gas of benzine ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2017 11:09 #1437947 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPi vanaf nieuw
Mijn 940 rijdt vanaf nieuw met een LPi installatie. Ik kocht de auto toen die 3 jaar oud was, dus ik heb zelf geen inbouwkosten gehad. Inmiddels heb ik 400K km op LPG gereden, dus zou ik volgens worteltjestaart ruwweg 400K x 0.066 = Euro 26.400,- (!) hebben bespaard.
Eerlijk gezegd merk je wel dat als alles wat ouder wordt de kwaliteit van zo'n LPi systeem ver achterblijft bij de rest van auto. Het blijft een retrofit installatie die bij lange na niet zover is doorontwikkeld als de auto zelf, zeker niet in combinatie met een 940. Daar tegenover staat dat je (bijna) altijd op benzine verder kunt rijden, dus dat een LPG storing je niet snel laat stranden.
Bij een nieuwe installatie zal het de eerste jaren wel meevallen, maar reken daarna op wat extra kosten voor klepstellen en koprevisie op lange termijn. Voor mijn LPi installatie heb ik 3 pompen versleten, 4x benzineverbreekrelais, 1x gascomputer, 1x tankelectronica en verder nog wat klein spul. Zelfs als dit alles bij elkaar een paar duizend euro heeft gekost, ben ik op termijn nog steeds vele malen goedkoper uit. Doordat de laatste jaren meer reparaties nodig zijn, was het voordeel in de beginjaren het grootst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2017 12:24 #1437949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ringtank dus vlakke laadvloer
Met het verbruik van een V90, ga je al gauw 'verdienen' op lpg g3 met 60,= verschil per tankbeurt. Voordeel van dampgas is dat je 'm leeg kan rijden zonder gevolgen (behalve dan benzine verbruik) dus je hoeft iets minder op te letten.

Ik heb afgelopen 2 ton (10 jaar) 3x een filter vervangen (25,=) en 1x een dampgasverdeler (125,=). Kleppen stellen hoeft niet bij deze auto.

Helaas werkt de 'hoe veel zit er nog in' niet meer dus dat zijn kleine ergernissen die ik op benzine nog niet heb meegemaakt. Ook vraagt de computer (ook in stilstand) wat stroom dus daarmee is de accu eerder leeg als je een tijd niet rijdt.

Ik had met mijn 780 prv destijds ook de overweging LPG (G3 niet mogelijk) in te bouwen en heb het toen niet gedaan omdat ik de toekomst van het houden van de auto onzeker vond en de terugverdientijd daarmee onzeker werd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC