Mijn oude Volvo 340 cvt te koop, leuk
- André Struis
- Nieuw lid
-
De meeste monteurs waren opgegroeid met de DAF variomatic, die was effe simpeler.Rversteeg schreef : Helaas kregen die CVT's een slechtere naam naarmate ze ouder werden, omdat er nauwelijks nog monteurs waren die er een beetje kaas van hadden gegeten. Door lekke membranen en schakelventiel schakelden ze dan alleen nog maar op de vlieggewichten en niet meer op vacuüm, zodat het motortoerental onnodig hoog bleef. En inderdaad, een goed gebalanceerde en afgestelde variomatic/cvt met goede membranen is een genot om mee te rijden!
Toen het Volvo werd, kwam er veel meer, functionele, rommel op te zitten.
NB; pas nog voor iemand zo'n speciale tang gerepareerd om die riemen zooi af te stellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
En waarom zou ik zelf schakelen als mijn auto het veel beter kan, althans meestal.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een tang om af te stellen ken ik niet, alleen een tang om de schijfhelften uit elkaar te drukken om makkelijker de riem te kunnen wisselen. Maar als je aan de riem gaat hangen, lukt dat ook best zonder. Ik heb in ieder geval nog nooit zo'n ding gebruikt.
Leuke techniek hoor, heel veel plezier mee gehad! Er staat nu nog een 66YA in verregaande staat van ontbinding in de schuur, dat wordt ooit nog wel weer eens wat.
Maar inderdaad, het vreet wel behoorlijk vermogen weg. In de jaren vijftig was een automaat alleen voor dikke Amerikanen weggelegd, en zo'n eenvoudige en simpele vario maakte dat ook voor kleinere auto's beschikbaar. Het verlies komt omdat de riemen behoorlijk strak moeten staan om bij volgas niet te slippen. Dat heb je bij deellast helemaal niet nodig, maar geeft extra wrijving. Bij de latere duwbanden wordt de aandrukkracht geregeld zodat er die duwband altijd nét niet slipt. Het rendement is dan vergelijkbaar met een gewone handbak.