waarop letten bij 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Anders was je geen lid van de vereniging!940limited schreef : Heb al heel veel merken gereden maar merk wel dat volvo me wel ligt en dan vooral/alleen de achterwiel aandrijvers.
Succes en maak inderdaad een proefrit. Het verschil tussen een redblock en whiteblock is groot. En ook een grote stap is de multilink II of type I. Probeer wel de toekomstige reparaties van de 960 te ontdekken, want die zijn er ZEKER.. Dat geldt voor elke twee hands auto trouwens. Maar ja, daar kom je pas achter na een paar maanden mee gereden tehebben met een nw type Volvo. Tip: probeer eens een mede lid mee te brengen uit de buurt die bekend is met het type Volvo..
Succes en groet,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu rij ik een multilink type II, daarvoor 960 en 760 type I. Er zit wel degelijk verschil tussen comfort. Maar wat je verkiest.... Dat is aan jezelf.. De starre achteras "is eerlijk, zonder waarschuwingen" zeg maar. En ook comfortabel als je alle rubbers hebt vervangen. Een degelijk ontwerp. Het rijgedrag is "een way of life" zeg maar. De multi link I en II... Pffff... veel werk aan om de rubbers te vervangen. Multi link I al eens gedaan. Wat een klus. Loonde wel. Nu multi link II. NOG meer werk...
Robert
Oh ja. Het stuurkarakter is met de 960 type II totaal veranderd. Ze sturen als een 850/V70 (zelfde ontwerp). Maar je kunt het stuurgedrag van een 700/900 ook verbeteren middels langere reactiestangen. Het komt dicht in de buurt. De V70 (nieuw of oud) / V90 / 960 type II stuurt nog net iets trakker: de voortrein is geheel anders dan vorige modellen 700/900.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes vandaag (hopelijk) met de proefrit! En bij stoplichten niet proberen te starten omdat je denkt dat de motor is uitgevallen; als de toerenteller niet op 0 staat en er geen rij waarschuwingslampjes branden, loopt 'ie gewoon nog. Want ja, zo stil zijn ze echt . Tijdens mijn proefrit in een 960-2 zag ik aan de toerenteller dat de motor nog moest lopen, maar ik had 'm bijna (door)gestart...
Ik heb mijn 960-2 toendertijd gekocht, na 300.000km een 940 te hebben gereden, en ik heb er geen enkele seconde spijt van gehad. Je moet ze wat meer bijhouden dan de redblocks uit eerdere series, maar als je dat doet, kan het jaaaarenlang een hele fijne auto zijn; ik heb de mijne inmiddels van 280.000km naar 450.000km gereden en (bijna) geen seconde spijt.Hou wel rekening met hogere onderhoudskosten, maar als je zelf kunt sleutelen en regelmatig hier langs komt, kun je je een hoop besparen.
Velgen zijn overigens officiële Volvovelgen maar van de S/V/C70-serie dacht ik.
Succes en laat weten wat het geworden is!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Balen....
Groeten Wouter
Bedankt iedereen voor de reakties
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als in, als je het vermogen er uithaalt wat er inzit dan verbruikt hij wel aardig.
Ik heb nu 2 keer in een 960 gereden, 1 keer Breda Steenwijk en 1 keer Deventer Klein Hesepe.
eerste rit 1 op 6 en 2e rit 1 op 5.
Misschien lag dat er wel aan dat ik de eerste keer de laatste 80 km in de 4 gereden heb op de snelweg om iemand bij te houden en de 2e keer een flink stuk duitsland in zat en ik een beetje haast had.
- V700 register
- Nieuw lid
-
We zien vanzelf wel weer.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik reed ook constant wel tegen redline aan met die eerste en die 2e ging 215 op de teller.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robbert, goeie tip tav de remmen: versleten afstandspennen tussen de stabi en de veerpoot checken
Verder is het vrijwel een gegeven dat deze auto's kromme remschijven krijgen, zeker als je bij een langere remweg bij stilstand op de rem blijft staan (lees: u leent de auto wel eens uit). Het is vrij aannemelijk dat je een 960 gaat treffen die trilt/broemt bij het remmen. De remklauwen en pinnen spelen daarbij ook parten. Schijven afdraaien en behendig rijden scheelt nogal. De 960 heeft nu eenmaal de eigenschap erg gevoelig te zijn mbt oneffenheden in ieder deel van de ophanging. Een matig gebalanceert wiel, levert al een groot gevoel van ongemak op.
Verder; de ruitenwissers van de koplampen willen nog wel eens weigeren. Geen ramp en meer een ergernis. Let ook op de raamrubbers voor: die willen nog wel eens slecht aansluiten.
Bij een estate zijn origenel achterlampen en bladveren lastig te krijgen. Reken erop dat je bij een hangende estate die bladveer 'moet' vervangen want anders slijten de dempers veel harder (zijn ook duur!).