...gsmotor-op-waterstof
Zodra dat van de grond komt zijn er nog talloze auto's die op benzine rijden
en dus potentiële klanten genoeg.
Als er ergens een markt is komen de fabrikanten er op af, zeker als er geld
mee te verdienen valt.
Op het moment dat ombouw naar een atmosferische waterstofmotor mogelijk
is ben ik klant.
Zodra dat mogelijk is zal het dan niet lang meer duren voordat er binnen
een straal van 30 km tenminste een tankstation beschikbaar is.
De doelstellingen voor het klimaatakkoord worden ook sneller binnen gehaald.
Dat mes snijdt aan twee kanten want grondstoffen verslindende batterijen
worden veel minder gemaakt.
De beleving is dan praktisch gelijk aan benzine/lpg-auto's en je hoeft tenminste
niet in zo'n batterijautootje te verplaatsen die om de 8 a 10 jaar een milieu-
vervuilende accu nodig heeft.
Wat verder ook van belang is dat met zoveel oplaadpunten het elektriciteitsnet
overbelast dreigt te gaan raken.
Want het zijn niet alleen de auto's die de nodige kilowatjes lusten maar
ook de toename van elektrische warmtepompen doet een duit in het zakje.
Allemaal over hetzelfde netwerk.
Nu wordt er al gesproken over én geëxperimenteerd met laadperiodes buiten
de "spits" om het netwerk zo min mogelijk te belasten.
Ik zie het er nog van komen dat mijn 740 op waterstof kan en gaat rijden.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2021 01:12 #1467738
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Waterstof komt in bereik
De Gasunie is volgens een persbericht bezig om en deel van het aardgasnet om te bouwen op waterstof. Mercedes ontwikkeld een truck op waterstof omdat het ondoenlijk is voor vrachtverkeer om op batterijen te rijden. Ook enkele autofabrikanten zien de commerciële truc van batterijauto's niet zitten. Iedere zichzelfrespecterende installateur weet dat verwarmingsketels op waterstofgas om te bouwen zijn. Met name aardgas en LPG hebben een waterstofcomponent. Er rijdt een omgebouwde Tesla in Nederland op waterstof, deze heeft een actieradius van 1000 kilometer op twee kilo gas. De ombouw van een aardgasfornuis naar waterstof is technisch mogelijk. Er is zojuist door de provincie Gelderland een aanzienlijk bedrag in het verzwaren van het lichtnet gepompt waardoor de capaciteit moet verdubbelen. Uit berekeningen van netbeheerders blijkt de capaciteit van het lichtnet met een factor 6 moet toenemen wanneer Nederland all elecric gaat, inclusief het autoverkeer.. De Berlijnse brandweer rijdt met voertuigen op waterstof. Op de TU Delft heeft men al woningbouwprojecten met waterstof. Het Rotterdams Havenbedrijf gaat ook over op waterstof, evenals Groningen. Shell en Tata Steel en andere industriëlen investeren in waterstofinstallaties. En zo zijn er meer initiatieven. Bovendien moeten wij aan de klimaatdoelen voldoen, minder CO2 en stikstof, bij waterstofgas komt bij verbranding alleen water vrij.
En net zo goed als je auto's op LPG kunt laten rijden kun je ze ook op waterstof laten rijden, een gas is een gas.
Voordeel: de dure warmtepompen die een laag rendement hebben en ca. €70.000 per huishouden kosten zijn met waterstof (volgens berekening van de Gasunie €200 per huishoudaansluiting) daarmee ook van de baan. Gezien het feit dat er een elektriciteitsoverschot is en dit groter zal worden kan dit overschot gebruikt worden voor de productie van waterstofgas..
Wie zijn ogen hiervoor sluit is te vergelijken met iemand met de intelligentie van een holbewoner, die geloofden namelijk alleen in houtvuurtjes...
P.S. Ik denk het te gaan financieren met de besparing op de motorrijtuigenbelasting. En met wat er dan over is van de besparing koop ik dan een ijsje. Grinnik...
En net zo goed als je auto's op LPG kunt laten rijden kun je ze ook op waterstof laten rijden, een gas is een gas.
Voordeel: de dure warmtepompen die een laag rendement hebben en ca. €70.000 per huishouden kosten zijn met waterstof (volgens berekening van de Gasunie €200 per huishoudaansluiting) daarmee ook van de baan. Gezien het feit dat er een elektriciteitsoverschot is en dit groter zal worden kan dit overschot gebruikt worden voor de productie van waterstofgas..
Wie zijn ogen hiervoor sluit is te vergelijken met iemand met de intelligentie van een holbewoner, die geloofden namelijk alleen in houtvuurtjes...
P.S. Ik denk het te gaan financieren met de besparing op de motorrijtuigenbelasting. En met wat er dan over is van de besparing koop ik dan een ijsje. Grinnik...
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2021 01:42 #1467740
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic De opslag
van waterstof is ook een van de grote voordelen.
Electriciteit kan je niet makkelijk opslaan, waterstof wel.
Als het windmolenpark geen piekbelasting hoeft te leveren kan deze overcapaciteit
benut worden voor het maken van waterstof.
Groener kan je het niet krijgen.
Electriciteit kan je niet makkelijk opslaan, waterstof wel.
Als het windmolenpark geen piekbelasting hoeft te leveren kan deze overcapaciteit
benut worden voor het maken van waterstof.
Groener kan je het niet krijgen.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-07-2021 10:06 #1467743
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Je hebt rijden op waterstof,
Je hebt rijden op waterstof, en je hebt rijden op waterstof....
Een brandstofmotor op waterstof zal de toekomst niet hebben, want in tegenstelling tot wat Jur zegt; heeft de brandstofmotor op waterstof wel degelijk uitstoot; namelijk NOx. Daarbij is de efficiëntie van een verbrandingsmotor ronduit belabberd (in de regio van 30%)
Elektrisch rijden met een waterstof fuel-cell heeft als voordeel dat deze letterlijk alleen water produceert. Je hebt ook geen enorme verliezen door de verbrandingsmotor. Rendement gaat dan al richting de 60%.
Voor elektrische auto's gaat het rendement aardig richting de 90%
Om op waterstof te rijden, moet je eerst elektriciteit hebben om het vervolgens tegen grote verliezen weer te comprimeren omdat je anders een tank van een 100-en liters in je auto nodig hebt.
De elektrische capaciteiten in de wereld moeten al enorm opgeschaald worden, maar als je dan met een elektrische auto 3x zo ver kan rijden op dezelfde hoeveelheid energie... dan is de keuze snel gemaakt.
Voor vrachtwagens leek het lange tijd ondoenlijk om deze elektrisch te maken, en waterstof lag voor de hand. Maar inmiddels heeft Tesla aardige stappen gezet, eind van het jaar worden de eerst electrische 36-tons vrachtwagens verwacht met een actieradius van 800km.
Een brandstofmotor op waterstof zal de toekomst niet hebben, want in tegenstelling tot wat Jur zegt; heeft de brandstofmotor op waterstof wel degelijk uitstoot; namelijk NOx. Daarbij is de efficiëntie van een verbrandingsmotor ronduit belabberd (in de regio van 30%)
Elektrisch rijden met een waterstof fuel-cell heeft als voordeel dat deze letterlijk alleen water produceert. Je hebt ook geen enorme verliezen door de verbrandingsmotor. Rendement gaat dan al richting de 60%.
Voor elektrische auto's gaat het rendement aardig richting de 90%
Om op waterstof te rijden, moet je eerst elektriciteit hebben om het vervolgens tegen grote verliezen weer te comprimeren omdat je anders een tank van een 100-en liters in je auto nodig hebt.
De elektrische capaciteiten in de wereld moeten al enorm opgeschaald worden, maar als je dan met een elektrische auto 3x zo ver kan rijden op dezelfde hoeveelheid energie... dan is de keuze snel gemaakt.
Voor vrachtwagens leek het lange tijd ondoenlijk om deze elektrisch te maken, en waterstof lag voor de hand. Maar inmiddels heeft Tesla aardige stappen gezet, eind van het jaar worden de eerst electrische 36-tons vrachtwagens verwacht met een actieradius van 800km.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2021 10:10 #1467744
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel ontwikkelingen
Inderdaad, ik werk in Den Helder, daar zijn veel bedrijven afhankelijk van de olie en gas markt. De NAM heeft het beste én meest uitgebreide netwerk ter wereld om gas te transporteren, deze moet alleen klaar worden gemaakt om bijv. waterstof te kunnen transporteren. Maar goed, eerder genoemde bedrijven is er alles aan gelegen om hun handel te kunnen doorzetten. Deze geloven op geen enkele manier in het kompleet omzetten naar electrisch maar eerder naar een gedeelde situatie van olie-gas-wind-zonne en nog te ontwikkelen technieken zoals waterstof. Bovendien draait de wereld economie op olie dus ga er maar vanuit dat die markt de energie voorziening gaat beheren en dan is waterstof het meest voor de hand liggende. De utopie dat we dan geen wegenbelasting meer hoeven te betalen heb ik dan weer niet, het zal wel weer duurder worden gedekt door het woord “belasting”
Moderators: Jerry Stam