Hoe lang is die van jou ? ( ja, jou spriet)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2018 08:59 #1443612 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En de electrische opofferen?
En de electrische opofferen? Voor 17 euro heb je daarvoor een verse spriet...
@Mathy: halve golflengte is wel belangrijk voor een zendantenne, maar voor een ontvangstantenne luistert dat wat minder nauw. Daar volstaat 1 meter antenne voor 3 meter golflengte (100MHz oftewel onze FM band) wel voor een redelijke ontvangst.
Ik heb een tijdje een anderhalve meter antenne gehad op een vaste estate basis, maar daar kan de basis niet tegen op den duur: die is toen afgebroken. En heb ik dus maar vervangen door een electrische. Ontvangst bleef ongeveer hetzelfde.

@Dalhausser: dan moet er natuurlijk ook een 27mc bak in voor die rechtse antenne. Heb je wel een echt forse antenne nodig. Leek mij ook wel mooi op een estate, maar het blijkt onmogelijk om een rechtse d-stijl montage te vinden, die is nooit gemaakt. En dan zou ik nog een verloop moeten verzinnen naar een 2meter/70cm sprietje, want als zendamateur mag ik die banden gebruiken. Dus dat heb ik voorlopig maar met een raamantenne opgelost.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2018 11:00 #1443626 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Op mijn 940 estate heb ik de
Op mijn 940 estate heb ik de elektrische antenne vervangen door een vaste spriet van Volvo van zo’n 50cm. Ontvangst is prima en ik hoef me niet meer te ergeren aan een antenne die niet goed in- en uitschuift.
Voor een estate is het met een elektrische antenne altijd opletten in een parkeergarage. Vaak is de ingang te laag voor een volledig uitgeschoven antenne. Dan moet je eerst de radio uitzetten.
Daar hoef ik dus ook niet meer aan te denken.

In mijn V70 is de antenne gelukkig ingebouwd in de zijruit. Dan ben je van alle gedoe af. Idem voor DAB+ antenne (zit op de voorruit).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2018 11:40 #1443695 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb de eerste electrische
Ik heb de eerste electrische antenne juist gemonteerd nadat de vaste spriet van 50 cm in een parkeergarage is afgebroken. De plaatselijke sloperij had toen toevallig net een estate binnen met electrische antenne, die toen (2005) nog voor een tientje mee mocht...

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-01-2018 12:28 #1443703 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic ik heb ook juist de
ik heb ook juist de elektrische gemonteerd, ook omdat de vaste afgebroken was.
Niet door een parkeergarage, maar door 1 of andere onverlaat die niet van andermans spullen kon afblijven.

Bij mij was die toevallig gratis, gered van de brandweer die er een leuke oefening mee wilde uitvoeren.

Inmiddels is de spriet wel aan vervanging toe, nadat de wasstraat hem te pakken had genomen :( Ik werd midden in de wasstraat gebeld, en toen dacht mijn blauwetand doodleuk dat de radio maar eens aan moest...en dus de antenne omhoog.

Al een tijd geleden de schakelaar besteld.. maar installeren laat nog even op zich wachten :p

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2018 13:31 #1443707 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Installeren is bij een 700
Installeren is bij een 700/940 eenvoudig: bij de antennekabel zit een onderbrek-stekker in het radiovak, waaraan je twee draadjes met schuifstekkers zet die naar de schakelaar lopen.

De schakelaar voor de 960-II heeft vijf polen, en ik ben nog op zoek naar de pin-out of een officiele aansluitkabel (niet meer leverbaar?). Geen idee waar al die polen voor nodig zijn...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2018 13:35 #1443749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ook een vaste spriet...
Deze is langer dan 85 cm en er zat bij aankoop ook een origineel sleuteltje bij om hem aan en los te draaien bv, bij het wassen.etc..ik rijd ook een sedan, maar persoonlijk vind ik dit het mooist,het hoort er echt bij.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC