Banden? Spanning!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2015 20:44 #1103643 door V700 register
Banden? Spanning! is gemaakt door V700 register
Een dag of tien geleden de wielenwissel gedaan op de sleuteldag. Helemaal zelf de winterbanden er af en de zomerse quatracs er op. En die bandenspanningsdingen waarvan ik een beetje het gevoel had van: "wel handig als je banden langzaam leeglopen maar anders? Ach.. "
Maar goed, ik ga er wat commercieels mee doen dus eerst maar zelf kijken hoe saai het is. En inderdaad, er gebeurt weinig. Of liever gebeurde want vandaag, vlak bij huis, begon het ding te krijsen. Linksvoor zag je de bandenspanning omlaag. Van 2.4 bij het wegrijden tot .7 toen ik de auto aan de kant kon zetten.

Helaas heb ik iets raars gedaan bij de sleuteldag: Mijn linkerhand afgedroogd en daarbij "schoot er iets in" en die pijn, of liever last, zit er nog steeds. Dus even banden wisselen langs de kant van de weg lukte dus niet. Maar dat was niet de enige reden: De thuiskomer bleek een gescheurd loopvlak te hebben en dat leek me niet handig. Dus vervoer geregeld naar mijn afspraak en na het eten met een gewone reserveband naar de auto. Wegenwacht er bij en een uurtje later weer bij de luchtpomp om de lekke band op te pompen, misschien is die nog te redden. De lucht ging er sneller in dan er uit en het gat is zichtbaar, inclusief de ronde contour van een spijker of zo.

Morgen maar even bellen met Katrinus voor een prop in de band :) Moet toch even naar mijn dochter in Amsterdam dus ik kom er langs..
En dan gaat ook de bandenspanningscontrolesensor er weer op. (Die nu op de bejaarde reserveband zit...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2015 21:14 #1417502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bandenspanningscontrolesensor?
Bandenspanningscontrolesensor klinkt fancy, vertel eens wat meer over die sensoren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2015 21:25 #1417503 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een overmaatse ventieldop
met daarin een sensor voor temperatuur (als het rubber overhit raakt) en druk. Die stel je in op de juiste spanning en dan kijk je bij het starten even of alles goed is. Dan gaat het schermpje uit en gebeurt er niets, tot je een probleem hebt.
(Schermpje zit in een klein kastje, afgezien van een stroomkabeltje is het draadloos)

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2015 21:26 #1417504 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Merk
Welk spanningscontrole setje heb jij het hier over JohnPeter?

Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2015 22:10 #1417511 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Merk is tpms
Althans, zo ken ik het. Heeft vier sensoren, of zes (caravan/aanhanger). Grotere gaan tot 24 banden of zo maar dan meestal geintegreerd in het computersysteem van de vrachtwagen. Daar spelen niet alleen klapbanden maar ook verbruik een rol,
Mijn volvo weigert lpg te sparen (1 op net geen 8)...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2015 16:48 #1417591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het dus-niet thuiskomertje
Ik was gelukkig vlak bij huis dus kon de "grote" reserveband halen. Want de thuiskomer durfde ik niet te laten monteren. (En wat is zo'n luchtzakkrik handig!)

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2015 19:50 #1417599 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Luchtzakkrik?
Ik heb 38 jaar op de bus in Amsterdam gereden, daar kwam de TD ook met zoiets als een bus omhoog moest, maar die hadden in de Mercedes servicewagen een compressor.
Welk merk praat jij over JohnPeter?

Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2015 21:18 #1417602 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Merk?
Geen idee. Lag bij de wegenwacht in de auto. Rubberblokje er onder, druk uit de ketel en in een paar seconden met de luchtratel de bouten er af. Man was een tikje bijziend, schemer, dus had even niet in de gaten dat er een pieletje in een bepaald gat moest. Snel gevonden natuurlijk :)
De druk in de reserveband/thuiskomer was 2.1 dus ook niet extreem hoog. Nu heb ik weer een stalen velg met een quatrac achter in. In de hoes, dus ik zal wat vaker naar het profiel moeten kijken.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2015 21:35 #1417603 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic OK
Ook op compressor dus. Ja dat werkt snel.

Groeten,

• Siang
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2015 23:31 #1417606 door Siang
Beantwoord door Siang in topic luchtzak Conrad
ik heb in alle drie mijn auto's zo'n luchtzak liggen ( en assteunen ) van Conrad. Wordt opgepompt met uitlaatgas.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC