940 in brand bij Coentunnel

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2015 23:51 #1422377 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Onder de kap
Hallo Volvisti

Aan zo'n sterknop heb je in mijn ogen weinig. Tegen de tijd dat je in de gaten hebt dat het brandt, ben je waarschijnlijk al te laat of is het te heet onder de kap om aan die knop te draaien. Daarnaast kan het heel onverstandig zijn om de kap open te trekken als het brand. Over het algemeen wordt geadviseerd om de kap maar een beetje op te lichten en dan met de brandblusser door de spleet die dan ontstaat te blussen. Dat zeggen ze niet voor niks, maar waarschijnlijk omdat je niet te veel zuurstof bij een (beginnende) brand wilt laten.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2015 10:17 #1422381 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thermisch afzekeren
De meeste zekeringen, en zeker trage zekeringen voor zware belastingen als ventilatoren, zijn traag en onderbreken de stroom pas als deze 2, 5 of 10 x de normale stroom bedraagt. Een snellere zekering, of eentje die bij lagere overbelasting onderbreekt gaat niet werken door de zware belasting. Zekeringen onderbreken meteen bij grote overbelasting als bij kortsluiting maar kunnen er bij geringe belasting (1,5x normale stroom) minuten of nog langer over doen om te onderbreken.

Een thermische zekering "kijkt" naar het product van stroom en tijd. Een korte piek bij aanslaan wordt toegelaten maar een langdurige lage overbelasting (bijv door een te zwaar lopende fan) wordt wel onderbroken.

Mathy: Blussen heeft mi weinig zin als de warmtetoevoer uit de accu door blijft gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2015 11:32 #1422385 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2015 16:59 #1422397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk het. Wij gebruiken ze veel voor 230/380 V elektromotoren, dan zijn ze vaak instelbaar. Welke waarde je bij een vaste moet hebben blijft experimenteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2015 18:13 #1422399 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Anders
Hallo Henk

Jij schreef : Mathy: Blussen heeft mi weinig zin als de warmtetoevoer uit de accu door blijft gaan.


Dan is het misschien handiger om de accu op een andere manier los te koppelen van de rest van de auto. Want "de kap open trekken" kan leiden tot een steekvlam. Sowieso zal het wel "redelijk warm" zijn onder de kap, dus "even met de handjes onder de kap" kan een erg onaangename ervaring worden.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2015 21:17 #1422405 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ntc
Een temperatuur voelertje op de ventilator of een stukje electronica dat het aantal ampères meet dat de ventilator verbruikt.

In van die "automatisch alle ramen omhoog bij sluiten van de deur" accessoires zit ook van die electronica die de stroom afkapt als de electromotor van het raam veel stroom begint te verbruiken (raam zit dicht en motor ondervindt veel weerstand)

Dit zou je ook kunnen toepassen voor de ventilator, als die ineens ver boven normaal aan ampères vraagt. Stroom eraf en een indicator lampje in je tellerbak laten branden?

Het idee over de temperatuursensor is misschien ook leuk toepasbaar, voelertje die z'n signalen naar een printplaatje doorstuurt. Kan je dan instellen zodat als de temperatuur 150 graden behaalt de ventilator z'n stroom ook wordt afgezet en er een indicator lampje in je tellerbak gaat branden.

Koelwater wordt misschien max 115 graden bij (over)belasting? 150 graden is dan misschien wel een leuke grens.

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2015 17:06 #1422428 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Je hebt toch ook van die
Je hebt toch ook van die hoofdstroomschakelaars? Die gebruiken ze in de racerij ook veel.
Onder het dashboard komt dan een hendel, als je die een kwartslag o.i.d. draait komt alles "zonder stroom" te staan.

Lijkt me de meest veilige oplossing... overbelaste blowers, fans, doorgesleten en vonkende kabels etc., alles pak je in 1x mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2015 10:34 #1422445 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ongezekerd
Onder het dashboard? Dan loopt er wel een dikke ONGEZEKERDE kabel vanaf de accu tot onder je dashboard. Het beste zou zijn om vlak bij de accu de sleutel door de carrosserie te laten steken, maar dat stuit weer op wat andere problemen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2015 11:21 #1422450 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Thermal fuse (WoW)
So the strip carries current up to a certain limit, at which point it warms itself up due to I²R heating of the strip and contact, so bends enough to break the contact that is made by one end of it. The heating coil then takes over to retain the 'brokenness' of the contact until the voltage across the device is removed (finger off switch) and it cools down again. The heating coil is shorted out whenever the main contact is made, so virtually no current will flow through it until there's an overload; its resistance is 30-odd Ohms.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2015 17:10 #1422472 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Waarschijnlijk gaat het om de
Waarschijnlijk gaat het om de massa. Dan is de kring evengoed verbroken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD