Milieuzone stad Utrecht
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2016 20:31 #1424960
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.....
Ik word niet goed van die voorstellen. Hoop niet dat Belgie ook op die rare ongefundeerde ideeen komt. Een diesel, oud of nieuw, stoot de meeste NOx uit. Punt. Zo simpel is het en een waarheid als een koe. Dan volgt een benzine motor, en dan eentje op LPG. Dus, als Utrecht schone lucht wil moeten ze gewoon ALLE diesels mijden uit de stad (oude diesels en spiksplinter nieuwe diesels) en LPG en benzine promoten ongeacht de leeftijd van de auto. Heel simpel..... Daarbij komt dat LPG ongeveer 10-12% MINDER CO2 uitstoot als er gerekend wordt vanaf de bron (dus waar de olie gewonnen wordt) tot en met de power op de wielen inclusief het meer verbruik ven LPG boven benzine. Benzine kost meer energie (=CO2 uitstoot) om het te maken zegmaar.
Leuke bijkomstigheid: oude benzine motoren met hun lage compressie die lekker koud lopen, weinig pk's en grote inhoud stoten niet zoveel NOx uit als een opgefokte kleine motor met heel veel pk's die erg heet verbranden zeg maar. Dat is een hele tijd al es gemeten door de Duitsers en gepubliceerd. Het document heb ik niet meer. Kleine auto's en kleine motoren kwamen slecht uit de bus als het ging om NOx. Dat werd niet percentueel gemeten maar absoluut.. De CO2 uitstoot van grote auto's lag hoger in vergelijk met kleine auto's. Maar ja, CO2 is geen luchtvervuiling, NOx is dat wel (smogg).
Ciao,
Robert
Leuke bijkomstigheid: oude benzine motoren met hun lage compressie die lekker koud lopen, weinig pk's en grote inhoud stoten niet zoveel NOx uit als een opgefokte kleine motor met heel veel pk's die erg heet verbranden zeg maar. Dat is een hele tijd al es gemeten door de Duitsers en gepubliceerd. Het document heb ik niet meer. Kleine auto's en kleine motoren kwamen slecht uit de bus als het ging om NOx. Dat werd niet percentueel gemeten maar absoluut.. De CO2 uitstoot van grote auto's lag hoger in vergelijk met kleine auto's. Maar ja, CO2 is geen luchtvervuiling, NOx is dat wel (smogg).
Ciao,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2016 20:38 #1424961
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PS,
Het verschil in NOx uitstoot tussen benzine en LPG is niet veel trouwens. LPG iets lager maar niet veel. Diesels daarentegen scoren bar slecht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2016 20:44 #1424962
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je dan
Als je dan nog de fijnstof uitstoot meeneemt als een indicator voor luchtverontreiniging dan scoren Diesels daar natuurlijk zeer slecht en LPG staat met glans aan de top. Dus als Utrecht helemaal schone lucht wil moet iedereen of een 100% electrische auto rijden of LPG.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2016 20:47 #1424963
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maarrrrr
Is dit hele gedoe ook niet een beetje de schuld van "Brussel" Robert?
Voel je vooral niet aangesproken hoor!
Groeten,
Voel je vooral niet aangesproken hoor!
Groeten,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2016 10:28 #1424976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NOx
Simpel gezegd ontstaat NOx als je lucht heet maakt. Lucht bestaat voornamelijk uit zuurstof en stikstof en onder invloed van een hoge temperatuur ontstaan er dan stikstofoxiden (NOx). Hoe hoger de verbrandingstemperatuur, hoe meer NOx er ontstaat. Vandaar ook dat kleinere motoren die harder moeten werken relatief meer NOx uitstoten.
Maar er is een groot verschil tussen benzine/LPG en dieselmotoren. Bij een benzinemotor komt er een lucht/brandstofmengsel in de motor waar bijna alle zuurstof met benzine/LPG wordt verbrand. Er blijft dus nauwelijks zuurstof over om samen met de stikstof NOx te vormen. Het verschil in NOx uitstoot tussen LPG en benzine is marginaal, omdat de verbrandingstemperaturen vergelijkbaar zijn.
Een dieselmotor werkt anders. Er is in de cilinder altijd teveel lucht aanwezig voor de verbranding, zelfs bij vollast is er nog 20% overschot. Dat betekent dus ook lekker veel zuurstof over dat met stikstof kan reageren. Vandaar die véél hogere NOx uitstoot van een dieselmotor, zeker bij flink vermogen vragen. Omdat moderne dieselmotoren veel meer vermogen geven dan een oud dieseltje in een Golfje vermoed ik dat de verbrandingstemperatuur ook wel hoger zal zijn. Natuurlijk hebben moderne motoren EGR om de temperatuur te verlagen en een SCR systeem om NOx af te breken, maar EGR werkt niet bij volgas optrekken en over de SCR electronica is al genoeg geschreven...
Op dat hele meetgedoe in Utrecht lijkt mij nogal wat af te dingen en er wordt geloof ik nogal selectief gewinkeld in de meetuitkomsten en conclusies. Metingen door belangenorganisaties wantrouw ik bij voorbaat al en ik blijf daarom liever bij bijvoorbeeld TNO of het RIVM. Al heeft zelfs de politiek heeft in dit geval een belang. Een mooie uitspraak is dat iedereen de uitkomst van metingen geloofd, behalve degene die ze heeft uitgevoerd...
Maar er is een groot verschil tussen benzine/LPG en dieselmotoren. Bij een benzinemotor komt er een lucht/brandstofmengsel in de motor waar bijna alle zuurstof met benzine/LPG wordt verbrand. Er blijft dus nauwelijks zuurstof over om samen met de stikstof NOx te vormen. Het verschil in NOx uitstoot tussen LPG en benzine is marginaal, omdat de verbrandingstemperaturen vergelijkbaar zijn.
Een dieselmotor werkt anders. Er is in de cilinder altijd teveel lucht aanwezig voor de verbranding, zelfs bij vollast is er nog 20% overschot. Dat betekent dus ook lekker veel zuurstof over dat met stikstof kan reageren. Vandaar die véél hogere NOx uitstoot van een dieselmotor, zeker bij flink vermogen vragen. Omdat moderne dieselmotoren veel meer vermogen geven dan een oud dieseltje in een Golfje vermoed ik dat de verbrandingstemperatuur ook wel hoger zal zijn. Natuurlijk hebben moderne motoren EGR om de temperatuur te verlagen en een SCR systeem om NOx af te breken, maar EGR werkt niet bij volgas optrekken en over de SCR electronica is al genoeg geschreven...
Op dat hele meetgedoe in Utrecht lijkt mij nogal wat af te dingen en er wordt geloof ik nogal selectief gewinkeld in de meetuitkomsten en conclusies. Metingen door belangenorganisaties wantrouw ik bij voorbaat al en ik blijf daarom liever bij bijvoorbeeld TNO of het RIVM. Al heeft zelfs de politiek heeft in dit geval een belang. Een mooie uitspraak is dat iedereen de uitkomst van metingen geloofd, behalve degene die ze heeft uitgevoerd...
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2016 12:39 #1424980
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Praktijk
Ik weet alleen dat als ik met mijn zoon met ernstig astma in de buurt van zo'n rijtje pruttelende diesels kom ik hem minimaal voor de komende uren kan afschrijven.
Dus inderdaad je kan meten wat je wilt, maar effect heeft het zeker.
Zie overigens ook eens: nos.nl/artikel/2071833-werken-in-dieselr...ker-dan-gedacht.html
Dus inderdaad je kan meten wat je wilt, maar effect heeft het zeker.
Zie overigens ook eens: nos.nl/artikel/2071833-werken-in-dieselr...ker-dan-gedacht.html
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2016 16:18 #1424982
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Zelf
Zelf heb ik ook Astma. Ik adem liever ook niet de uitstoot van mijn dieseltje in... Blugh. Voelt echt niet fijn. Toch vindt ik het motorkarakter super rijden. Ik mis hem wel...
Beste is natuurlijk inderdaad diesels helemaal eruit te doen. Andere opties zijn elektronische regelingen om de diesel minder vervuilend te maken en of lpg bijmengen.
Electro motor is ook leuk... Ombouwen kost alleen zoveel geld, haha.
Groetjes,
Gerben
Beste is natuurlijk inderdaad diesels helemaal eruit te doen. Andere opties zijn elektronische regelingen om de diesel minder vervuilend te maken en of lpg bijmengen.
Electro motor is ook leuk... Ombouwen kost alleen zoveel geld, haha.
Groetjes,
Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2016 00:07 #1425000
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvisti
Hallo Volvisti
Het beste is om een Dieselmotor zo te maken, dat ie zo veel mogelijk koppel en vermogen biedt bij zo min mogelijk vervuiling. Het rendement van een Dieselmotor is een stuk hoger dan dat van een Ottomotor (wat je overigens ziet aan het verbruik).
Een voorbeeld: In Helmond zit <a href=" www.nonox.nl/ " target="_blank">NONOX, die al een paar jaar proberen, hun naam waar te maken.
"Electro" klinkt leuk, maar ergens zal die elektriciteit opgewekt moeten worden. En dat ga je met zonnecellen en windmolens alleen niet redden.
groetjes
Mathy
Het beste is om een Dieselmotor zo te maken, dat ie zo veel mogelijk koppel en vermogen biedt bij zo min mogelijk vervuiling. Het rendement van een Dieselmotor is een stuk hoger dan dat van een Ottomotor (wat je overigens ziet aan het verbruik).
Een voorbeeld: In Helmond zit <a href=" www.nonox.nl/ " target="_blank">NONOX, die al een paar jaar proberen, hun naam waar te maken.
"Electro" klinkt leuk, maar ergens zal die elektriciteit opgewekt moeten worden. En dat ga je met zonnecellen en windmolens alleen niet redden.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2016 10:19 #1425007
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic is niet de tegenzet
Wat beter is voor het milieu is een interessante discussie, (ik denk dat fietsen het meest energie efficiënt is) maar daar gaat de gemeente Utrecht niet over.
Het juridische traject :
Ik denk dat er snel een uitspraak moet komen van de hoge raad. Dan wordt er een besluit genomen of je zomaar, zonder de juiste onderbouwing van een kloppend onderzoek, een verbod op basis een discutabele uitsluiting (bouwjaar) mag instellen.
Als dat mag is het hek van de dam natuurlijk.
volgende week kan dan: verbod van de provincie Noord-Holland op Blauwe Benzineauto's. met vier cilinders van voor 1992?
Die kant gaat het dan op.
Gemeenten maken maken nogal eens beleid op basis van willekeur. En hun woordvoerdertjess verkopen dat dan weer alsof het de norm is.
Onder het mom van: de politiek wil het, en het moet eerst maar juridisch onderbouwd worden.
Waardeloos is dat.
Het juridische traject :
Ik denk dat er snel een uitspraak moet komen van de hoge raad. Dan wordt er een besluit genomen of je zomaar, zonder de juiste onderbouwing van een kloppend onderzoek, een verbod op basis een discutabele uitsluiting (bouwjaar) mag instellen.
Als dat mag is het hek van de dam natuurlijk.
volgende week kan dan: verbod van de provincie Noord-Holland op Blauwe Benzineauto's. met vier cilinders van voor 1992?
Die kant gaat het dan op.
Gemeenten maken maken nogal eens beleid op basis van willekeur. En hun woordvoerdertjess verkopen dat dan weer alsof het de norm is.
Onder het mom van: de politiek wil het, en het moet eerst maar juridisch onderbouwd worden.
Waardeloos is dat.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2016 10:29 #1425010
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Hoge Raad
De Hoge raad zal vooral kijken of de lagere rechters de zaak correct hebben beoordeeld. Als ik de verslagen lees van de meeste recente uitspraken, dan lijken de lagere rechters (en de gemeente Utrecht) dit zorgvuldig en weloverwogen te hebben gedaan. Dit zal ongetwijfeld een van de redenen zijn waarom de minister Utrecht ook niet harder aanpakt.
Moderators: Jerry Stam