meedenken over de aanschaf van een 740?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 17:13 #1100768 door V700 register
meedenken over de aanschaf van een 740? is gemaakt door V700 register
hallo
ik ben klaas en woon in de provincie groningen.
ik overweeg de aanschaf van een 740 en heb hiervoor het forum al uitgespit.
het wegenbelastingvrije gedoe wil ik niet mee zitten, de auto zal als 2e auto gebruikt worden en het hele jaar.
mijn bedoeling is een zo kompleet mogelijke (qua onderhoud) en toch lekker goedkoop een goede auto te vinden.
opties zijn leuk, maar zeker niet doorslag gevend.
nu had ik al gelezen dat ze vanaf 1987 verzinkt zijn en dat lijkt me een goede zaak.
al zie ik ze daarvoor ook weinig roesten.
stel ik zou de 740 als eerste vervoer willen gebruiken dan is het wel handig om te weten of er lpg-G3 op kan.
hieronder een paar opties waarvan de eerste mij persoonlijk het meest interessant lijkt.
zouden jullie eens mee willen kijken en kommentaar ed geven?
link.marktplaats.nl/m793743976
www.speurders.nl/overzicht/autos/klassie...gn=adreaction_seller
link.marktplaats.nl/m790607278
ps, ik zoek wel een origineel nederlandse auto, geen importbakken die de tellerstand teruggedraaid heeft, schade gehad heeft en geen papierwerk erbij.
bedankt voor het meedenken alvast.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 19:38 #1403700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de eerste

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 19:47 #1403701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic daar kwam ik later ook
daar kwam ik later ook achter inderdaad.
prijs is 850 wat me redelijk lijkt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 20:38 #1403703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G3
G3 op kenteken kun je volgens mij wel vergeten. Heeft te maken met emissiecodes op het kenteken en een 740 komt simpelweg niet in aanmerking. Rudiger (zo heet hij ook op het forum) heeft hier onderzoek naar gedaan en zijn auto aan laten passen, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk zat het vast op bouwjaar/emissiecode, als ik het me goed herinner.
Beruchte roestplaatsen zijn bodem bij de voeten van bestuurder en passagier, accubak/het plaatwerk daaronder, de reservewielbak, bij de sedan lekken de achterlichten soms wat meer naar onder ook roest geeft. Als je geen belastingtechnische redenen hebt om voor een bepaald type te gaan zou ik voor een verzinkte gaan. Misschien met een B230F, een simpele betrouwbare injectiemotor met LH Jetronic. Kan goed op LPG, icm een verdamper. B230E is wat ouder en sterker maar heeft K-Jetronic (als ik het fout heb, verbeter me dan) wat een soort mechanisch geregeld injectie is. Onderdelen worden schaars, de luchtweger heeft te lijden van backfires. Carburateurblokken zou ik links laten liggen, tenzij je 100% op LPG wilt rijden. Op benzine wil niet altijd even lekker meer en het zijn ingewikkelde carburateurs waar de onderdelen (en kennis) ook schaars van wordt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 21:23 #1403705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G3 enzo
Mijn opmerkingen hier over :)
Ik heb in 2011 bewust een niet g3 lpg auto gekocht. G3 in aanschaf is duurder, want meer gewild. Voordeel G3 tov niet G3 is meen ik 30 euro. Ik ging er vanuit dat ik de auto 1 A 2 jaar zou hebben, gezien mijn auto gebruik tot dan toe. G3 scheelt per jaar dan 360 euro, maar meer prijs in 2011 was gemiddeld zo'n 5 A 600 euro. Vooral ook omdat g3 auto's jonger zijn. Ik heb toen een 1992 940 sedan gekocht voor 1250 euro. Op gas, niet G3. De auto bevalt mij zo goed dat ik hem nu nog heb :) sinds 1 juni 2011 nu al 106000 km gereden met de auto. En wil hem echt nog niet kwijt.

Een 940 was toen ook goedkoper dan een 740 ivm de toen geldende belasting regels. Niet belasting vrij. Een 740 van voor '86 was toen minimaal 2500 euro.

Tevens een sedan gekocht , want die zijn ook goedkoper dan stations.

Wat ik nu gemerkt heb zou ik voor een 940 gaan ivm rij geluid en comfort. Maar die achter ruit van een 740 is mooier.

Gezien de km's vorig jaar 39800 km ben ik blij met het comfort van m'n 940.

Daarnaast, maar dat is puur een mening, past de eenvoudigheid van een dampgas installatie beter bij mijn beperkte kennis op auto gebied.

M'n verdamper was stuk en ik heb hem zelf vervangen. Tevens wilde de computer niet lekker meer werken en heb ik nu de computer er tussen uit en zit er gewoon een handverstelbare regeling tussen.

Mbt injectie of carburateur , voor f blokken , dus met injectie is veel te vinden. De carburateur blokken is lastiger ivm duurdere onderdelen.

Maw, als belasting niks uit maakt en ivm gas maakt dat niks uit, zou ik een 740 met injectie kiezen.

Andere kant van het verhaal, ik rijd sinds aanschaf alleen op gas. Heb sinds de zomer vakantie de benzine tank er onderuit. Moet er weer onder, komt ook wel, maar nu nog even niet.

Dus voor mij zou injectie of carb weinig uitmaken :)

Maar mijn hele brandstof systeem ,op de pomp in de tank heb ik van slopers bij elkaar geruild. Met een carb motor had mij dat niet gelukt denk ik.

Ben nu bezig met een b23a in een 240 na tien jaar stilstand, lpg meteen starten, benzine totaal niet, dus working on it.

Moraal: advies f blok 940 verzinkt zonder g3 zonder turbo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 21:32 #1403707 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een soort ps. Mijn 940
Nog een soort ps.

Mijn 940 had in mei 2011 257600 gereden. Nap klopte. Ik helemaal blij met lage km stand.

Tja ondertussen 2000 euro verder om hem te hebben zo als hij nu is.

1000 daarvan moest perse, de andere 1000 was wel prettig.

Maar zoals gezegd nu inmiddels wel 104000 km mee gereden en nu staat ie op 361500.

Dus verkijk je niet op km's. Andere kant, aanschaf en onderhoud dus 3250 euro. Voor die afstand is 3,25 ct de km, nu heb ik wel bijna alles zelf gedaan. Maar daarvoor is deze club perfect! Toen ik hem kocht kon ik zelf lampjes vervangen :) nu toch wat meer! Misschien ben ik wat kosten vergeten maar meer dan 5 ct de km is het zeker niet.

Dit weekend weer 650 km gereden, en blijft genieten! En ja Olly moet wel werken! Net zo makkelijk gewoon nog bij 160 in de kickdown om die Sjonny met z'n opgevoerde kever (Porsche 911) voorbij te gaan.

Of een aanhanger met 1600 kilo totaal gewicht met 120 op de cruise controle van Vleuten naar Zwolle te rijden omdat ik haast had.

En dan gewoon ongeveer 1 op 7 :)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 21:48 #1403712 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 700 of een 900?
Als ik je verhaal zo lees maakt het je niet zo heel veel uit, 700 of 900.
Ik kan maar één ding zeggen; de laatst geproduceerde zijn de beste.
KM stand zegt niks (of het moet extreem zijn)
De eerste indruk van zo'n auto, werkt alles, is er onderhoud gepleegd enz enz verteld meer.
Een 700 vindt ik persoonlijk het mooiste, de sedan danwel.
Ik kijk m'n vakantie foto's nog welles waar m'n 83'er 740 GLE op staat, helaas platgereden................(die Volvo dan)
Het enige voordeel van deze aktie was dat er weer een Citroën minder op de weg was. (een Saxo, kent U ze nog?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2014 06:58 #1403721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg
als ik dit zo lees kan ik misschien beter de volvo als eerste auto gaan rijden maar dan op G3 en dan in 940 uitvoering.
ik heb al eens een 850 glt gereden maar dit werd te gek qua onderdeel prijzen.
onderhoud was erg duur, misschien is dat bij de wat klassiekere 700/900 serie iets gunstiger.
dan wel graag de 2.5 liter 5 cilinder, automaat heerlijke auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2014 07:51 #1403722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De 940 (en 740) zijn op benzine alleen geleverd met de 2.0 en 2.3 4 cilinder blokken. Ik vraag me af of de 740/940 onderdelen nu zoveel goedkoper zullen zijn. Als G3 een must is kom je niet onder een 940 (of 960) uit.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2014 11:44 #1403728 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 6
De 5 cilinder is niet geleverd in de 7 of 9 serie. Zijn broer, de 6 cilinder is wel geleverd, maar zit alleen in de 960.

De 740 en 940 hebben allemaal 4 cilinders. (Op de Diesels en de PRV na)

Groeten,
Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC