Mijn oude Volvo 340 cvt te koop, leuk

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2014 21:05 #1411896 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Monteurs

Rversteeg schreef : Helaas kregen die CVT's een slechtere naam naarmate ze ouder werden, omdat er nauwelijks nog monteurs waren die er een beetje kaas van hadden gegeten. Door lekke membranen en schakelventiel schakelden ze dan alleen nog maar op de vlieggewichten en niet meer op vacuüm, zodat het motortoerental onnodig hoog bleef. En inderdaad, een goed gebalanceerde en afgestelde variomatic/cvt met goede membranen is een genot om mee te rijden!

De meeste monteurs waren opgegroeid met de DAF variomatic, die was effe simpeler.
Toen het Volvo werd, kwam er veel meer, functionele, rommel op te zitten.
NB; pas nog voor iemand zo'n speciale tang gerepareerd om die riemen zooi af te stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2014 10:08 #1411915 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Desondanks
Desondanks blijft het een vermogen verslindend onding, zo'n vario. Ik heb al eens bewezen dat zelfs waar een automaat in de praktijk sneller zou moeten zijn (stoplichtsprintjes) de 340 met 1.4 en handbak het wint van de vario-uitvoering. Ik heb de CVT nooit een genot kunnen vinden... Doe mij de 340 maar als 1.7 met vijfbak, dan heb je tenminste een auto!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2014 11:34 #1411923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tuurlijk is zo'n cvt niet
Tuurlijk is zo'n cvt niet top, maar het is wel leuk!
En waarom zou ik zelf schakelen als mijn auto het veel beter kan, althans meestal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2014 11:36 #1411924 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 340
Geinig, een oude studiegenoot van me een jaartje een 340 gehad. Gekocht voor 300 euro met een jaar APK, en daarna naar de sloop gebracht (beginnende rotheid en nog wat andere dingetjes). Was een geinige auto, en erg praktisch om dingen mee te vervoeren.In de stad was je als eerste weg, maar het ding zoop behoorlijk...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2014 12:17 #1411926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo's ingewikkelder dan DAF
Tussen een 340 cvt en 66 vario zelf zit in principe geen verschil hoor, alleen heeft de Volvo een extra onderdrukservo op de centrifugaalkoppeling en wat simpele extra schakelelectriek. Niet heel veel ingewikkelder en de besturing van de cvt/vario met onderdruk blijft hetzelfde.
Een tang om af te stellen ken ik niet, alleen een tang om de schijfhelften uit elkaar te drukken om makkelijker de riem te kunnen wisselen. Maar als je aan de riem gaat hangen, lukt dat ook best zonder. Ik heb in ieder geval nog nooit zo'n ding gebruikt.
Leuke techniek hoor, heel veel plezier mee gehad! Er staat nu nog een 66YA in verregaande staat van ontbinding in de schuur, dat wordt ooit nog wel weer eens wat.
 
Maar inderdaad, het vreet wel behoorlijk vermogen weg. In de jaren vijftig was een automaat alleen voor dikke Amerikanen weggelegd, en zo'n eenvoudige en simpele vario maakte dat ook voor kleinere auto's beschikbaar. Het verlies komt omdat de riemen behoorlijk strak moeten staan om bij volgas niet te slippen. Dat heb je bij deellast helemaal niet nodig, maar geeft extra wrijving. Bij de latere duwbanden wordt de aandrukkracht geregeld zodat er die duwband altijd nét niet slipt. Het rendement is dan vergelijkbaar met een gewone handbak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD