Warmte

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2018 11:32 #1448196 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Suriname bestaat voor een
Suriname bestaat voor een groot deel uit jungle. Alleen in de kustgebieden is de wereld echt bewoond. Het is daar, los van erg gezellig overigens, erg warm en vochtig.

In Suriname hebben we niet door jungle gereden. Er liggen daar best goede wegen door het prachtige land.
In het buurland Guyana hebben we des te meer door de jungle gereden. Ook dat heeft de 940 toen probleemloos gedaan.

In de Factor 700 van najaar 2016 staat een verslag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-08-2018 12:12 #1448197 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic In Death Valley ca, met plus 50 graden de bergen op.
Daar worden auto's getest voor ze de markt op gaan.
Wat we nu hier hebben is peanuts.
Dus ze doen gewoon hun werk ruim binnen de marges.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-08-2018 21:10 #1448218 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Temp meter staat tussen 60 en 110 graden in het midden
Dus daar niet te veel op vertrouwen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2018 10:02 #1448238 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beter dan niets..
Beter een temperatuur meter dan niets. Uiteraard auto in goede conditie houden én ik heb een reservoir met sensor ingebouwd mocht ik koelvloeistof verliezen .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2018 13:45 #1448240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koeling
Wij vinden 30 - 35 graden dan misschien erg warm, maar een motor voelt zich pas het lekkerste bij een graad of 90. Op dat temperatuurverschil is het koelsysteem dan ook op berekend. De radiateur van een auto is niet zo ruim bemeten als voor een stationaire opgestelde motor (bijv. generatorset), maar wel ruim voldoende voor de toepassing. Het gaat dan vooral om (rij)wind.
In de file of stadsverkeer is er bijna geen rijwind, dus kan een radiateur maar heel weinig koelen. Daarom springt de electrische fan al snel aan, zelfs bij lagere buitentemperaturen. Gelukkig is de motorbelasting op dat moment minimaal, dus hoeft er ook maar weinig warmte te worden afgevoerd. Zolang de fan nog niet continu draait, heeft het koelsysteem nog steeds reserve capaciteit over.
Het wordt anders als de motor (langere tijd) veel vermogen moet leveren bij een lage snelheid, dus volgas in een lage versnelling een zware aanhanger een steile helling op zeulen. Als de buitentemperatuur dan ook nog eens hoog is, dan kun je tegen de grenzen van het koelsysteem aanlopen, zelfs met de electrische fan er bij. Als er dan ook nog eens een A/C condensor voor de radiateur zit (die ook warmte afgeeft), dan helpt dat allemaal niet mee. Het wordt iets beter door dan in ieder geval de A/C uit te zetten. Ook de kachel opendraaien helpt wat, want die haalt ook wat motorwarmte weg. Vroeger zag je nog wel eens vrachtwagens zonder grille rijden, dat laat ook iets meer koellucht door.
Bij oudere auto's zit het gevaar meer in vervuiling van het koelsysteem dat de reservecapaciteit langzaam opsoupeert. Aan de buitenkant door vliegjes en troep die de luchtstroming door de radiateur belemmeren en aan de binnenkant door aangekoekte troep in het koelwatercircuit. Of slangen die ploffen als de druk in het systeem wat verder oploopt. Bij deze temperaturen zal de boel misschien een paar graden warmer worden, maar als tijdens normaal rijden de meter richting rood gaat is er iets serieus mis.
Overigens de afgelopen weken in Maleisië (waar het vaker warm is) veel 240's en een paar 940's gezien die het daar prima deden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD