Bierblikjes lassen....

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2013 22:42 #1383449 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Blik hoeft geen blik meer te zijn
Hallo Volvisti
Een naam wil niet altijd wat zeggen.  Een "chauffeur" was vroeger iemand die het motorblok (of en deel daarvan) opwarmde.  Dat doen we nu niet meer (tenzij we een standkachel gebruiken).  Toch wordt tegen een bestuurder van een motorvoertuig nog steeds "chauffeur" gezegd.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hedwig Lambrechts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 11:42 #1383466 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Pff..
Prachtig Robert, dat heb je toch wel erg goed gedaan!Daar moet je veel geduld en een hoog concentratievermogen voor hebben.
Groeten,Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 11:52 #1383467 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic TIG dus!
Ik dacht al: mijn lasapparaat gaat niet lager dan 28 amp en met 0,6 draad moet je nog uitkijken met sommig werk aan de auto!

mooi man!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 16:17 #1383480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tom,
Autoplaat moet je niet in 1 keer over de volle lengte willen lassen. Stukje bij beetje om de 5cm en lasproppen leggen. Dus stukje bij beetje je las leggen anders ga je er idd doorheen. Geduld is een schone zaak in dit geval. Autoplaat is niet makkelijk maar met voorzichtig proppen kom je er.
Ik heb in het verleden wel autolpaat gelast met TIG en pulsfunctie aan. Het gaat goed en je brandt er niet doorheen. Nadeel: het gaat erg langzaam.... Je bent heel lang bezig, veeeeel langer dan MIG maar het is wel netjes. Als je goed last trekt het ook niet veel krom, je kunt er natte doeken op leggen.
Heb de dikte van de bierblikjes opgemeten en deze is 0,09mm. Heb op verschillende plaatsen gemeten met een micrometer en het was overal 0,09mm. Dat is de dikte dus.
Succes met je laswerkzaamheden! Altijd leuk om te doen.
@ Hedwig: en een goede docent bij de lasopleidingen. Hij probeert alles uit je te halen wat er in zit. Soms tot verelends toe maar het werkt wel. Tof!
Robert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 16:53 #1383484 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Niet gelukt
Ik had alleen maar Bittburg bier in blik, is alu......................
Cola blikje; hier zit een alu laagje op.
Met 5 Ampère brand er nog een gat in..................lager kan die niet....
Zelfs op de dikke felsnaad schieten de vonken alle kanten uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 17:51 #1383488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andre,
Lees de tip na die ik je gevenen heb. Die methode werkte. Bij mij dan. De boog richten op je toevoegstaaf en zo langzaam beginnen te lassen anders lukt het niet. Puls heb je meen ik wel geprobeerd.
Een leesbril opzetten (of beter een verrootglas) helpt ook  Hoewel ik die niet nodig heb, maar  lassen gebruik ik een leesbril. Dat scheelt veel. Je ziet het lasbad veel beter.
Groet,
Robert

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 18:41 #1383492 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Leesbril
Ik ga de tip volgen, maar moet wel even de geschikte blikjes vinden (ben met de fles groot gebracht)
Heb een Speedglass 9000.... laskap, met leesglas, super!!(Uit Sweden)

• Hedwig Lambrechts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 19:17 #1383498 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic Leerkrachten....

robertm schreef : @ Hedwig: en een goede docent bij de lasopleidingen. Hij probeert alles uit je te halen wat er in zit. Soms tot verelends toe maar het werkt wel. Tof!

Zo zie je hoe belangrijk het is om een goede leerkracht te treffen.Toen ik een avondcursus lassen heb gevolgd trof ik een leerkracht die niet de minste motivatie had. Het leek alsof hij les gaf aan een hoop jongens die hun broek kwamen verslijten op de schoolbanken in plaats van aan geïnteresseerde volwassenen.Tegen beter weten in heb ik toch de cursus afgewerkt.Jammer maar met een mager resultaat.
Groeten,Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2013 19:28 #1383502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een leerling is het
Een leerling is het spiegelbeeld van de leraar vind ik soms.

Dwz als ik merk dat de jongens ongemotiveerd raken, of verveeld, of onrustig probeer ik eerst naar mij zelf te kijken.

Vaak reageren ze dan op mijn houding en voor mij een teken om ze enthousiast te maken door het zelf ook te zijn!

En ja soms heb je uitzonderingen :)

Maar een enthousiaste docent is wel erg belangrijk!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2013 22:09 #1383558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lascursus?
Ik heb alleen het dagje Rustbusters gedaan en toen ben ik naar de schadehersteller gegaan en heb daar een paar spatborden uit de container gevist. Oefenen, en oefenen en oefenen maar..en zoeken naar de juiste draadsnelheid en gastoevoer, om nog maar niet te spreken van de afstand van mondstuk naar werkstuk en de hoek waaronder je last!)
en ziedaar: je komt met MIG een heel eind hoor!
(En ik probeer inderdaad niet om hele stukken te lassen hoor, het gaat alle kanten op. Gewoon je tijd nemen en steeds een ander stukje doen...zelfs proplassen moet je ver uitelkaar zetten ivm warmtevervorming!)

Moderators: Jerry Stam