Gewoon lekker gereden!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2014 19:02 #1413083
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cruisen...
Cruisen doen die auto's heerlijk. Ik ben geen hard rijder. Soms rij ik af van het zuiden naar het noorden op de CC achter een vrachtwagen. Rij je 90 of zo. Heerlijk relaxed!! Echt waar. Lekker rustig een sigaartke roken en zo. En je komt vrijwel net zo snel aan als je 120 rijdt want je komt ongetwijfeld verkeersopstoppingen tegen en is je voorsprong helemaal weg.
Mijn ideale snelheid vind ik zo rond de 105km/u op de CC met de '96 965. Ik weet echt niet hoe hard die wagen kan rijden. Meer 180 is geen probleem, dat heb ik wel gemerkt. Maar de top? Geen idee.
Robert
Mijn ideale snelheid vind ik zo rond de 105km/u op de CC met de '96 965. Ik weet echt niet hoe hard die wagen kan rijden. Meer 180 is geen probleem, dat heb ik wel gemerkt. Maar de top? Geen idee.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2014 19:17 #1413084
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gek
Gek eigenlijk, hoe weinig extra snelheid scheelt. Soms moet ik 200 km rijden met file-kans. Je vertrekt op tijd. Onderweg merk je dat er geen file is en je eigenlijk veel te vroeg dreigt aan te komen. Ipv 130 op de teller zak je terug naar 90-100 en met een uur rijden te gaan verschuift je aankomsttijd hooguit een minuutje of 2. Rekenkundig klopt er geen hout van maar in de praktijk is het tijdsverlies eigenlijk maar heel klein.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 10:34 #1413119
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bijzonder
Dat is best bijzonder. Mijn woon-werkverkeer duurt normaal, zonder last van overig verkeer, ongeveer anderhalf uur (130 km, deels over 80 km wegen, deels over snelwegen). Op de snelweg rijd ik meestal 140 teller om die anderhalf uur ook echt te halen.
Als er veel vrachtverkeer is en het dus op de snelweg niet harder dan 80-100 rijdt, dan heb ik al gauw een kwartier langer reistijd.
Als de wegen echt leeg zijn, bijvoorbeeld op de vroeger zondagochtend, dan is inderdaad een constante snelheid van 120 de manier om verbazend grote afstanden af te leggen in een uurtje...
File kost je zomaar een kwartier tot een half uur: als ik zo'n rit van 200 km door file-kritiek gebied heb, dan bouw ik die vertraging in en ga op tijd weg. Heb ik geen file, dan ben ik inderdaad een half uurtje eerder dan gepland op de bestemming. Heb ik echt veel file, dan is zelfs dat halve uur meestal te weinig.
Als er veel vrachtverkeer is en het dus op de snelweg niet harder dan 80-100 rijdt, dan heb ik al gauw een kwartier langer reistijd.
Als de wegen echt leeg zijn, bijvoorbeeld op de vroeger zondagochtend, dan is inderdaad een constante snelheid van 120 de manier om verbazend grote afstanden af te leggen in een uurtje...
File kost je zomaar een kwartier tot een half uur: als ik zo'n rit van 200 km door file-kritiek gebied heb, dan bouw ik die vertraging in en ga op tijd weg. Heb ik geen file, dan ben ik inderdaad een half uurtje eerder dan gepland op de bestemming. Heb ik echt veel file, dan is zelfs dat halve uur meestal te weinig.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 11:12 #1413120
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Zo bijzonder is het niet
Het gaat uiteindelijk om de gemiddelde snelheid die je kan behalen. Bij veel verkeer, wat we in NL en omgeving normaal is, gaat de gemiddelde snelheid heel hard achteruit.
Als fietser zie ik dat ook. Om een gemiddelde snelheid te halen van 30km/u, moet ik een veel hogere kruissnelheid rijden. In de route die ik rij (stukje stad van 5km, dan 29km over 60km wegen en fietspaden met daartussen een viertal dorpen) is dat rond de 35km/u. Dit komt simpelweg omdat je vaak ook veel langzamer rijdt vanwege ander verkeer, of omdat de situatie daarom vraagt.
Hoe hoger het gemiddelde, hoe grote het verschil in kruissnelheid en het gemiddelde.
Rij ik slechts 28km/u gemiddeld, dan is een kruissnelheid rond de 31km/u genoeg.
Dus in de praktijk is een veel hogere kruissnelheid toch maar een beperkte tijdwinst, omdat het gemiddelde lang niet zo snel toenneemt. Hoe drukker het is, hoe kleiner het voordeel.
Als fietser zie ik dat ook. Om een gemiddelde snelheid te halen van 30km/u, moet ik een veel hogere kruissnelheid rijden. In de route die ik rij (stukje stad van 5km, dan 29km over 60km wegen en fietspaden met daartussen een viertal dorpen) is dat rond de 35km/u. Dit komt simpelweg omdat je vaak ook veel langzamer rijdt vanwege ander verkeer, of omdat de situatie daarom vraagt.
Hoe hoger het gemiddelde, hoe grote het verschil in kruissnelheid en het gemiddelde.
Rij ik slechts 28km/u gemiddeld, dan is een kruissnelheid rond de 31km/u genoeg.
Dus in de praktijk is een veel hogere kruissnelheid toch maar een beperkte tijdwinst, omdat het gemiddelde lang niet zo snel toenneemt. Hoe drukker het is, hoe kleiner het voordeel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 18:21 #1413136
door V700 register
Of je stopt es onderweg om of te tanken of iets te halen om te eten. De vrachtwagens die je lang geleden had ingehaald kom je nu weer tegen. Als er opstoppingen zijn onderweg ben je je snelheidswinst helemaal kwijt. En er zijn nog al wat opstoppingen in NL.
Hard rijden heeft geen zin in NL is mijn ervaring.
Ook niet naar Duitsland, München of zo. Je wordt er doodmoe van van hard rijden, moet toch tanken onderweg en je stopt even. En wat maakt een half uur eerder aankomen nu uit op zo'n afstand?
Robert
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal juist.
Dat klopt als een bus! Het gaat om de gemiddelde snelheid. Als je zeg eerst 3 kwartier hebt geraced met 140km/u en dan in een file komt, van een kwartier is je gemiddlede snelheid teruggelopen naar 105km/u. Als je achter een vrachtwagen hangt met 90km/u stuit je op precies dezelfde file. Je staat dan welliswaar achteraan, maar die file lost zich op gegeven moment op en iedereen begint weer te rijden. Je winst met 140km/u is vrijwel verdwenen.jpost schreef : Het gaat uiteindelijk om de gemiddelde snelheid die je kan behalen. Bij veel verkeer, wat we in NL en omgeving normaal is, gaat de gemiddelde snelheid heel hard achteruit.
Of je stopt es onderweg om of te tanken of iets te halen om te eten. De vrachtwagens die je lang geleden had ingehaald kom je nu weer tegen. Als er opstoppingen zijn onderweg ben je je snelheidswinst helemaal kwijt. En er zijn nog al wat opstoppingen in NL.
Hard rijden heeft geen zin in NL is mijn ervaring.
Ook niet naar Duitsland, München of zo. Je wordt er doodmoe van van hard rijden, moet toch tanken onderweg en je stopt even. En wat maakt een half uur eerder aankomen nu uit op zo'n afstand?
Robert
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 20:09 #1413144
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat laatste
Och, dat laatste: met gemiddeld 3,5 uur reistijd per dag, 8 uur werken en een half uur pauze, dan wil ik dat halve uurtje echt graag besparen op mijn reistijd....
Hoe leuk ik autorijden ook vind, er zit een limiet aan wat ik langdurig vol houd, en op die grens balanceer ik nu al ruim een jaar. Ik zal er niet nerveus om gaan rijden, maar een beetje vlot doorrijden toch wel. Bovendien, het is me al vaak genoeg gebeurd dat de file pas ergens achter me ontstond, en dan gaat bovenstaand verhaal dus ineens niet op, en heb je juist een kwartier extra tijdswinst door iets vlotter te rijden...
Hoe leuk ik autorijden ook vind, er zit een limiet aan wat ik langdurig vol houd, en op die grens balanceer ik nu al ruim een jaar. Ik zal er niet nerveus om gaan rijden, maar een beetje vlot doorrijden toch wel. Bovendien, het is me al vaak genoeg gebeurd dat de file pas ergens achter me ontstond, en dan gaat bovenstaand verhaal dus ineens niet op, en heb je juist een kwartier extra tijdswinst door iets vlotter te rijden...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2014 23:06 #1413146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hej Willem
Misschien heb je een andere vorm van werken. Lange reistijden zijn niet fijn dat gaat je nekken. IT sector?? Pas in dat laatste geval heel goed op je tellen. De helft (50%) van de afdeling waar ik werk (telecom) heeft al een burn out gehad...... Niet te geloven. 50% !! En ik ook helaas.
Het gaat er bij mijn werkgever nu om om de taak af te ronden, niet de uren te maken. Thuis kan ik ook nog 1 en ander doen. Ik ben niet zo op de tijd en gelukkig mijn werkgever ook niet (maar het blijft nog steeds een zware stressvolle baan. Reistijd niet meer). De tijd dat ik in mijn 965 rij vind ik prima, heerlijk. Lekker rustig.
Groet,
Robert
Het gaat er bij mijn werkgever nu om om de taak af te ronden, niet de uren te maken. Thuis kan ik ook nog 1 en ander doen. Ik ben niet zo op de tijd en gelukkig mijn werkgever ook niet (maar het blijft nog steeds een zware stressvolle baan. Reistijd niet meer). De tijd dat ik in mijn 965 rij vind ik prima, heerlijk. Lekker rustig.
Groet,
Robert
Moderators: Jerry Stam