Banden? Spanning!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2015 01:49 #1420528 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Bandenspannig en zo
Iedereen verslijt mij voor gek. En dat mag. Ik 'lijm' de banden bij montage. Tip Top Bead Sealer. Geen bandenzeep nodig bij montage en een maal per vier maanden twee strepen lucht bijpompen.

Altijd zomer en winter winterbanden (Bridgestone LM20 o.i.d. of Conti TS 830), doet de Wegenwacht ook. Wel de spanning hoger zetten dan normaal: 2,6 / 2,8 . Rijdt zeer comfortabel, geen gehobbel en geen gedreun. En een laag verbruik.

Alle wielen zijn voorzien van simpele indicatordopjes van 2,4 . Voor het wegrijden even er omheen: geen groen maar nét geel dan even die streepjes lucht bijpompen.

Alleen helaas, de banden gaan gemiddeld maar 75.000 kilometertjes mee. Waarschijnlijk omdat ik een forse rijder ben... ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2015 18:25 #1420842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Band sealer
Is dat voor een betere afsluiting van de band tegen de velg?
Klinkt wel goed. Is het zelf-dichtend als er een spijker in de band komt? En waar koop je dat soort ventieldopjes?
Dank voor de aanvulling!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2015 01:54 #1420944 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Band sealer
Er komen nooit spijkers door velgen... ;-)

De sealer:
Het wordt ook wel eens banden lijmen genoemd. Mijn professionele vriendjes, en dat zijn er nogal een paar, vinden het onzin. 'Want wanneer de velg goed schoon is hoort de band dicht te zijn. Tja.

De dopjes:
Wanneer blijkt dat heel Nederland om de twee weken zijn banden controleert en er twee streepjes in moet pompen terwijl gesealde banden hier hooguit twee maal per jaar om vragen, wie is er dan gek?

Roest, en bij alu velgen oxydatie, veroorzaken die lekkage. De sealer vormt een soepel blijvende laag tussen velg en band en dicht geheel af. Geen bandenzeep gebruiken bij montage. Niet nodig ook, dat spul is net zo glad als beijzelde kinderhoofdjes.

De dopjes heb ik ooit op een of andere rommelmarkt gekocht. Maar je kunt ze wel links en rechts in winkels kopen al is het zoeken. Bij mij werken ze perfect.

Al die draadloze oplossingen moeten batterijtjes hebben. Voor die dingen in de velg moet dan de band los. Mechanische dopjes kun je alleen buiten aflezen. Maar dat is toch Het moppie controleert altijd de banden rechts bij het instappen, ik doe dat links. En ze zijn altijd groen. behalve na een maand of acht, dan beginnen ze oranje te worden. Rood worden ze alleen bij een lekke band. ;-)

Nog een nadeel van draadlooswerkende dopjes met zo'n indrukwekkend display op je dashboard, tussen het navigatieijzer, de vacuümmeter en de handsfree leuterpantoffel in, staat weliswaar imposant, maar het is alles bij elkaar wel een grote rommel. De draadloze dopjes veroorzaken met dat batterijtje een onbalans van zo'n 5 a 10 gram. Dus na montage wielen balanceren. En ze steken uit buiten de velg. Ik heb er al eens een kapot zien rijden...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2015 08:30 #1420948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sticky. Nice
Ik heb het me altij afgevraagd.
inderdaad in theorie zou een band dicht moeten zijn, maar dat is naturlijk lang niet altijd.
en zeker niet bij wat oudere velgen.
Maar daar is dus een oplossing voor!

(grappig onderschrift trouwens)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2015 23:41 #1420993 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 2,4?
Hallo Jur

Maar je ziet bij die dopjes toch pas wanneer de druk onder de 2,4 bar komt? Dan ben je dus eigenlijk al een paar bar te laat.

BTW roesten en oxidatie is hetzelfde.

Die dopjes zie ik geregeld voorbij komen op dagaanbiedingen-sites. Ik heb al vaak getwijfeld, maar aangezien ze vast ingesteld staan op 2,4 bar, heb ik ze nog steeds niet besteld.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2015 07:49 #1421000 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2.4
2.4 is hooguit een paar TIENDE bar te laat toch? Bij 2.4 loop je nog lang geen risico op een klapband door te lage bandenspanning. Bovendien duurt het wat langer voor het dopje in alarm gaat waardoor je niet bij wijze van spreken elke dag met 0,01 bar bij zou moeten vullen (en dat niet doet, waardoor de spanning verder zakt).

Hoe krijg je de lijm van die velg af, als je nieuwe banden nodig hebt? Ik heb geen problemen met mijn stalen en LM velgen. Blijven zonder lijm ook keurig op spanning.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2015 13:55 #1421009 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Komma
Hallo Henk

Klopt, ik bedoelde tienden van een bar.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC