Is er nog een Volvo in de nabije toekomst?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 02:06 #1108360
door Jurriaan Nijkerk
De elektrificatie van het wagenpark is in volle gang. Echter, dit zou mogelijk een tussenfase kunnen zijn. Degenen die het kunnen weten zien echter waterstof als een goede kanshebber. Het gas kan gemakkelijk worden getransporteerd in ammonia en bij het tankstation worden omgezet in waterstofgas. Bovendien kan ammonia zodanig worden geproduceerd dat er geen sprake is van CO2 uitstoot. ( www.photonmagazine.eu/directeur-larry-ma...erstofautos-opgelost ).
Beter zou het dus zijn om de elektrische auto zoals wij die nu kennen over te slaan en meteen in het diepe te duiken. Hiermee zou worden voorkomen dat wij opgezadeld worden met oude accu's, die na een jaar of zeven moeten worden vervangen door dure nieuwe exemplaren en die uitsluitend extra meezeulgewicht en dus brandstofverbuik betekenen..
Bij ACEA (European Automobile Manufacturers Association) is men van mening dat de elektrificatie vooral in de rijkere landen zal doorzetten. ( zerauto.nl/acea-elektrische-autos-alleen-voor-rijke-landen/ ). Dit betekent dat in de rest van de wereld er geen of minder afzet zal zijn van elektrische wagens.
Met bovenstaande informatie in het achterhoofd is het navolgende beslist niet slim: zerauto.nl/volvo-vanaf-2019-elektromotor/
Voor de oudere wagens hebben deze ontwikkelingen echter geen consequenties. Hooguit dat wij wellicht op waterstof gaan rijden, dus geen Vialle G3 maar een Spa Blauw G4-installatie.
Voor alle zekerheid heb ik alvast maar de ammonia-voorraad van de plaatselijke supermarkt opgekocht.
Jaja, wij leven in een spannende tijd...
Is er nog een Volvo in de nabije toekomst? is gemaakt door Jurriaan Nijkerk
De elektrificatie van het wagenpark is in volle gang. Echter, dit zou mogelijk een tussenfase kunnen zijn. Degenen die het kunnen weten zien echter waterstof als een goede kanshebber. Het gas kan gemakkelijk worden getransporteerd in ammonia en bij het tankstation worden omgezet in waterstofgas. Bovendien kan ammonia zodanig worden geproduceerd dat er geen sprake is van CO2 uitstoot. ( www.photonmagazine.eu/directeur-larry-ma...erstofautos-opgelost ).
Beter zou het dus zijn om de elektrische auto zoals wij die nu kennen over te slaan en meteen in het diepe te duiken. Hiermee zou worden voorkomen dat wij opgezadeld worden met oude accu's, die na een jaar of zeven moeten worden vervangen door dure nieuwe exemplaren en die uitsluitend extra meezeulgewicht en dus brandstofverbuik betekenen..
Bij ACEA (European Automobile Manufacturers Association) is men van mening dat de elektrificatie vooral in de rijkere landen zal doorzetten. ( zerauto.nl/acea-elektrische-autos-alleen-voor-rijke-landen/ ). Dit betekent dat in de rest van de wereld er geen of minder afzet zal zijn van elektrische wagens.
Met bovenstaande informatie in het achterhoofd is het navolgende beslist niet slim: zerauto.nl/volvo-vanaf-2019-elektromotor/
Voor de oudere wagens hebben deze ontwikkelingen echter geen consequenties. Hooguit dat wij wellicht op waterstof gaan rijden, dus geen Vialle G3 maar een Spa Blauw G4-installatie.
Voor alle zekerheid heb ik alvast maar de ammonia-voorraad van de plaatselijke supermarkt opgekocht.

Jaja, wij leven in een spannende tijd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 15:16 #1450060
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb het al eens op een
Ik heb het al eens op een ander forum geschreven: over de brandstof die in LPG auto's wordt opgeslagen onder een druk van zo'n 5 bar wordt behoorlijk panisch gedaan. Er mag niet in woonkernen getankt worden, niet zonder menselijk toezicht, je mag niet in parkeergarages, de kanaaltunnel, etc. Bij een aanrijding krijgt de brandweer een extra melding als er een LPG-auto bij betrokken is.
En toch wordt een spulletje als H2 door velen als levensvatbaar alternatief gezien, terwijl dat spul onder een druk van zo'n 800 bar in een auto moet worden opgeslagen.
Ik hoop dat dat nooit werkelijkheid wordt: de nederlandse norm van afstand houden in de spits is veel te kort voor een kolonne potentiele mini-Hindenburgjes. En het lijkt me ook wel fijn als de snelweg niet opnieuw hoeft te worden aangelegd na elke flinke kettingbotsing...
En toch wordt een spulletje als H2 door velen als levensvatbaar alternatief gezien, terwijl dat spul onder een druk van zo'n 800 bar in een auto moet worden opgeslagen.
Ik hoop dat dat nooit werkelijkheid wordt: de nederlandse norm van afstand houden in de spits is veel te kort voor een kolonne potentiele mini-Hindenburgjes. En het lijkt me ook wel fijn als de snelweg niet opnieuw hoeft te worden aangelegd na elke flinke kettingbotsing...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 18:52 #1450065
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik meen mij te herinneren dat
Ik meen mij te herinneren dat de vlamsnelheid van waterstofgas zeer hoog is...b Dus bij een vonk treedt de ontbranding snel in en met klepoverlap, want dat is er bij benzine autos ligt een backfire op de loer.. Ik geloof dat als als je een auto op 100% H2 gas laat rijden de backfires je om de oren vliegen. Ben daar niet helemaal zeker van maar heb dat es gelezen dacht ik. Als dat zo is, komt een nwe nokkenas in sprake. Dat kan. hoeft geen probleem te zijn.
Mooiste oplossing is een brandstofcel op waterstof en aandrijving via een elektromotor!!
Mooiste oplossing is een brandstofcel op waterstof en aandrijving via een elektromotor!!
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 22:02 #1450068
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ach,
Ach,
Altijd als er iets nieuws komt Is iedereen als de dood ervoor.
Moet de gewenningstijd gewoon Ff doorkomen.
Evolutie...
Ik geloof meer in waterstof dan die accu auto's
Denk als we 3 a 5 jaar verder zijn dan komt er een mega milieubelasting op die accu auto's.
Altijd als er iets nieuws komt Is iedereen als de dood ervoor.
Moet de gewenningstijd gewoon Ff doorkomen.
Evolutie...
Ik geloof meer in waterstof dan die accu auto's
Denk als we 3 a 5 jaar verder zijn dan komt er een mega milieubelasting op die accu auto's.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 22:11 #1450069
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Waterstof is het kleinst
Waterstof is het kleinst mogelijke molecuul dat met 700 bar wordt opgeslagen. Dat is echt wel een veiligheidspuntje. Daar is LPG een makkie bij (27 bar).
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2018 14:23 #1450095
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic LPG is zwaarder dan lucht
Het potentiële probleem bij LPG is dat het zwaarder is dan lucht en dus bij lekkage zich verspreidt over de grond of, in geval van een kelder, zich ophoopt in de kelder. Waterstof en Methaan stijgen op.
LPG ontbrandt niet zo heel erg snel dus dat risico is wat minder groot dan H2 en CH3.
Maar volgens mij is het soortelijk gewicht de reden dat het niet in woonwijken, kelders etc mag.
Kanaal tunnel zal voor waterstof en aardgas ook wel verboden terrein zijn denk ik zo.
Persoonlijk heb ik liever een volle LPG tank dan een volle benzine tank in de auto bij een brand......
LPG ontbrandt niet zo heel erg snel dus dat risico is wat minder groot dan H2 en CH3.
Maar volgens mij is het soortelijk gewicht de reden dat het niet in woonwijken, kelders etc mag.
Kanaal tunnel zal voor waterstof en aardgas ook wel verboden terrein zijn denk ik zo.
Persoonlijk heb ik liever een volle LPG tank dan een volle benzine tank in de auto bij een brand......
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2018 15:40 #1450098
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic H2 is toch wel zo'n risicovol
H2 is toch wel zo'n risicovol goedje, dat ik het liever alleen grootschalig en centraal toegepast zie. Als energie-opslag om de overtollige energie van wind- en zonneparken op te slaan en later in een centrale op piekmomenten weer in electriciteit om te zetten vind ik het een logische oplossing.
Als autobrandstof die lokaal getankt moet worden vind ik het niet geschikt: het spul ontbrandt ook nog eens super gemakkelijk, en doet dat bij alles van 4 tot 75 volumeprocent in de atmosfeer. Dan wordt dat wolkje dat ontsnapt bij afkoppelen van de vulslang (zie LPG) ineens best een veiligheidsrisico.
Als autobrandstof die lokaal getankt moet worden vind ik het niet geschikt: het spul ontbrandt ook nog eens super gemakkelijk, en doet dat bij alles van 4 tot 75 volumeprocent in de atmosfeer. Dan wordt dat wolkje dat ontsnapt bij afkoppelen van de vulslang (zie LPG) ineens best een veiligheidsrisico.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2018 16:14 #1450107
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Dan wordt tanken wel een
Dan wordt tanken wel een uitdaging 
Ook daar verzinnen ze wel wat op.
Misschien komt er binnekort wel weer iets totaal nieuws als alternatief.

Ook daar verzinnen ze wel wat op.
Misschien komt er binnekort wel weer iets totaal nieuws als alternatief.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2018 01:44 #1450124
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Wie weet hoeveel tanks er zjn geëxplodeerd...
Wie weet hoe veel tanks er zijn geëxplodeerd sinds de invoering van LPG in ons land? Een vraag die als een van de eerste werd gesteld bij een monteurs-training van Vialle.
En het antwoord: Juist ja, precies op de kop af geen enkele tank.
Interessante litteratuur op gebied van waterstof zijn de volgende documenten:
www.ecn.nl/fileadmin/ecn/units/h2sf/pdf/...april_dag_boekje.pdf
Dit lijkt volgens een TU prof een zeer bruikbaar idee:
hy-gro.net/ideaal-gas
Dit gebeurt er al in ons land:
www.tankpro.nl/brandstof/2011/01/11/vloe...erd-bij-tankstation/
www.fluxenergie.nl/nederlandse-uitvinding-waterstof-poedervorm/
(Een kilo H2 Fuel kost €1,65 en is genoeg om 240 kilometer mee te rijden. Internationaal is er al veel over gepubliceerd)
www.hydroville.be/waterstof/hoe-sla-je-waterstof-op /
www.nemokennislink.nl/publicaties/nieuwe...ag-in-metaalhydride/
www.teesing.com/nl/page/nieuwsberichten/...oor-waterstof-auto-s
En als klap op de vuurpijl doet onze eigen Rijkswaterstaat ook een duit in het zakje:
www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/innovati...en-op-waterstof.aspx
Het laat zich aanzien dat de ontwikkeling in de richting van waterstof gaat. Al was het alleen maar om ook in de binnenlanden van Afrika of de Neder-Patagonische Hoogvlakte te kunnen rijden. De al eerder aangegeven transportmethode in dit stuk, ammonia-opslag voor transport, biedt ook een veelbelovend perspectief. Elektriciteit middels laadpalen is verre van milieuvriendelijk door het gebruik van accu's en feitelijk zeer inefficiënt. En wie wil er op vakantie in een derde-wereldland met een verlengsnoer aan de wagen rijden bij gebrek aan laadpalen?
Het laatste woord over waterstof als brandstof, met zero-emissie, non-toxiteit en relatief simpele productiemethoden is nog lang niet gesproken.
En het antwoord: Juist ja, precies op de kop af geen enkele tank.
Interessante litteratuur op gebied van waterstof zijn de volgende documenten:
www.ecn.nl/fileadmin/ecn/units/h2sf/pdf/...april_dag_boekje.pdf
Dit lijkt volgens een TU prof een zeer bruikbaar idee:
hy-gro.net/ideaal-gas
Dit gebeurt er al in ons land:
www.tankpro.nl/brandstof/2011/01/11/vloe...erd-bij-tankstation/
www.fluxenergie.nl/nederlandse-uitvinding-waterstof-poedervorm/
(Een kilo H2 Fuel kost €1,65 en is genoeg om 240 kilometer mee te rijden. Internationaal is er al veel over gepubliceerd)
www.hydroville.be/waterstof/hoe-sla-je-waterstof-op /
www.nemokennislink.nl/publicaties/nieuwe...ag-in-metaalhydride/
www.teesing.com/nl/page/nieuwsberichten/...oor-waterstof-auto-s
En als klap op de vuurpijl doet onze eigen Rijkswaterstaat ook een duit in het zakje:
www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk/innovati...en-op-waterstof.aspx
Het laat zich aanzien dat de ontwikkeling in de richting van waterstof gaat. Al was het alleen maar om ook in de binnenlanden van Afrika of de Neder-Patagonische Hoogvlakte te kunnen rijden. De al eerder aangegeven transportmethode in dit stuk, ammonia-opslag voor transport, biedt ook een veelbelovend perspectief. Elektriciteit middels laadpalen is verre van milieuvriendelijk door het gebruik van accu's en feitelijk zeer inefficiënt. En wie wil er op vakantie in een derde-wereldland met een verlengsnoer aan de wagen rijden bij gebrek aan laadpalen?

Het laatste woord over waterstof als brandstof, met zero-emissie, non-toxiteit en relatief simpele productiemethoden is nog lang niet gesproken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2018 09:25 #1450130
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic LPG is dan ook best een
LPG is dan ook best een veilig gas omdat het vrij moelijk ontsteekt. H2 is dat niet, evenmin als aardgas.
Wie weet hoeveel gasflessen en gasinstallaties er in Nederland zijn geexplodeerd in bootjes, caravans en dergelijke, sinds de invoering van aardgas?
Ik heb er persoonlijk twee gevallen op bootjes van meegemaakt, elk seizoen gaat er minimaal 1 bootje in vlammen op door gas.
Het juiste antwoord is hier dus in elk geval geen nul...
Wie weet hoeveel gasflessen en gasinstallaties er in Nederland zijn geexplodeerd in bootjes, caravans en dergelijke, sinds de invoering van aardgas?
Ik heb er persoonlijk twee gevallen op bootjes van meegemaakt, elk seizoen gaat er minimaal 1 bootje in vlammen op door gas.
Het juiste antwoord is hier dus in elk geval geen nul...
Moderators: Jerry Stam