Kosten

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2014 10:38 #1412400 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De kosten uitgerekend voor een V90
Heb voor een aantal auto's (bakstenen) de kosten uitgerekend. Dwz de kosten inclusief afschrijving, onderhoud, belasting, verzekering, .... Dat kwam meestal neer op zo'n 35 eurocent de kilometer.
De laatste keer dat ik dat heb uitgerekend was in 2008 voor mijn V90 automaat (RB-NB-83). Dan hebben we het over 100.000 km en zorgvuldig onderhoud. Zie Factor 700 van voorjaar 2009.
Goedkoper zal het niet zijn geworden. Maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die het daadwerkelijk hebben uitgerekend.
Overigens heb ik met mijn Volvo S80 2,4T aut. uit 2002 nooit een probleem gehad. Zelfs geen lampje kapot. En dat terwijl ik met deze auto in 2 jaar tijd 150.000 km heb afgelegd. De 41-HX-LS heb ik in 2012 verkocht met 243.000 km. Hierbij is opvallend dat het benzineverbruik 1 : 12 was tegen 1 : 8 met de V90 (beiden 200 pk). Dat zijn ook zaken om mee te nemen in de kosten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2014 10:55 #1412401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik zat met mijn 940, met ook meer dan een ton, op ongeveer hetzelfde. Alle kosten, onderhoud, verzekering, MRB, afschrijving, brandstof etc. Vergoedingen had ik daar niet afgetrokken. Was met ongeveer 15-25dkm per jaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2014 11:10 #1412402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fabel
Even sidetracken
Ik weet niet wie de fabel "een nieuwe auto MOET de eerste 3 jaar bij de dealer in onderhoud vanwege de garantie" de wereld in heeft geholpen, maar het is toch echt niet zo dat de 'alle merken garage' het onderhoud van een nieuwe auto niet zou mogen uitvoeren. Als dat zo zou zijn dan zouden al deze garages bij voorbaat gediskwalificeerd zijn dus worden aangemerkt als prutsers! Dat gaat er bij mij niet in.Deze zogenaamde 'alle merken garages' zijn namelijk ook in staat je een nieuwe auto te leveren van welk merk dan ook, dus metterdaad gekwalificeerd om het onderhoud te doen.
Kortom,er is nog leven na de dealer.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-11-2014 12:17 #1412407 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic je koopt
een 940 sedan of estate of omdat je goedkoop in aanschaf wil zijn en toch groot en redelijk luxe wil rijden of je ben net zo gek als ik om een 940 estate te kopen van de eerste eigenaar, bij een volvo garage (waar mijn volvo ook 1997 is verkocht). Toen ik hem kocht stond ie 175000 km, volledige onderhouds historie maar toch met wat achterstallig onderhoud.
De estate kostte me in 2012 2950 euro zat wel een flinke poetsbeurt, interieur reiniging en distributie bij.

Een jaar later mijn stuurhuis laten vervangen voor een gereviseerde en laten doen bij een volvo garage. 750 euro incl en alle remblokken en schijven vervangen (zelf gedaan) maar 400 euro verder. Wel alles origieel Volvo.

Daarnaast ben ik mijn 940 estate aan het voorzien van allerlei accessoires en ja dat kost ook een lieve duit. Ik denk dat ik daar ook al dik 2500 euro aan kwijt ben in die 2 jaar.

Ja ik ben gek, op mijn auto en blijf er voorlopig ook in rijden. Oja ik heb ook nog een 245, Opel Admiral en een Fiat 850. Alles gaat gefaseerd. De 940 is een dagelijkse auto maar ook hobby en de rest is echt hobby en staat in de werkplaats.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2014 19:37 #1412417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergelijk
Het zal natuurlijk ook een kwestie van pech of geluk zijn maar de dienstauto's van mijn werk, Subaru's (!), VW's, Skoda's en Suzuki waar ik zicht op de mankementen heb blijven mij verbazen met storingen en vervangingen binnen de eerste ton..... Gelukkig wel veel garantiewerk maar toch. Ook een Fiat trouwens die het wel goed doet...... En dan de afschrijving in overweging nemend..... Mijn laatste 240 kocht ik voor 1300, jaarlijks 500-600 voor een beurt. Een enkele reparatie, 30.000 km per jaar op LPG en vervolgens met een kapotte bak 5 jaar verder toch nog 500 euro voor de export. Mijn broer met zijn 940 idem dito.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2014 22:37 #1412433 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Veel in de auto.
Gedurende de 5 werkdagen per week zit ik 2 à 3 uur per dag in mijn auto. Nog los van het weekendgebruik. In totaal per jaar zo'n 55000 km. Dan neem ik weinig dingen "voor lief". Een auto hoeft niet nieuw of groot te zijn maar wel perfect in orde: ik zit er per dag langer in dan in mijn luie stoel thuis.
Daarom doe ik geen concessies wat betreft onderhoud en reparatie. Ik vervang sommige zaken preventief en ook in de details wordt de auto 100% in orde gehouden. Alleen dan heb je ook na jaren nog een auto die er netjes uitziet, technisch in orde is ( kortom: betrouwbaar) en waarmee je iedere kilometer met plezier aflegt. Een zeker patina is niet erg. Dat is ook de charme van een oudere auto. Dat kost wel wat maar het ontbreken van afschrijving maakt veel goed.
Een nieuwe auto is natuurlijk het gemakkelijkst. Ruime garantie ( op de Up heb ik 4 jaar of 150000 km volledige fabrieksgarantie) bij defecten en lage reguliere onderhoudskosten. Daar staat een behoorlijke afschrijving tegenover. Bij de kleintjes valt dat nog mee maar moderne auto's van het kaliber van onze Volvo's schrijven bij 5 jaar gebruik en ca. 2,5 ton kilometers bijna 1000 euro per maand af. Dat is het mij ook niet waard. Daarom bevalt mij de combi van een kleine nieuwe auto voor het reguliere woon-/werkverkeer met een grote oudere auto voor de lange (zakelijke)ritten en privé inmiddels erg goed. De C1 was qua comfort en rijden op de snelweg nog behelpen, de nieuwe Up is dat niet meer. Ook met 130 op de snelweg een laag geluidsniveau, strakke wegligging ( het is tenslotte een Duitser ) en alle moderne veiligheidsvoorzieningen. Zelfs de voorziening dat je tot 30 km/u niet meer op je voorganger knalt als je even niet oplet, zit op de kleine Up. En verder kun je er alle luxe die vroeger aan grote auto's voorbehouden waren bij bestellen ( zoals stoelverwarming met zelfs 2 standen, heerlijk). Dus klein rijden is anno 2014 niet meer behelpen. En qua brandstofverbruik toch wel even iets anders. Ondanks veel dagelijkse file's en waar er ruimte is regelmatig 130/140 km/u rijden toch bijna 1:20.
In het algemeen zijn nieuwe auto's anno nu ( objectief bekeken) toch een stuk beter dan 20 jaar geleden. Zeker als je bedenkt wat er heden ten dage allemaal op en aan zit. De beleving en emotie is een heel ander verhaal. Een moderne auto ( ook de prachtige S80 die ik heb gehad) zegt mij weinig. Ik zie het slechts als een (kostbaar) stuk gereedschap om je van A naar B te kunnen bewegen. De oude Volvo's daarentegen hebben voor mij een sterke emotie. Ze voegen een wezenlijk stuk plezier aan mijn leven toe en daarom zou ik ze niet graag missen. En zo zijn er vele gekken hier op het forum. Prettig gestoord door de Volvoritus bacterie die erg resistent blijkt te zijn. Er bestaat eigenlijk geen enkel middel tegen. Gelukkig maar .

Groeten, Jan

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2014 00:56 #1412436 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Merk garage
De merk onafhankelijke garages zijn de meest creatieve auto-monteurs die er zijn. Officiële dealers schermen de markt aardig af, met hun kennis uit de eerste hand (Fabriek)
Met alle gevolgen van dien.
De hoogste korting op een nieuwe auto kan je scoren bij de oficieële grote dealer. (niks inruilen natuurlijk, contant betalen)
Bij een "alle merken" garage doen ze er vaak zelf niks aan, brengen de auto ook weg naar waar die vandaan kwam, de dealer dus.... (in de garantie periode)
Met als gevolg; nog langer je nieuwe auto kwijt.
Ik heb een paar keer gereageerd op interesante internet aanbiedingen; je koopt je auto toch gemakkelijk "on-line".
Moeilijke vragen stellen kan niet; ik wil dat leren stuur met "...." uitgevoerd hebben.....dat kan niet on-line
Ik wil wel een trekhaak, maar met een 7- & 13 polige stekkerdoos.... dat is on-line dus 2 X € 1367,00.... terwijl er in de praktijk een kroonsteentje van een kwartje tussen zit...
5 winter wielen af fabriek, kan niet....Bij de dealer; meneer, das raar, iedereen neemt  een set van 4.............

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2014 09:02 #1412440 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic alles bij gehouden
745 diesel M47 over 17 jaar gemiddeld 22k/jaar: 20 cent/km inclusief revisie, airco inbouw, etc
940 LPT AW benz over 10 jaar gemiddeld 14k/jaar: 29 cent/km
945 LPT M90 benz over 1 jaar met 16k 21 cent/km
Hoe meer je rijdt hoe goedkoper het wordt. Bekeuringen niet mee gerekend. Die vergeet ik liever.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2014 09:52 #1412445 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet perfectionistisch
Ik ben niet perfectionistisch wat mijn dagelijkse auto betreft, en doe alle onderhoud zelf (na een paar zeer negatieve ervaringen met garages ga je dat wel doen!).
De Volvo's zijn, mede door de vele kilometers die ik ermee rijdt, heel betaalbaar gebleken: ruim tot net binnen de kilometervergoeding van 19 eurocent die ik van mijn werkgever krijg. het verschil zit vooral in de brandstofprijs: LPG is de laatste jaren aanzienlijk duurder geworden. Het onderhoud blijft meestal beperkt tot olie, filters, banden, af en toe een uitlaat, en incidenteel zaken als een dynamo, remmen, etc. En eenmaal op een sleuteldag een automaatbak gewisseld voor een gebruikte, die ik goedkoop via de club heb gekocht.
De V90 die uitbrandde is onder de streep veruit de goedkoopste die ik heb gereden: gered door de verzekeringsopbrengst, want er was behoorlijk wat aan onderhoud ingepompt om de achterstalige zaken weg te werken: complete set inlaatmoffen, kabelboom, bobines, etc. De BMW die ik erna reed ging veel vaker stuk, en heeft dan ook de "winst" van de V90 compleet opgesoupeerd.
Natuurlijk is het rijden van een grote auto niet extreem goedkoop, maar ik zou niet anders willen met de vele uren die ik er wekelijks in doorbreng. Ik verwacht niet, dat een gelijkwaardige recente auto goedkoper te rijden is als je alle kostenposten (rente!) rekent.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC