Nogmaals de Renault Modus
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Goed is wat het is. Dat het steekt, maakt dat ik het filmpje af en toe ronddraai in mijn hoofd en de beelden nog eens naloop. De volvo ziet er aan het eind van de crash een beetje uit als de Mercedes C-klasse na de small overlap test van IIHS. Een test waarbij veel grote merken languit gingen o.a. mercedes en audi. Ook daar was sprake van het voorwiel dat in de footwell binnenkwam. Probleem is dat alle stugheid van de kooi omzeild wordt in zo'n small overlap test. Mist de Modus die een partial overlap doet bij de volvo de veiligheidsconstructies? Tweede wat me opvalt is dat niemand, maar dan ook niemand erover begint, dat de Modus nou juist als kleine lichtere auto 180* gedraaid door de lucht vliegt. Wat is dat? Een gescheurde mild of een zware hersenschudding op z'n minst als het al geen bloedingen plevert? Het blijft gewoon waar, dat de Volvo wel degelijk zwaarder is en dus de grootste klap uitdeelt.
Al met al - ik ben er nog steeds niet uit. Welke auto is nou echt de winnaar in die crash...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 3
Nu heeft men in Zweden wel wat serieuzere crashtest uitgevoerd met metingen: <a href=" www.hallekis.com/2009/xx090315a.htm "> www.hallekis.com/2009/xx090315a.htm
En metingen uit de praktijk: <a href=" www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen "> www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
te hard.
De Saab 99 en Volvo 240 bleken bv hier ook een beetje té hard.
Daarna kwamen de Saab 900 en de Volvo 740, die qua
carrosserie 'zachter' werden.
Let wel, naast ook MB deed dus bijna niemand verder wat.
Na intrede airbag kwam er eindelijk een poos later
eens wat meer roering op de markt.
Er konden zo dus betere berekingen gemaakt worden,
daardoor konden carrosseriën weer harder worden,
immers de airbag ving de klap ook mede op.
Maar het is en blijft een samen spel.
De wegligging van een Saab 99 is oerend strak en
dat geeft ook de nodige veiligheid.
Bij een botsing echter kreukelt er te weinig en moet je
lichaam dat dus meer opvangen.
Een smart is alleen redelijk veilig als de airbags prima
functioneren en de kreukelzone van de tegenpartij gebruikt
kan worden.
Natuurlijk legt de Volvo het af tegen de modus, daar zit
even een bult onderzoekskosten en tijd extra in.
Maar klap twee van die modussen tegen elkaar en het
ziet er weer heel iets anders uit.
Idem met bv een klap tegen een boom.
Op een gegeven ogenblik is men de auto's veel veilig gaan
maken ivm de ncap en de ontstane modetrend, veiligheid werd hip.
Zo zie je dat op dat vlak de volvo nu eindelijk eens ingehaald werd.
Logisch.
Bij een 5% ofzet, waar niet op getest word (ncap) en
Volvo daar toen wel rekening mee heeft gehouden,
kan het weer heel anders uitvallen.
Decennia lang zijn de Zweden en MBbouwers eigenlijk de einige
geweest die echt investeerden. Toen het mode werd
is er meteen een gigantische pot met geld vrijgemaakt.
Vooral Renault wilde zo extra gaan scoren.
Dat neemt niet weg dat de modus het niet op alle fronten
het beter zou doen dan een Volvo.
De Volvo blijft een beest en zal dat altijd blijven.
Want hoe doet de modus het als ie 30 jaar oud is?
Maar aan de andere kant zou het ook niet best zijn
als de Volvo voor altijd de veiligste zou zijn gebleven.
Het is gewoon een goede en veilige bak, maar het ontwerp
ging toen ook al dik 10-15 jaar mee.
Een paar jaar terug heb ik met mijn '85er een ongeluk gehad met een
dik 10 jaar jongere bmw.
5% ofzet.
Mijn knipperlichtje was stuk en wat kreukelvorming.
De halve neus van de BMW was opgevouwen, niet meer fatsoenlijk
te herstellen. Met de volvo gewoon naar huis.
Hamertje tik, nieuw knipperlichtje.
Klaar.
Maar we zijn nu bijna 30 jaar verder en vooral de veiligheid in kleinere auto's
is behoorlijk toegenomen.
Daar is de laatste jaren ook heel wat in geïnvesteerd en veel mensen kunnen
nu ook mb van internet kiezen of ze meer willen kiezen voor die veiligheid.
Door die keuze die kant op is er veel gebeurt en veel erg verbeterd.
Kleintjes van nu zijn al veel veiliger dan oudjes van 10=20 jaar terug.
Maar hoe zou straks een volvo van 60 jaar het doen tegen een
'moderne' van 30 jaar.
Doen de airbagjes het dan nog wel goed, in zo'n carrosserie heb je
ze dan ook wel heel hard nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou best jammer zijn als de veiligheid niet beter gewordend was.
Echter
Ten aanzien van mijn budget voor een auto vind ik dat ik voor die 1250 euro in 2011 best een veilige auto gekocht heb. En ja , voornamelijk passieve veiligheid ipv actieve veiligheid met airbags en electronica.
Als je dan de auto nog een beetje onderhoudt zoals remmen en banden heb ik er best vertrouwen in.
Beter dan die Nissan Micra uit 1988 waar ik ook een paar jaar in gereden heb en dat geld ook voor mijn motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De 700 was destijds een heel veilige auto, het concept was berust op sterkte. Het conecept is nu veranderd naar meer opvang van de energie. Het blijven nog steeds veilige auto's, je hebt een heel grote neus die veel op kan vangen. Ik heb een crash overleefd met ongeveer 100km/u schuin tegen een betonnen rails met een '84 760TD.... Gladheid. Daarna kwam nog een tweede klap van iemand die tegen mij aanreed terwijl ik al 180 graden gedraaid was en stil stond. Ik had wel 2 weken pijn in mijn nek maar kon gewoon uitstappen. Die auto die tegen mij aan reed gingen de deuren niet meer open. Maar ook hij was OK.
Groet,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
robertm schreef : De 700 was destijds een heel veilige auto, het concept was berust op sterkte. Het conecept is nu veranderd naar meer opvang van de energie.
De 740 was meer berust op opvang van energie, ergo 'zachter' dan de 240.
De 240 en Saab 99 waren berust op sterkte.
Tegenwoordig zijn auto's weer harder en wordt de energie ook beter 'doorgegeven'.
Ook is een plofzak echt nodig, je wilt echt niet dat dat ding niet functioneerd
in bv een smart. Dan zou je nog wel eens slechter kunnen eindigen als in
een 740.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Maar wat doet dat nou met je - 180* rondgeslingerd worden op die manier in de Modus?
Wat mij bijblijft is dat we met 5 NCAP sterren een gevoel van veiligheid kopen. Wat natuurlijk allemaal nep is. Want met een 5NCAP sterren ben je met 100 ook gewoon heel kwetsbaar. Zie <a href="">hier.
Nieuwste ontwikkeling is dat auto's zo gemaakt worden, dat anderen er ook wat mee opschieten. Nou daar hopen we dan maar op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2280
Maar auto rijden blijft mensen werk, hoe veilig je auto ook is je bent afhankelijk van de andere weggebruiker(s).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





