Nogmaals de Renault Modus

  • Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2013 13:25 #1099962 door Cor Jan van Rhijn
Nogmaals de Renault Modus is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Iedereen kent denk<a href="
" title="modus/volvo"> dit filmpje zo langzamerhand wel - het is ook hier meermalen voorbijgekomen. Toch steekt het iedere keer weer een beetje, dat de Volvo zo wordt weggezet als een onveilige auto. Ik weet niet wat het is. Heb meer met TopGear, die bij alle 700/900 modellen juist wel denken aan veiligheid en dat ook ergens wel eens bewijzen.
Goed is wat het is. Dat het steekt, maakt dat ik het filmpje af en toe ronddraai in mijn hoofd en de beelden nog eens naloop. De volvo ziet er aan het eind van de crash een beetje uit als de Mercedes C-klasse na de small overlap test van IIHS. Een test waarbij veel grote merken languit gingen o.a. mercedes en audi. Ook daar was sprake van het voorwiel dat in de footwell binnenkwam. Probleem is dat alle stugheid van de kooi omzeild wordt in zo'n small overlap test. Mist de Modus die een partial overlap doet bij de volvo de veiligheidsconstructies? Tweede wat me opvalt is dat niemand, maar dan ook niemand erover begint, dat de Modus nou juist als kleine lichtere auto 180* gedraaid door de lucht vliegt. Wat is dat? Een gescheurde mild of een zware hersenschudding op z'n minst als het al geen bloedingen plevert? Het blijft gewoon waar, dat de Volvo wel degelijk zwaarder is en dus de grootste klap uitdeelt.
Al met al - ik ben er nog steeds niet uit. Welke auto is nou echt de winnaar in die crash...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2013 14:26 #1399493 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Daar kom je zo ook niet achter
Daar kom je ook niet achter, omdat er geen fatsoenlijke metingen zijn gedaan. Het ging ze meer om de show.
Nu heeft men in Zweden wel wat serieuzere crashtest uitgevoerd met metingen: <a href=" www.hallekis.com/2009/xx090315a.htm "> www.hallekis.com/2009/xx090315a.htm
En metingen uit de praktijk: <a href=" www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen "> www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2013 16:22 #1399497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Techniek
Vroeger werden de goede auto's 'hard' gemaakt, soms
te hard.
De Saab 99 en Volvo 240 bleken bv hier ook een beetje té hard.
Daarna kwamen de Saab 900 en de Volvo 740, die qua
carrosserie 'zachter' werden.
Let wel, naast ook MB deed dus bijna niemand verder wat.
Na intrede airbag kwam er eindelijk een poos later
eens wat meer roering op de markt.
Er konden zo dus betere berekingen gemaakt worden,
daardoor konden carrosseriën weer harder worden,
immers de airbag ving de klap ook mede op.
Maar het is en blijft een samen spel.
De wegligging van een Saab 99 is oerend strak en
dat geeft ook de nodige veiligheid.
Bij een botsing echter kreukelt er te weinig en moet je
lichaam dat dus meer opvangen.
Een smart is alleen redelijk veilig als de airbags prima
functioneren en de kreukelzone van de tegenpartij gebruikt
kan worden.
Natuurlijk legt de Volvo het af tegen de modus, daar zit
even een bult onderzoekskosten en tijd extra in.
Maar klap twee van die modussen tegen elkaar en het
ziet er weer heel iets anders uit.
Idem met bv een klap tegen een boom.
 
Op een gegeven ogenblik is men de auto's veel veilig gaan
maken ivm de ncap en de ontstane modetrend, veiligheid werd hip.
Zo zie je dat op dat vlak de volvo nu eindelijk eens ingehaald werd.
Logisch.
Bij een 5% ofzet, waar niet op getest word (ncap) en
Volvo daar toen wel rekening mee heeft gehouden,
kan het weer heel anders uitvallen.
 
Decennia lang zijn de Zweden en MBbouwers eigenlijk de einige
geweest die echt investeerden. Toen het mode werd
is er meteen een gigantische pot met geld vrijgemaakt.
Vooral Renault wilde zo extra gaan scoren.
 
Dat neemt niet weg dat de modus het niet op alle fronten
het beter zou doen dan een Volvo.
De Volvo blijft een beest en zal dat altijd blijven.
Want hoe doet de modus het als ie 30 jaar oud is?
 
Maar aan de andere kant zou het ook niet best zijn
als de Volvo voor altijd de veiligste zou zijn gebleven.
Het is gewoon een goede en veilige bak, maar het ontwerp
ging toen ook al dik 10-15 jaar mee.
 
Een paar jaar terug heb ik met mijn '85er een ongeluk gehad met een
dik 10 jaar jongere bmw.
5% ofzet.
Mijn knipperlichtje was stuk en wat kreukelvorming.
De halve neus van de BMW was opgevouwen, niet meer fatsoenlijk
te herstellen. Met de volvo gewoon naar huis.
Hamertje tik, nieuw knipperlichtje.
Klaar.
 
Maar we zijn nu bijna 30 jaar verder en vooral de veiligheid in kleinere auto's
is behoorlijk toegenomen.
Daar is de laatste jaren ook heel wat in geïnvesteerd en veel mensen kunnen
nu ook mb van internet kiezen of ze meer willen kiezen voor die veiligheid.
Door die keuze die kant op is er veel gebeurt en veel erg verbeterd.
Kleintjes van nu zijn al veel veiliger dan oudjes van 10=20 jaar terug.
Maar hoe zou straks een volvo van 60 jaar het doen tegen een
'moderne' van 30 jaar.
Doen de airbagjes het dan nog wel goed, in zo'n carrosserie heb je
ze dan ook wel heel hard nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2013 13:13 #1399532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Budget
Tja inderdaad het is maar goed dat huidige auto's veiliger zijn dan m'n bijna 22 jaar oude 940.

Zou best jammer zijn als de veiligheid niet beter gewordend was.

Echter :)

Ten aanzien van mijn budget voor een auto vind ik dat ik voor die 1250 euro in 2011 best een veilige auto gekocht heb. En ja , voornamelijk passieve veiligheid ipv actieve veiligheid met airbags en electronica.

Als je dan de auto nog een beetje onderhoudt zoals remmen en banden heb ik er best vertrouwen in.

Beter dan die Nissan Micra uit 1988 waar ik ook een paar jaar in gereden heb en dat geld ook voor mijn motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2013 14:40 #1399537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er wordt
Er wordt in het fimpje een 20 jaar oude auto tegen een nwe gebotst. Pak nu eens een S80 en zet deze tegen de Modus aan. Dan zie je het verschil. In het modeljaar '96 heeft de 960 trouwens een weerga meegekregen aan nwe veiligheidszaken in de carosserie zoals de V70/850. Die waren al weer een stuk veiliger maar op de 940/700 heeft dat stil gestaan. Pas vanaf '96 heeft men dat toegepast op de 960. De wielkuipen zijn veranderd (veiliger geworden voor indringen van het wiel in het interieur), de daklijn is verstevigd, portieren met energie opvangende kussens en verstevigingen, dorpels, twee airbags vóór en aan de zijkant van de zetels en nog veel meer zaken die je niet terug vindt in de 940. Dat is grotendeels het oermodel gebleven terwijl de 960-II een heel nieuwe auto is geworden. Zie in het kopje onder documentatie model veranderingen of zo iets ergens in de groene boekjes.
De 700 was destijds een heel veilige auto, het concept was berust op sterkte. Het conecept is nu veranderd naar meer opvang van de energie. Het blijven nog steeds veilige auto's, je hebt een heel grote neus die veel op kan vangen. Ik heb een crash overleefd met ongeveer 100km/u schuin tegen een betonnen rails met een '84 760TD.... Gladheid. Daarna kwam nog een tweede klap van iemand die tegen mij aanreed terwijl ik al 180 graden gedraaid was en stil stond. Ik had wel 2 weken pijn in mijn nek maar kon gewoon uitstappen. Die auto die tegen mij aan reed gingen de deuren niet meer open. Maar ook hij was OK.
Groet,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2013 16:47 #1399539 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andersom

robertm schreef : De 700 was destijds een heel veilige auto, het concept was berust op sterkte. Het conecept is nu veranderd naar meer opvang van de energie.

 
De 740 was meer berust op opvang van energie, ergo 'zachter' dan de 240.
De 240 en Saab 99 waren berust op sterkte.
Tegenwoordig zijn auto's weer harder en wordt de energie ook beter 'doorgegeven'.
Ook is een plofzak echt nodig, je wilt echt niet dat dat ding niet functioneerd
in bv een smart. Dan zou je nog wel eens slechter kunnen eindigen als in
een 740.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2013 22:38 #1399542 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic 940 uit 98
Het is me wel opgevallen, dat er inderdaad een 1991 model zelfs zonder de sips gebruikt is. De deur bv. was dan al heel anders opengegaan. Mijne heeft SIPS 4 airbags en pyrotechnische spanners.
Maar wat doet dat nou met je - 180* rondgeslingerd worden op die manier in de Modus?
Wat mij bijblijft is dat we met 5 NCAP sterren een gevoel van veiligheid kopen. Wat natuurlijk allemaal nep is. Want met een 5NCAP sterren ben je met 100 ook gewoon heel kwetsbaar. Zie <a href="
">hier.
Nieuwste ontwikkeling is dat auto's zo gemaakt worden, dat anderen er ook wat mee opschieten. Nou daar hopen we dan maar op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2014 23:34 #1399650 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic kooi constructie
Bij de 140 serie en de 240 serie was de brandweer niet altijd blij met die stevige raamstijlen van de volvo 1 en 2 serie. Bij het knippen stuitte ze op veel meer weerstand dan bij  de gemiddelde auto van die tijd en nieuwer.
Maar auto rijden blijft mensen werk, hoe veilig je auto ook is je bent afhankelijk van de andere weggebruiker(s).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2014 19:17 #1400176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lange neus
Vanwege mijn werk sta ik zo'n 30 keer per jaar bij aanrijdingen tussen auto's en wilde zwijnen, ree en edelherten die soms op de voorruit komen. En dan weet ik wel dat ik dat in een kleine auto niet mee wil maken. Ook niet in een Modus...Een lange neus en een voorruitstijl en dakstijl die niet te veel meegeeft scheelt een stuk. Zeker als zo'n hert half op je dak ligt. Maar de meeste veiligheid ligt bij de mens en hoe meer hij omringt is met veiligheid hoe gevaarlijker hij wordt. Kijk maar naar de suv rijders die op een besneeuwde snelweg 4sneeuwbanden aangedreven je met 120 in de sneeuw voorbijblazen... en vervolgens verbaasd onder de afrit op de kop liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2014 19:33 #1400179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm vast heel fout als je
Hmm vast heel fout als je dan die SUV rijders in die situatie aan de kant knippert met je 21 jarige 940 :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD