Bullbar opgehaald en gemonteerd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2013 23:16 #1385312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De bulbar hij
staat prachtig. Maar het zou kunnen als je gezien wordt door de politie dat het niet blijkt te mogen.
Bij een aanrijding wordt er meer schade aan een persoon veroorzaakt door de bullbar.
Dit betekend niet dat ik zeikerig wil doen, maar het zou kunnen.
John

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2013 23:36 #1385313 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic nee hoor...
Kan me niet voorstellen. Er zitten geen scherpe uitstekende delen op en alles zit binnen de toegestane uitwendige kenteken/type maten. (denk ik althans) Ik blijf het schitterend vinden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 08:47 #1385316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verboden
Naar ik me kan herinneren is een aantal jaren geleden een verbond ingesteld op nieuwe bullbars, maar mochten de bestaande bullbars blijven zitten. Hoe dat wordt bijgehouden, weet ik niet. Wellicht op het APK-briefje of zo.
Het staat idd lekker stoer en is in landelijke toestanden (waar ik woon bijvoorbeeld) ook functioneel. Degene die erdoor geschept wordt, zal minder vrolijk zijn, al vraag ik me af of dat veel uitmaakt bij de toch al hoekige en rechte neus van de 700/900.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 08:50 #1385317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wetgeving (auto's na 2007)
Sinds 01 januari 2009 gelden er Europese regels voor bullbars. Kort samengevat komt het op het volgende neer: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar. Bullbars behoren niet altijd tot de standaarduitrusting van een auto. Voor alle nieuwe auto’s met bullbar geldt dat zij alleen op kenteken mogen worden gezet als zij aan de nieuwe eisen voldoen. Bovendien is het strafbaar om nieuwe auto’s met bullbar of afzonderlijke bullbars te verkopen die niet aan de nieuwe eisen voldoen.Auto’s mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto. Volgens de nieuwe regels moeten bullbars voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3,5 ton voldoen aan testvereisten. Aangetoond moet worden dat zij dusdanig zijn ontworpen dat de veiligheid van voetgangers en fietsers wordt verbeterd en dat het aantal verwondingen wordt verminderd.

Bij een ongeval met een niet EU goedgekeurde Bullbar bent u dus niet verzekerd. Verzekeringsmaatschappijen zijn hier tegenwoordig heel alert op met het gevolg dat ze u kunnen weigeren. Dus verzekeringtechnisch is een niet goedgekeurde Bullbar een fiasco.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 13:39 #1385334 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wetgeving
op de website www.verkeersmaatregelen.nl  kun je e.e.a nalezen. gebruik de zoekfunctie voor bullbar...
Pfft wel balen...probeer er eens achter te komen wat een goedkeuring inhoud en hoe en voor hoeveel je die kan krijgen...
Echter, indien je basisconstructie van een eu goedgekeurde bullbar komt en de sticker zit er nog op, dan maak je wel kans dat ie goedgekeurd word op je auto bij de volgende Apk..
groe en succes, rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 22:06 #1385358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mmmmm
Ja ik heb het eens na gelezen, ik denk niet dat deze constructie meer letsel toebrengt.Officieel mag het kennelijk niet.
Ik verwacht er niet al teveel problemen mee, mocht het wel zo zijn, dan zijn jullie de eerste die het te weten komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 22:08 #1385360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alhoewel . . .
Mag het denk ik wel,
<h2 style="margin: 1.2em 0px 0px; border: 0px; padding: 0.3em 0px; list-style: none; font-size: 15px; line-height: 1.2; font-family: arial, helvetica, univers, sans-serif; vertical-align: top; clear: left; background-color: #f3f5f6;">Bullbar op oudere auto</h2><p style="margin: 0px 0px 1.636em; border: 0px; padding: 0px; list-style: none; font-size: 12px; line-height: 1.636; font-family: verdana, helvetica, arial, sans-serif; vertical-align: top; background-color: #f3f5f6;">Als uw auto van voor 1 januari 2009 is, heeft u geen EG-typegoedkeuringsmerk nodig om een bullbar te hebben op uw auto. Wel is belangrijk dat de bullbar geen scherpe delen heeft die andere weggebruikers bij een botsing lichamelijk letsel kunnen toebrengen.<p style="margin: 0px 0px 1.636em; border: 0px; padding: 0px; list-style: none; font-size: 12px; line-height: 1.636; font-family: verdana, helvetica, arial, sans-serif; vertical-align: top; background-color: #f3f5f6;"><em style="line-height: 1.636;">Bron: <a href=" www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vr...ijn-auto-hebben.html " target="_blank">LINK[/i]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 23:32 #1385364 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Risico?
Wat ik lees, in geval van aanrijding met zwakkere verkeersdeelnemer ( en dat is al snel tegen een 940) kan een verzekeraar bewijs vragen van jou, dat het letsel en de schade zonder bullbar net zo erg zou zijn.

Dat is vrijwel onmogelijk, voetganger met afdruk van jou rooster in zijn grote teen, had vast een ander letsel zonder het rooster op jou auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2013 07:41 #1385371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
@Arjan,
En dan kom je waarschijnlijk, zoals zo vaak bij verzekeraars, op een oeverloze discussie uit.
Wat ik lees is dat een auto van voor 2009 geen EU goedkeuringbewijs nodig heeft.En wie zegt dat het letsel door de gemonteerde verstralers van een derde ook niet "ander" letsel veroorzaakt?
Ik zal het bij de verzekeraar zelf eens navragen, wat zij zeggen.
Wat betreft de "verzekeraars"(lees boeven) ik ben jaren geleden, ik had net mijn eerste auto, een VW polo van achter aangereden. Ik stond stil om links af te slaan, moest rechtdoor gaand verkeer voor laten gaan. Forse schade, net niet totall loss. (auto was nieuw). De verzekeraar had toen in zijn "onderzoek" serieus in twijfel getrokken of ik wel mijn richtingaanwijzer aan had staan. m.a.w. was het ook niet een beetje mijn schuld? En nee ik stond ook niet plots op de rem, stond al enige tijd stil, daar een rits wielrenners en daarachter bijbehorende auto's rechtdoor gingen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2013 08:48 #1385374 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
verzekeraars is het altijd vechten geblazen.  Ze weten jou echt wel te vinden voor de betalingen jouwerzijds, maar oh wee als er een betaling van hun uitgekeerd dient te worden.  Dan zijn ze meestal niet thuis.
Ben zelf al vanaf augustus vorig jaar met ze aan het vechten voor de uitkering van een vrij simpele aanrijding met dik 3000 euro als gevolg.  Tot op heden toe nog geen euro gebeurt :(

Moderators: Jerry Stam