Schadeherstel of hoort dit zo?

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-04-2020 18:14 #1109633 door Pascal Kogelman
Schadeherstel of hoort dit zo? is gemaakt door Pascal Kogelman
Onze zoon wordt volgende week 18, dan mag hij eindelijk zelfstandig autorijden (hij heeft al meer dan een half jaar zijn rijbewijs en rijdt graag in mijn 940 en onze Amazon) en hij wil graag zijn eerste eigen auto. Als verstandige vader adviseer je hem een klein. licht, betrouwbaar zakjappanertje aan, maar nee; hij wil perse een achterwielaangedreven Volvo aanschaffen. Hij betaalt uiteindelijk, dus hij bepaalt. Nu hebben we een nette 940 sedan op het oog (1991), maar ik zag in de kofferruimte onder het kleed rechtsachter een rechthoekig stuk metaal dat iets afwijkt qua lakkleur waar bij de estate de reservewielbak zit (zie; foto). Hoort dit zo te zijn bij een sedan, of is dit een geval van schadeherstel?
Aan de buitenkant is dat verder niet te zien, naden zijn gelijkmatig en de lak is egaal.
Daarnaast hangt het hemeltje (bekende kwaal) alleen achter, is dit eventueel voor hem goedkoop te fiksen zonder ingrijpende operaties?
Oh ja, er zit roest aan een airco-leiding (driehoekig stukje pijp), is dit als los onderdeel te vervangen?
Graag jullie advies in deze, alvast bedankt!
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2020 19:50 #1459853 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Schade: als de vuitenkant
Schade: als de vuitenkant netjes is, zou ik me nergens druk om maken. Buitenkant zit er netjes uit.
Hangend hemeltje: is veel over geschreven op dit forum. Met een rol hemelbekledingsstof en een spuitbus lijm, is dit voor een paar tientjes oplosbaar. Enig geduld en handigheid zijn dan ook wel handig.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-04-2020 20:59 #1459861 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt voor je reactie,
Ik maak me er ook niet echt druk om, maar ben wel nieuwsgierig. Ik ken de 940 sedan niet goed en weet dus ook niet of zo'n rechthoekige hoekplaat standaard onder het koffertapijt ligt? (misschien is het wel een opgelegd bitumenvel maar dan gladder of zoiets ?). Wellicht zijn er hier mensen op het forum met een 940 sedan, die een blik in hun kofferbak willen werpen? Dan weten we het zeker.
Goed om te lezen dat dat hemeltje een easy fix is.
groet,
Pascal

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2020 21:24 #1459862 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Easy fix voor het hemeltje is
Easy fix voor het hemeltje is te easy gedacht. Ik heb dit ooit gedaan in mijn toenmalige 760 zonder de plaat waar het hemeltje op geplakt zit, uit de auto te halen. Dan hoef je die kwetsbare plastic delen niet los te halen. Na bijna 30 jaar is dat wel erg kwetsbaar geworden.
Samenvattend (Uit mijn langetermijn geheugen) is dit de aanpak die ik heb gedaan:

- Verwijder binnenspiegel, zonnekleppen, handgrepen, plafonniere, etc.
- Trek de stof van het hemeltje af (makkie)
- Maak de plaat waar het hemeltje op geplakt zat mooi glad. Dit is zeer belangrijk voor een strak resultaat. Ik kreeg dat toen niet goed voor elkaar. Maar later zie je elke oneffenheid helaas heel goed. Dus hoe beter je dit doet, hoe mooier het resultaat
- Knip de stof ruim op maat (rondom minimaal 10 cm overhouden)
- Ik heb toen touwtjes of latjes gebruikt om de stof die nog niet is gelijmd omhoog te houden. Anders hangt dat steeds in de weg. Lastig!
- Ik heb Pattex spuitlijm gebruikt. Is gewoon te koop bij de Praxis en Gamma
- Ik ben toen in het midden (bij die balk) begonnen met een strook van zo’n 40 cm in te spuiten (op het board, niet op de stof)
- Stof voorzichtig en gelijkmatig op het gelijmde board drukken. Die blijft dan wel hangen. Dan de volgende strook, etc. Ik heb toen van het midden naar voren gewerkt. Maar dat is maar net wat je zelf handig vindt
- Rondom hangt nu de strook die te breed is. Op maat knippen en je kan dan de stof (na lijmen) achter de randen ‘proppen’ :-)
- In het midden, waar de plafonniere zit, gat knippen. Stof naar binnen werken na wat lijm daar gespoten te hebben. Blijft wel zitten
- Monteren van de spiegel, zonnekleppen, .....
Destijds heb ik de stof bij Webasto gekocht. Maar er zijn ongetwijfeld meer adressen die goed en mooie stof hebben. Je moet wel hemelbekledingsstof hebben, met zo’n schuimlaagje.
Als je met zijn tweeën bent, werkt het wel een stuk gemakkelijk.

Succes!

• Wim Pothoven
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2020 21:30 #1459863 door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic Buitenkant
ziet er idd. nog netjes uit. Naden sluitend en bumper lijkt goed te passen. Achterlicht units zien er ook oké uit. Mooie kleur trouwens.
Kan het niet zo zijn dat er ooit enige lekkage in de kofferbak is geweest, met als gevolg wat roestvorming en/of opgehoopt vuil. Mocht er wel van schade sprake zijn, moet dat volgens mij onder de auto wellicht te zien zijn.
Verder ..... om met 18 jaar mee te beginnen is dit allerminst behelpen. Ben zelf in 1967 begonnen met een Fiat 500 en kon alleen maar dromen van Volvo's. Mooie start voor je zoon.

Succes, groeten uit Twente
Wim Pothoven

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-04-2020 22:51 #1459865 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Open dak
Bedankt Wim, ik heb de auto alleen nog maar vanaf foto's gezien, dus heb er (vanwege het Corona virus) nog niet "live" onder/in kunnen kijken. I.d.d. een mooie start voor hem (ik ontmoedig hem niet), en een auto met potentie om nog vele km in te rijden.
@ Astax: Zo'n hemel operatie heb ik idd wel eens gezien op Wheeler Dealers of een soortgelijk tv programma. Nu heeft deze 940 een schuif-kanteldak, wat deze ingreep lastiger maakt. Ik denk dat mijn zoon in eerste instantie zou gaan voor alleen de achterste helft provisorisch verlijmen.
groet,
Pascal

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2020 00:27 #1459868 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Waar en hoe
Hallo Lex, Volvisti

Mijn hemel is ook aan vervanging of een nieuw stofje toe.

Heeft iedere Webasto dealer deze stof? En hoe krijg je de stof zover, dat ie ook in de hoeken netjes zit? Zo'n hemel is tenslotte geen vlakke, platte plaat.

groetjes

Mathy

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2020 04:26 #1459871 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Weet niet of Webasto deze
Weet niet of Webasto deze stof nog heeft. Gewoon vragen.
Een goede hemelstof laat zich moeiteloos in de hoeken en gaten plakken. Zo zit het immers altijd al. Daar is de stof voor gemaakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2020 08:56 #1459872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ff in de kofferbak van
Ik heb ff in de kofferbak van een van onze 944's (1994) gekeken en daar zit ook iets wat op een anti dreun plaat lijkt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2020 09:25 #1459873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jaartallen in de ruiten ?
Bij aanschaf van mijn auto heb ik óók de ruiten bekeken. Deze zijn voorzien van een jaartal. Zelfs de voorruit was bij mijn auto nog nooit vervangen. Bij grote schades is de kans op ruitschade groot dus mogelijk kun je daar ook nog naar kijken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC