Knal....spiegel weg. En de dader ook...
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-08-2015 18:23 #1104276
door ADRIAANB234FT
Knal....spiegel weg. En de dader ook... is gemaakt door ADRIAANB234FT
Reed gistermiddag rond zes uur op de A12 in de regen vanuit Rotterdam richting Utrecht. Hartstikke druk, vier banen propvol, matrixborden op '70'. Ik reed op de meest linkse baan. Opeens .... KNAL... en weg was m'n rechter buitenspiegel. In een flits zag ik ook de motor met een vaartje van circa 90 tussen de auto's voor me verdwijnen. Verdomme, zijn kenteken.... te laat. Meteen ging de schakelaar om. Links van me was op dat deel van de A12 een brede vluchtstrook. Ik bedacht me geen seconde en schoot die vluchtstrook op. Afkeurend getoeter was mijn deel. Begrijpelijk natuurlijk, asogedrag. Daar bleef het niet bij: een gefrustreerde medeweggebruiker zag me blijkbaar aankomen en draaide uit protest ook de vluchtstrook op met de bedoeling me de stuipen op het lijf te jagen. Etter. Ik kon er nog net langs. Na circa vijfhonderd meter zag ik verderop de motor rijden. Keurig met een gangetje van 70 achter een auto aan. Toen ik nog steeds op de vluchtstrook naast hem ging rijden en gebaarde dat hij aan de kant moest, stak de plurk zijn middelvinger op en schoot opnieuw tussen de auto's door en weg was ie weer. Maar nu had ik zijn kenteken wél kunnen lezen. Met een hartslag van inmiddels 120 voegde ik weer in en nam de eerste afslag naar Gouda. Doorrijden na een aanrijding is strafbaar, dus belde ik aan het einde van de afrit de politie. En die waren ondanks het spitsuur zowaar sneller ter plekke dan de ANWB doorgaans. Er werd proces verbaal opgemaakt. Ik vertelde de agent tussendoor dat ik niet beter wist dan dat motorrijders weliswaar in een file tussen auto's door mogen rijden, maar dan wel in een stilstaande of langzaam rijdende file. En dus niet als het overige verkeer tussen de 70 tot 80 km rijdt. En dat ik daarom had besloten om aangifte te doen. En natuurlijk omdat het geld me niet op de rug groeit. Een ongespoten elektrische spiegel kost al gauw €150. Tot mijn verbazing liet de agent echter weten dat het volgens hem voor motorrijders wél was toegestaan om ook in een file die 70 km/u rijdt tussendoor te passeren. Dat schuurt flink met mijn rechtsgevoel, immers kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Later op de avond zou hij me terugbellen en uitsluitsel geven. Hij en zijn collega's zijn er kennelijk nog niet uit. Tot nu toe (woensdagavond) nog niets gehoord. Zal er waarschijnlijk zelf achteraan moeten bellen.
Heeft iemand hier ooit iets soortgelijks meegemaakt? En proces verbaal op laten maken? En wat was de uitkomst?
Adriaan
ps Rolletje duct tape in de koffer komt dan wel van pas...
Heeft iemand hier ooit iets soortgelijks meegemaakt? En proces verbaal op laten maken? En wat was de uitkomst?
Adriaan
ps Rolletje duct tape in de koffer komt dan wel van pas...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2015 19:03 #1421066
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het is wettelijk NIET
Het is wettelijk NIET toegestaan om als motorrijder tussen de auto's van de file door te rijden (zie de Wegenverkeerswet).
Echter, er is een convenant tussen de motororganisaties en de overheid, dat dit gedoogd wordt. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
- de file mag niet sneller dan 40 km/u rijden
- de motor mag niet met een groter snelheidsverschil dan 10 km/u tussen de auto's doorrijden.
Uiteraard gelden ook gedragsregels opdat je veilig rijdt.
Hogere snelheden van de file en grotere snelheidsverschillen leiden inderdaad tot gevaarlijke situaties. Je kunt hierover meer lezen op www.mag.nl .
Ik rijd zelf, behalve bakstenen, ook motor. Vandaar.
In Duitsland is het tussen de file door rijden van motoren niet toegestaan. Je ziet daar ook alleen Nederlands door de file rijden.
Kortom, de agent zat fout en de motorrijder mag je mooie auto niet vernielen. Bij geen enkele snelheid. Succes met de reparatie van je bolide.
Echter, er is een convenant tussen de motororganisaties en de overheid, dat dit gedoogd wordt. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
- de file mag niet sneller dan 40 km/u rijden
- de motor mag niet met een groter snelheidsverschil dan 10 km/u tussen de auto's doorrijden.
Uiteraard gelden ook gedragsregels opdat je veilig rijdt.
Hogere snelheden van de file en grotere snelheidsverschillen leiden inderdaad tot gevaarlijke situaties. Je kunt hierover meer lezen op www.mag.nl .
Ik rijd zelf, behalve bakstenen, ook motor. Vandaar.
In Duitsland is het tussen de file door rijden van motoren niet toegestaan. Je ziet daar ook alleen Nederlands door de file rijden.
Kortom, de agent zat fout en de motorrijder mag je mooie auto niet vernielen. Bij geen enkele snelheid. Succes met de reparatie van je bolide.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-08-2015 19:12 #1421067
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Dankjewel Lex,
Dankjewel, Lex. Ik bel morgen met het bureau in Gouda. Benieuwd wat zij daar uiteindelijk over te melden hebben.
Adriaan
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 10:06 #1421076
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maakt toch niets uit...
Maakt toch niet uit of het nou wel of niet mag? Die gast brengt schade toe aan een ander en moet dat betalen, lijkt mij. Ik zou in eerste instantie blijven proberen om bij de politie wat voor elkaar te krijgen.
Zo had ik eens schade van een stuk vrachtwagenband dat op de snelweg lag, vrachtwagen stond een eindje verder op. Staat mij toch iets van bij dat ik toen via de politie naam en adres heb gekregen en de eigenaar aansprakelijk gesteld voor de schade. Is uiteindelijk gewoon betaald. Laat ook de schade even taxeren, dan heb je wat om die motorrijder aansprakelijk voor te stellen. Kan best zijn dat als je hem aansprakelijk stelt, hij er achteraf nog eens rustig over nadenkt en gewoon betaalt. Anoniem op straat gedragen mensen zich soms anders dan in een persoonlijk contact.
Zo had ik eens schade van een stuk vrachtwagenband dat op de snelweg lag, vrachtwagen stond een eindje verder op. Staat mij toch iets van bij dat ik toen via de politie naam en adres heb gekregen en de eigenaar aansprakelijk gesteld voor de schade. Is uiteindelijk gewoon betaald. Laat ook de schade even taxeren, dan heb je wat om die motorrijder aansprakelijk voor te stellen. Kan best zijn dat als je hem aansprakelijk stelt, hij er achteraf nog eens rustig over nadenkt en gewoon betaalt. Anoniem op straat gedragen mensen zich soms anders dan in een persoonlijk contact.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 10:20 #1421078
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind het wel merkwaardig.
Ik vind het wel merkwaardig.
Ik lees hier een heel verhaal over hoe en wanneer een motor een file mag inhalen.
Man kijk ook eens naar die enorme balk in je eigen ogen. Met flinke vaart over de vluchtstrook inhalen... hoe denk je dat een rechter zou oordelen als je daarbij flinke brokken had gemaakt?
Ik snap je wel en zeg niet dat ik anders zou handelen maar je bent naar mijn mening zelf veel fouter bezig geweest dan die motorrijder!
Ik lees hier een heel verhaal over hoe en wanneer een motor een file mag inhalen.
Man kijk ook eens naar die enorme balk in je eigen ogen. Met flinke vaart over de vluchtstrook inhalen... hoe denk je dat een rechter zou oordelen als je daarbij flinke brokken had gemaakt?
Ik snap je wel en zeg niet dat ik anders zou handelen maar je bent naar mijn mening zelf veel fouter bezig geweest dan die motorrijder!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 12:04 #1421079
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heel vervelend dit en ga nu
heel vervelend dit en ga nu maar aantonen dat jij vanuit de linkerbaan niet ineens wat naar rechts ging waardoor de motorrijder moest vrezen voor zijn leven en gelukkig alleen maar een spiegel raakte ipv gevallen te zijn (ik zeg niet dat dit zo is maar dit is wel de case waarmee je juridisch mogelijk mee gaat dealen). Net als met fietsers die altijd in het gelijk staan: dit wordt niks, sorry. Advies: niet teveel energie aan opmaken en accepteren dat het zo is.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 13:53 #1421083
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Heel begrijpelijk
Begrijpelijk dat mijn handelwijze ook afkeurende reacties teweeg brengt. Als je goed leest, geef ik zelf al aan dat ik mijn actie absoluut afkeur. Maar achteraf realiseer ik me dat het kenteken van de motor niet achterhalen en lijdzaam mijn verlies nemen vanwege het plurkerige gedrag van etc. meer frustratie zou hebben veroorzaak. Bovendien is de vraag hier niet wat er eventueel door mijn idiote inhaalactie had kunnen gebeuren (als dit, als dat etc), maar of de motorrijder door zijn uiterst gevaarlijke rijgedrag verantwoordelijk kan worden gesteld voor de door hem veroorzaakte schade.
Adriaan
Adriaan
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 17:43 #1421088
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De motorfiets zat heel erg
De motorfiets zat heel erg fout. Daar kan geen twijfel over zijn.
De handelswijze van Adriaan verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar is wel te begrijpen.
De handelswijze van Adriaan verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar is wel te begrijpen.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 18:39 #1421089
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Dashcam?
En daarom ben ik dus nog steeds opzoek naar een betaalbare dashcam waar je ook fatsoenlijk de kentekenplaten kan lezen.
Wanneer je 'bewijsmateriaal' hebt van de situatie zullen dit soort situaties toch wel sneller opgelost kunnen worden of iig zonder andere acties vanuit je eigen kant.
Buiten dat is het ook handig om bijv. acties van een medeweggebruiker, onbewust of toch vaak bewust, op beeld te hebben voor bijv. de 'horkenlijn' van de Politie.
Verder succes gewenst met de afhandeling, dat je spiegel er mooier op mag worden
Wanneer je 'bewijsmateriaal' hebt van de situatie zullen dit soort situaties toch wel sneller opgelost kunnen worden of iig zonder andere acties vanuit je eigen kant.
Buiten dat is het ook handig om bijv. acties van een medeweggebruiker, onbewust of toch vaak bewust, op beeld te hebben voor bijv. de 'horkenlijn' van de Politie.
Verder succes gewenst met de afhandeling, dat je spiegel er mooier op mag worden
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2015 21:37 #1421093
door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic helaas en.....
jammer Adriaan,
ik denk dat je je energie beter in een andere spiegel kunt steken want juridisch gezien, zoals Martijn al zegt, heb je totaal geen bewijzen. Om die reden heb ik ook een dashcam(DOD LS430) in de auto hangen omdat dat toch een soort van extra getuige is(natuurlijk niet altijd want hij filmt niet rondom) maar je hebt toch net wat meer in te brengen dan jouw woord tegen het zijne....en dat is het in jouw geval wel(Niet voor mij, wel voor de rechter)
Ik weet niet wat er precies aan je spiegel kapot is maar als je interesse hebt in een spiegel, volgens mij heb ik nog een blauwe liggen(weet niet zeker of ik het glas erbij heb, moet ik ff kijken) maar die mag je zo hebben van mij. Spuiten van zo'n ding kost hooguit 50,- dus is nog te overzien. Mail me maar als je em wil hebben.
ik denk dat je je energie beter in een andere spiegel kunt steken want juridisch gezien, zoals Martijn al zegt, heb je totaal geen bewijzen. Om die reden heb ik ook een dashcam(DOD LS430) in de auto hangen omdat dat toch een soort van extra getuige is(natuurlijk niet altijd want hij filmt niet rondom) maar je hebt toch net wat meer in te brengen dan jouw woord tegen het zijne....en dat is het in jouw geval wel(Niet voor mij, wel voor de rechter)
Ik weet niet wat er precies aan je spiegel kapot is maar als je interesse hebt in een spiegel, volgens mij heb ik nog een blauwe liggen(weet niet zeker of ik het glas erbij heb, moet ik ff kijken) maar die mag je zo hebben van mij. Spuiten van zo'n ding kost hooguit 50,- dus is nog te overzien. Mail me maar als je em wil hebben.
Moderators: Jerry Stam