gas of benzine ?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2017 23:26 #1106753
door Peter Beezemer
gas of benzine ? is gemaakt door Peter Beezemer
Ik lees hier regelmatig en soms ben ik blij dat ik op het "echte spul" rijd.
Benzine dus. Met die gasinstallaties lees ik toch wel een hoop sores.
Nukkige relais, computers van slag, losgerammelde injectoren, klappende zekeringen.
Onbetrouwbare pompen, etc etc.
En de nodige meldingen over slecht lopen of helemaal niet lopen of niet omschakelen.
Bij warm en bij koud weer. Krijg het idee dat er altijd wel iets loos mee is. Wat een gedoe.
Toch ben ik eens gaan rekenen of het loont om een gasinstallatie in te laten bouwen in mijn 7 .
Niet dus. Niet bij 15000 per jaar. Rijd gewoon lekker betrouwbaar door op benzine dus.
groet
Peter
Benzine dus. Met die gasinstallaties lees ik toch wel een hoop sores.
Nukkige relais, computers van slag, losgerammelde injectoren, klappende zekeringen.
Onbetrouwbare pompen, etc etc.
En de nodige meldingen over slecht lopen of helemaal niet lopen of niet omschakelen.
Bij warm en bij koud weer. Krijg het idee dat er altijd wel iets loos mee is. Wat een gedoe.
Toch ben ik eens gaan rekenen of het loont om een gasinstallatie in te laten bouwen in mijn 7 .
Niet dus. Niet bij 15000 per jaar. Rijd gewoon lekker betrouwbaar door op benzine dus.
groet
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2017 09:21 #1437845
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het is een gezichtspunt.
Het is een gezichtspunt. Inderdaad: zelf laten inbouwen loont bij 15.000 km/jaar niet heel snel: je moet een installatie van zo'n 2000 euro afschrijven.
Maar: niet elke Volvo moet het nog ingebouwd worden, en zonder de inbouw speel je al bij 5000 km per jaar quitte. De rest is pure winst...
Ik rijd zo'n 60.000 per jaar, al jarenlang op gas, en ik heb nog NOOIT problemen gehad met een goed aangelegde gasinstallatie. Alleen de V90 waar een compleet niet bij de motor passende installatie ingeklust was, die is uitgebrand... Over het algemeen is 90% van de storingen bij een moderne gasinstallatie aan het benzinecircuit te wijten, want die gasinstallatie voegt zelf amper electronica toe. Dat was "vroeger" inderdaad wel iets anders...
Benzine daarentegen: problemen te over. De rotzooi die hier uit de pomp komt werkt niet eens in mijn 760: daar moet octaanbooster bij om de motor uberhaupt te laten lopen. Ja, ook het spul wat als super98 wordt verkocht... Met oudere auto's (klassiek engels spul) tegenwoordig regelmatig problemen met vapour lock als je zomaar ergens langs de snelweg tankt, zoals op weg naar Engeland nog wel gebeurt.
Maar: niet elke Volvo moet het nog ingebouwd worden, en zonder de inbouw speel je al bij 5000 km per jaar quitte. De rest is pure winst...
Ik rijd zo'n 60.000 per jaar, al jarenlang op gas, en ik heb nog NOOIT problemen gehad met een goed aangelegde gasinstallatie. Alleen de V90 waar een compleet niet bij de motor passende installatie ingeklust was, die is uitgebrand... Over het algemeen is 90% van de storingen bij een moderne gasinstallatie aan het benzinecircuit te wijten, want die gasinstallatie voegt zelf amper electronica toe. Dat was "vroeger" inderdaad wel iets anders...
Benzine daarentegen: problemen te over. De rotzooi die hier uit de pomp komt werkt niet eens in mijn 760: daar moet octaanbooster bij om de motor uberhaupt te laten lopen. Ja, ook het spul wat als super98 wordt verkocht... Met oudere auto's (klassiek engels spul) tegenwoordig regelmatig problemen met vapour lock als je zomaar ergens langs de snelweg tankt, zoals op weg naar Engeland nog wel gebeurt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2017 11:26 #1437854
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg
Beste Peter,
Ik rij sinds 1995 jaarlijks tussen de 40.000 - 60.000 met mijn 740's en 940's op gas. Bij normaal onderhoud een probleemloze brandstof, en steeds meer verkrijgbaar in het buitenland.
Voor mij met name een economische keuze, maar de motor van onze auto's blijkt er uitermate geschikt voor te zijn.
groet, Sylvo
Ik rij sinds 1995 jaarlijks tussen de 40.000 - 60.000 met mijn 740's en 940's op gas. Bij normaal onderhoud een probleemloze brandstof, en steeds meer verkrijgbaar in het buitenland.
Voor mij met name een economische keuze, maar de motor van onze auto's blijkt er uitermate geschikt voor te zijn.
groet, Sylvo
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2017 19:20 #1437869
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja,
Bij die km's volg ik dat.
Dan zou ik de inbouw ook wel terug verdienen. Nu niet.
Beetje om t even bleek na flink rekenen.
Maar een paar individuele positieve ervaringen kantelen mijn beeld ( nog) niet dat te ook een hoop storingen oplevert. Maar anderzijds zulle met name de mensen met problemen daar iets over posten. Dus hoeveel tevreden gasrijders er zijn zonder technische sores is niet te zeggen. Wellicht valt het mee inderdaad.
Maar mijn 740 rijdt gewoon goed op wat de pomp verkoopt.
Lijkt mij vreemd als het aan de benzine ligt want dan zou men daar juist meer over moeten lezen en dat is niet zo.
Dan zou ik de inbouw ook wel terug verdienen. Nu niet.
Beetje om t even bleek na flink rekenen.
Maar een paar individuele positieve ervaringen kantelen mijn beeld ( nog) niet dat te ook een hoop storingen oplevert. Maar anderzijds zulle met name de mensen met problemen daar iets over posten. Dus hoeveel tevreden gasrijders er zijn zonder technische sores is niet te zeggen. Wellicht valt het mee inderdaad.
Maar mijn 740 rijdt gewoon goed op wat de pomp verkoopt.
Lijkt mij vreemd als het aan de benzine ligt want dan zou men daar juist meer over moeten lezen en dat is niet zo.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2017 22:17 #1437877
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja, vergelijk het eens met
Tja, vergelijk het eens met het aantal storingen op benzine dat je zelf ervaart, tegenover het aantal dat hier gepost wordt... Inderdaad hoor je vooral iets wanneer het mis gaat, en niet wanneer alles gewoon goed loopt.
Maar het omslagpunt voor een gemiddelde 9-serie: belasting benzine 161 euro per 3 maand, op LPG (1 klasse zwaarder en G2) 386 euro per 3 maand (cijfers voor Utrecht). Zelfde klasse G3 is 271 euro.
Verbruik benzine: 1:8,5. Verbruik LPG: 1:7.
Brandstofprijs benzine: 1,47 per liter. Brandstofprijs LPG: 0,56 per liter (cijfers van brandstofprijzen.nl, opnieuw regio Utrecht). Dus benzine kost 17 ct/km, LPG kost 8 ct/km. Je moet dus op G2 2500 km per 3 maand rijden in deze (pessimistische) bereking om quitte te spelen zonder inbouw, op G3 nog 1225 km.
Als je 15K per jaar rijdt, houd je jaarlijks 450 euro over en is je inbouw dus in ruim vier jaar terugverdiend. Met G3 gaat dat ongeveer twee keer zo snel.
Met 60K houd ik jaarlijks zo'n 4500 euro in mijn zak: daar wil ik wel een beetje ruimte voor opofferen...
Maar het omslagpunt voor een gemiddelde 9-serie: belasting benzine 161 euro per 3 maand, op LPG (1 klasse zwaarder en G2) 386 euro per 3 maand (cijfers voor Utrecht). Zelfde klasse G3 is 271 euro.
Verbruik benzine: 1:8,5. Verbruik LPG: 1:7.
Brandstofprijs benzine: 1,47 per liter. Brandstofprijs LPG: 0,56 per liter (cijfers van brandstofprijzen.nl, opnieuw regio Utrecht). Dus benzine kost 17 ct/km, LPG kost 8 ct/km. Je moet dus op G2 2500 km per 3 maand rijden in deze (pessimistische) bereking om quitte te spelen zonder inbouw, op G3 nog 1225 km.
Als je 15K per jaar rijdt, houd je jaarlijks 450 euro over en is je inbouw dus in ruim vier jaar terugverdiend. Met G3 gaat dat ongeveer twee keer zo snel.
Met 60K houd ik jaarlijks zo'n 4500 euro in mijn zak: daar wil ik wel een beetje ruimte voor opofferen...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2017 23:15 #1437881
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik rijd op benzine
1 op 10. Niet 1 op 8,5
Komt de rekensom iets anders uit. Ben nog eens gaan rekenen.
Zie foto bijlage.
Voor benzine reken ik met 1 op 10 en voor gas met 1 op 8.
G2 tarief voor een 740 in Gelderland is maar liefst 401 euro per kwartaal. Ook gewichtsklasse hoger door het gewicht van de gas installatie,
Het verschil zou voor mij op jaarbasis 262 euro zijn in het voordeel van gas.
Maar pas na 7,6 jaar heb ik de investering die ik gedaan gecompenseerd.
En zolang ik het break even point niet bereikt heb houd ik per jaar niets er aan over.
Misschien heb ik deze auto niet meer over 7,6 jaar of is de benzine wereldwijd op of is het rijden op benzine illegaal. Die 262 euro per jaar kan ik ook op andere manieren besparen.
Een auto met reeds gas erin is anders in de berekening maar gas auto's vraagt men doorgaans wat meer voor.
Komt de rekensom iets anders uit. Ben nog eens gaan rekenen.
Zie foto bijlage.
Voor benzine reken ik met 1 op 10 en voor gas met 1 op 8.
G2 tarief voor een 740 in Gelderland is maar liefst 401 euro per kwartaal. Ook gewichtsklasse hoger door het gewicht van de gas installatie,
Het verschil zou voor mij op jaarbasis 262 euro zijn in het voordeel van gas.
Maar pas na 7,6 jaar heb ik de investering die ik gedaan gecompenseerd.
En zolang ik het break even point niet bereikt heb houd ik per jaar niets er aan over.
Misschien heb ik deze auto niet meer over 7,6 jaar of is de benzine wereldwijd op of is het rijden op benzine illegaal. Die 262 euro per jaar kan ik ook op andere manieren besparen.
Een auto met reeds gas erin is anders in de berekening maar gas auto's vraagt men doorgaans wat meer voor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-05-2017 06:34 #1437883
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met de opmerking dat veel
Met de opmerking dat veel Baksteenrijders al een LPG-installatie hadden bij aanschaf.
Dan tellen de inbouwkosten niet mee, wel eventuele storingen natuurlijk.
Ik betaal 109 euro per maand aan MRB, ik geloof op benzine zou dat 80 zijn.
Die 3 tientjes meer verdien ik snel terug aan de pomp.
Ik rij 2200 km/maand.
Laat daarvan 10% op benzine zijn, tegen 1:10: 20 liter à €1.55 = €31.
Dan rest 2000 km op LPG tegen 1:7.5: 267 liter à €0.63 = €168.21
Totale brandstofkosten €199.21 of €0.091 per km.
Bij volledig benzine ben ik €0.155 per km kwijt.
Verschil: €0.066 per km.
Omslagpunt ruw: 470 km per maand.
Kostenbesparing bij 2200 km per maand: €114. Per jaar: ruim €1350.
Kun je best wat storingen voor verhelpen.
Zelfs een volledige nieuwe LPG-intallatie zou ik in anderhalf jaar tijd terug verdienen.
Maar het moet wel werken inderdaad.
Ik heb nu af en toe een kleine aan LPG gerelateerde aarzeling in de auto. Maart omdat ik weet geen last van heb ga ik geen 100en euro's uitgeven nu, ik wacht tot het erger wordt. Maar zelfs als ik een nieuwe pomp zou nodig hebben, zo ongeveer de duurste reparatie die ik kan hebben, hou ik bij 1 jaar eisen nog stevig geld over.
Samenvatting: op LPG rijden is snel goedkoper.
Maar het hoeft niet voor iedereen de juiste keuze te zijn.
Ik snap zelf de af en toe geproefde felheid in zo'n discussie niet.
Als je op LPG wilt rijden, doe je dat. Vind je het het risico niet waard t.o.v. de extra problemen die je denkt te verwachten, rij je benzine.
Of diesel, hoewel je met een baksteen op diesel wel proberen krijgt met milieuzones.
Dan tellen de inbouwkosten niet mee, wel eventuele storingen natuurlijk.
Ik betaal 109 euro per maand aan MRB, ik geloof op benzine zou dat 80 zijn.
Die 3 tientjes meer verdien ik snel terug aan de pomp.
Ik rij 2200 km/maand.
Laat daarvan 10% op benzine zijn, tegen 1:10: 20 liter à €1.55 = €31.
Dan rest 2000 km op LPG tegen 1:7.5: 267 liter à €0.63 = €168.21
Totale brandstofkosten €199.21 of €0.091 per km.
Bij volledig benzine ben ik €0.155 per km kwijt.
Verschil: €0.066 per km.
Omslagpunt ruw: 470 km per maand.
Kostenbesparing bij 2200 km per maand: €114. Per jaar: ruim €1350.
Kun je best wat storingen voor verhelpen.
Zelfs een volledige nieuwe LPG-intallatie zou ik in anderhalf jaar tijd terug verdienen.
Maar het moet wel werken inderdaad.
Ik heb nu af en toe een kleine aan LPG gerelateerde aarzeling in de auto. Maart omdat ik weet geen last van heb ga ik geen 100en euro's uitgeven nu, ik wacht tot het erger wordt. Maar zelfs als ik een nieuwe pomp zou nodig hebben, zo ongeveer de duurste reparatie die ik kan hebben, hou ik bij 1 jaar eisen nog stevig geld over.
Samenvatting: op LPG rijden is snel goedkoper.
Maar het hoeft niet voor iedereen de juiste keuze te zijn.
Ik snap zelf de af en toe geproefde felheid in zo'n discussie niet.
Als je op LPG wilt rijden, doe je dat. Vind je het het risico niet waard t.o.v. de extra problemen die je denkt te verwachten, rij je benzine.
Of diesel, hoewel je met een baksteen op diesel wel proberen krijgt met milieuzones.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2017 00:03 #1437906
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Bespeur
Geen felheid ergens in de conversatie. Of maakte ik me daar schuldig aan ?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2017 07:24 #1437910
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Of ik, in mijn eerste reactie
Of ik, in mijn eerste reactie... Die was wel bewust wat scherp omdat de eerste post dat ook was. Maar uiteraard vind ik ook dat iedereen eigen keuzes moet maken. Wel liefst goed geinformeerde keuzes, en daarom (niet puur voor Peter maar vooral voor anderen die dit mogelijk lezen) heb ik die hele berekening neergepend.
Wat diesel betreft: dat is ook een keuze. Je houdt van het karakter of je doet dat niet. Wat betrouwbaarheid en kosten betreft is het geen rationele keuze bij onze auto's: LPG is per kilometer een stuk goedkoper (afgezien van de eenmalige inbouw) en een redblock is betrouwbaarder en kan (ook op LPG) veel meer kilometers mee dan de zescilinder diesel. Rijd je weinig per jaar, dan blijft benzine het voordeligst.
Wat diesel betreft: dat is ook een keuze. Je houdt van het karakter of je doet dat niet. Wat betrouwbaarheid en kosten betreft is het geen rationele keuze bij onze auto's: LPG is per kilometer een stuk goedkoper (afgezien van de eenmalige inbouw) en een redblock is betrouwbaarder en kan (ook op LPG) veel meer kilometers mee dan de zescilinder diesel. Rijd je weinig per jaar, dan blijft benzine het voordeligst.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2017 10:33 #1437915
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ah
welnee. Gewoon een duidelijk verhaal hoor.
Voor mij blijft het benzine voorlopig en pas als er een andere 7 komt kan dat wellicht een auto zijn met gasinstallatie er al in.
Voor mij blijft het benzine voorlopig en pas als er een andere 7 komt kan dat wellicht een auto zijn met gasinstallatie er al in.
Moderators: Jerry Stam