Vakantie!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2021 23:20 #1468010
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om toch even in haken op het
Om toch even in haken op het openingstopic:
Vandaag de eerste etappe van onze Oostenrijk vakantie gereden. De 740 km naar Bregenz is een noodzakelijk kwaad. Hoewel de B200F door de korte eindoverbrenging op de Autobahn goed mee kan komen. Of dat maak ik mezelf wijs...
De daarop volgende 60 km van Bregenz naar Damüls maken echter alles goed. In de schemering over de Furkajoch (niet te verwarren met de beroemde gelijknamige pas in Zwitserland). Bovenop de pas gestopt om van het uitzicht te genieten. En van de mechanische zweetlucht van de 940. Dan merk je dat de auto in de bergen toch net even harder moet werken en daardoor net even warmer wordt en het luie zweet eruit gooit.
Morgen de volgende etappe naar de camping. Een van de mogelijke routes loopt over de Brennerpas. Ik ben benieuwd.
Vandaag de eerste etappe van onze Oostenrijk vakantie gereden. De 740 km naar Bregenz is een noodzakelijk kwaad. Hoewel de B200F door de korte eindoverbrenging op de Autobahn goed mee kan komen. Of dat maak ik mezelf wijs...
De daarop volgende 60 km van Bregenz naar Damüls maken echter alles goed. In de schemering over de Furkajoch (niet te verwarren met de beroemde gelijknamige pas in Zwitserland). Bovenop de pas gestopt om van het uitzicht te genieten. En van de mechanische zweetlucht van de 940. Dan merk je dat de auto in de bergen toch net even harder moet werken en daardoor net even warmer wordt en het luie zweet eruit gooit.
Morgen de volgende etappe naar de camping. Een van de mogelijke routes loopt over de Brennerpas. Ik ben benieuwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
13-08-2021 00:23 #1468011
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dynamische belasting
Hallo Martijn
Je schreef: "Wat ik me, m.b.t. daktenten, regelmatig heb afgevraagd hoe het met de maximale daklast van de auto zit. Vaak bedraagt die 50, 75 of 100 kg. Dus nooit voldoende om het gewicht van twee volwassenen te dragen."
Die twee volwassenen liggen niet in de tent als de auto rijdt. Hoe leg ik het verschil uit tussen de belasting als de auto stil staat en de belasting als de auto rijdt?
Je hebt waarschijnlijk wel eens bijvoorbeeld een krat bier gedragen. Tillen gaat redelijk gemakkelijk. Als je ermee loopt merk je misschien al dat ie zwaarder aanvoelt. Maar ren eens met een krat bier. Dan voelt ie veel zwaarder aan.
Datzelfde effect heb je ook met een zware rugzak. Terwijl je loopt valt het nog wel mee, maar ren er eens een stuk mee. Da's andere koek.
Zo werkt dat met de daklast ook. Zolang de auto stil staat is de belasting door twee personen inclusief tent wel mee, maar zou je met dat gewicht gaan rijden dan wordt de belasting te groot. De maximale daklast wordt dus vastgesteld op basis van wat de auto kan hebben op het moment dat ie rijdt en niet op wat ie kan hebben als ie stilstaat.
groetjes
Mathy
Je schreef: "Wat ik me, m.b.t. daktenten, regelmatig heb afgevraagd hoe het met de maximale daklast van de auto zit. Vaak bedraagt die 50, 75 of 100 kg. Dus nooit voldoende om het gewicht van twee volwassenen te dragen."
Die twee volwassenen liggen niet in de tent als de auto rijdt. Hoe leg ik het verschil uit tussen de belasting als de auto stil staat en de belasting als de auto rijdt?
Je hebt waarschijnlijk wel eens bijvoorbeeld een krat bier gedragen. Tillen gaat redelijk gemakkelijk. Als je ermee loopt merk je misschien al dat ie zwaarder aanvoelt. Maar ren eens met een krat bier. Dan voelt ie veel zwaarder aan.
Datzelfde effect heb je ook met een zware rugzak. Terwijl je loopt valt het nog wel mee, maar ren er eens een stuk mee. Da's andere koek.
Zo werkt dat met de daklast ook. Zolang de auto stil staat is de belasting door twee personen inclusief tent wel mee, maar zou je met dat gewicht gaan rijden dan wordt de belasting te groot. De maximale daklast wordt dus vastgesteld op basis van wat de auto kan hebben op het moment dat ie rijdt en niet op wat ie kan hebben als ie stilstaat.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 98
13-08-2021 07:08 #1468015
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Statische dakbelasting VS dynamische dakbelasting
Ik heb het al vaker toegelicht: Met twee man op een dak slapen kan prima, zelfs op een Fiat 500 of VW Kever oldtimer. De Italianen gingen in de jaren '50 massaal met de daktent op hun Fiatjes op vakantie. Onze Volvo 's hebben een dynamische dakbelasting van 100 kg. De statische dakbelasting (dus als je stilstaat om in de daktent te kamperen) is grofweg 4x de dynamische dakbelasting (denk maar aan de promo foto uit de folders van vd Volvo 140 uit de jaren '70: die stapel Volvo 140's op elkaar). Dus bij stilstand mag er bij onze Volvo's 400 kg op het dak. De tent weegt rond de 60 kg, dus kunnen er met gemak 2 zware personen in slapen. Kortom: Het is dus statische dakbelasting versus dynamische dakbelasting (=factor x 4)
groet,
Pascal
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2021 07:23 #1468016
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cool!
Cool!
Heb een paar dagen geleden toevallig een artikel op ad.nl gelezen, daar staat inderdaad dezelfde toelichting m.b.t de belasting. Is een Premium artikel, dus even Incognito openen, dan kan je hem lezen (ik wel in ieder geval)
www.ad.nl/auto/de-daktent-komt-op-vergee...een-minuut~a1e4245f/
Heb een paar dagen geleden toevallig een artikel op ad.nl gelezen, daar staat inderdaad dezelfde toelichting m.b.t de belasting. Is een Premium artikel, dus even Incognito openen, dan kan je hem lezen (ik wel in ieder geval)
www.ad.nl/auto/de-daktent-komt-op-vergee...een-minuut~a1e4245f/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2021 21:47 #1468022
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank jullie wel voor de
Dank jullie wel voor de heldere uiteenzetting.
Als afgestudeerd werktuigbouwkundige behoor ik het verschil te weten tussen statische belasting en dynamische belasting. Ondanks dat ik zeker niet meer dan een zeer middelmatige constructeur was denk ik inderdaad het mechanisme van dynamische belasting te snappen.
Wat ik me niet realiseerde is dat het verticale versnellingsniveau van de auto 4x de zwaartekrachtversnelling kan bedragen. Ik had verticale versnellingen als gevolg van optrekken, remmen en bochtenwerk in mijn hoofd. Vanuit mijn tijd bij DAF had ik echter moeten weten dat verticale aanstotingen vanuit het wegdek tot veel hogere versnellingsniveaus aan het voertuig kunnen leiden.
BTW: vandaag in Oostenrijk het eerste voertuig uit de 700/900/x90 serie gezien. Een V90 met iets wat op een, jawel, daktent leek.
Als afgestudeerd werktuigbouwkundige behoor ik het verschil te weten tussen statische belasting en dynamische belasting. Ondanks dat ik zeker niet meer dan een zeer middelmatige constructeur was denk ik inderdaad het mechanisme van dynamische belasting te snappen.
Wat ik me niet realiseerde is dat het verticale versnellingsniveau van de auto 4x de zwaartekrachtversnelling kan bedragen. Ik had verticale versnellingen als gevolg van optrekken, remmen en bochtenwerk in mijn hoofd. Vanuit mijn tijd bij DAF had ik echter moeten weten dat verticale aanstotingen vanuit het wegdek tot veel hogere versnellingsniveaus aan het voertuig kunnen leiden.
BTW: vandaag in Oostenrijk het eerste voertuig uit de 700/900/x90 serie gezien. Een V90 met iets wat op een, jawel, daktent leek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam