15% bijtelling: is dat wel zo voordelig als ZZP-er?

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2014 19:54 #1403957 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Privé auto op de zaak.
Is geen probleem als je de auto in privé hebt om hem op de zaak te zetten. Vorig jaar toen mijn S90 ouder dan 15 jaar werd, heb ik door de Volvo-dealer op papier en met hun stempel en handtekening een waarde laten vaststellen en op die waarde heb ik de auto op de zaak gezet. Het rapport over de waarde heb ik bij de boekhouding gevoegd. 35% bijtelling op basis van de door de Volvo-dealer vastgestelde waarde en door mijn accountant in orde bevonden als zijnde netjes volgens de regels.
Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2014 20:17 #1403960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic belastingdienst

jsnijder schreef : Is geen probleem als je de auto in privé hebt om hem op de zaak te zetten. Vorig jaar toen mijn S90 ouder dan 15 jaar werd, heb ik door de Volvo-dealer op papier en met hun stempel en handtekening een waarde laten vaststellen en op die waarde heb ik de auto op de zaak gezet. Het rapport over de waarde heb ik bij de boekhouding gevoegd. 35% bijtelling op basis van de door de Volvo-dealer vastgestelde waarde en door mijn accountant in orde bevonden als zijnde netjes volgens de regels.
Groeten, Jan.

7 jaar geleden heb ik het geprobeerd om mijn 240 op de zaak te zetten en contact gezocht met de belastingdienst. Dit mocht niet volgens de belasting omdat ik de auto dan eerst prive had en dan met 15 jaar de fiscale voordelen zou willen hebben.
Wat je wel mocht doen de auto verkopen en een jaar later weer terug kopen en dan op de zaak. Of de auto inruilen en een andere auto kopen die wel 15 jaar oud was. Vond het eenvreemde zaak en heb toen mijn accountant ook gevraagd. Die bevestigde dit hele verhaal en heb het toen maar zo gelaten.
Zo het dan nu wel mogen? zijn de regels anders dan 7 jaar terug!
Leuk om het te gaan uitzoeken en kan zeker interessant zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2014 21:45 #1403970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oef
dit is wel een wending. Als dat niet mag (of gaat het hier enkel om het 'bedrag' op de balans zetten??) kan ik natuurlijk stoppen met rekenen....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2014 21:48 #1403972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belastingdienst bellen
Ik zou gewoon de belastingdienst bellen en navragen.

Hopelijk heeft Jan gelijk en is het (nu) anders.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2014 22:09 #1403974 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Beroepsmatig
Hallo Volvisti
Ik heb altijd het idee gehad, dat of Lieme Huib of z'n partner zich beroepsmatig met dit soort dingen bezig houdt.  Maar ik kan me vergissen.
groetjes
Mathy

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2014 00:39 #1403981 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Wellicht
is er een verschil of je zzp'er bent of een éénmanszaak  hebt of een V.O.F. of B.V.. In mijn geval: mijn bedrijven zijn allen B.V.'s. En als het tegen de wet zou zijn dan had mijn accountant vast en zeker aan de bel getrokken. Sterker nog, ik heb e.e.a. eerst met hem besproken en belangrijk was dat de handelswaarde waarvoor de auto aan de B.V. werd verkocht, marktconform is en onafhankelijk wordt vastgesteld. In de oude situatie declareerde ik de gereden zakelijke kilometers tegen 19 cent per km. Verder rijd ik privé erg weinig met mijn zakelijke auto's. Mijn vrouw heeft geen rijbewijs en ik heb privé nog een paar hele leuke young- en oldtimers die ik daarvoor veel liever gebruik. Bovendien heb ik nog een veel jongere auto op de zaak waarvoor ik ook bijtelling betaal maar die niet geschikt is voor lange zakelijke ritten. Ik heb bewust de keuze gemaakt voor een kleine zuinige auto waar mogelijk en een goede comfortabele reisauto voor het lange werk. Voor mijn woon-/werkverkeer heb ik in de dagelijkse file geen grote auto nodig en is mijn C'eendje prima, maar geen auto om meer dan 500 km of meer op één dag mee te rijden. De wereld kan tenslotte niet onbeperkt in alle voorrechten, die we hier in het rijke Westen hebben, voorzien. Dus begint een betere wereld bij jezelf en een stapje terugdoen waar het kan is helemaal niet erg.
Ik ben overigens heel erg verbaasd over hetgeen Henk en Bert zeggen. Als je je auto tegen een marktconforme prijs inbrengt in je bedrijf, benadeel je toch niet de belastingdienst. Je betaalt tenslotte netjes volgens de vastgestelde regeling je bijtelling. En of je auto nu wel of niet ouder dan 15 jaar is doet naar mijn mening niet terzake. Je betaalt tenslotte voor een auto ouder dan 15 jaar ook 35% bijtelling i.p.v. de reguliere 14, 20 of 25%. Bovendien kan ik ook kiezen bij welke auto dan ook om er privë niet mee te rijden, een kilometeradministratie te voeren en zo helemaal geen bijtelling te betalen, ook ongeaxht de leeftijd van de auto.
Groeten, Jan.

• van Kuijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2014 07:27 #1403982 door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic RE: 15% bijtelling: is dat wel zo voordelig als ZZP-er?
De situatie van Jan Snijder en van mij zijn (nagenoeg) gelijk, verder geen problemen.In mijn geval is het vanaf maart 2011 al zo geregeld.Verder kun je, zoals Bert Nieuwenhuis het al aangeeft, gewoon de belastingdienst bellen en vragen om informatie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2014 15:52 #1403994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschil
Ja er is zeker een verschil. De auto staat op mijn naam en ook het bedrijf staat op mijn naam. Ik ben zzp'er en dit is anders dan een BV.
Een BV kan je auto kopen van prive tegen een redelijk bedrag en dan is er geen probleem.
De BV is een ander rechtspersoon en dat is het verschil. Snap dus heel goed dat de accountant van Jan niet moeilijk deed in dit geval.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2014 16:03 #1403995 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De Belastingdienst geeft in
De Belastingdienst geeft in dit soort gevallen eigenlijk altijd een goede oplossing. Mits de auto tegen een redelijke waarde wordt overgenomen, lijkt me er geen probleem te zijn.
De belastingdienst kost je helemaal niks om je hierin te adviseren.
Verder nog een tip: je mag zoveel auto's in je ZZP-bedrijf brengen als je wilt. Voor auto's ouder dan 15 jaar geldt dan wel de 35% bijtelling zoals hierboven uitgebreid is beschreven.
Verder nog een tip: neem een tankpas (Shell, BP). Kost bijna niks en je hebt voor je bedrijf meteen je facturen voor brandstof op orde. Je kan ook de pas van MKB-brandstof nemen. De passen van Shell en BP werken in heel Europa. Ook lekker als je op vakantie gaat met je 35% auto.

Moderators: Jerry Stam