verschil tussen een 230 fk en een 230ft

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 13:34 #1378167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet omdraaien
Je draait het om. Ik zei (of in ieder geval bedoelde) dat er vast niet 100% dezelfde ECU's zijn met een verschillend nummer.
Dat is heel wat anders dan beweren dat voor elk motortype maar 1 ECU is gebruikt, wat jouw vraag impliceert:

Michael Oud schreef : En toch heeft Volvo voor EZK's en ECU's verschillende nummers gebruikt in bepaalde motortypen.

Verschillen zitten vast in handbak/automaat en bijv. wel of geen airco (aansturing van de E-fan loopt ook via ECU). Als je in Vadis duikt kom je vast wel tegen waar de verschillen in zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 13:53 #1378169 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag
Mijn vraag aan Gerben was daarom toch ook of er écht andere waarden in geprogrammeerd zitten, of dat er alleen andere nummers op staan? Het zou zomaar kunnen dat er in de levensduur van onze auto's - die toch 17 jaar behelst - voor het zelfde ding verschillende nummers gebruikt zijn. Het is plausibel. Niet alleen Volvo, maar ook onderdelenleveranciers veranderen nogal eens van nummering.
En ik impliceer nergens dat er per motortype maar één soort ECU of EZK gebruikt is.
Edit: Wat ik me dus afvraag is, of er buiten de verschillende accessoires, ook écht iets veranderd is aan de ontstekings of inspuitingswaarden als je een FT en een FK met elkaar vergelijkt.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 14:20 #1378171 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Weinig verschillen
LMM en injectoren zijn in elk geval gelijk als je de late FT en FK vergelijkt.
Een oudere FT (<MY95) kan andere injectoren hebben maar die hebben dezelfde opbrengst maar wellicht een iets minder fijn sproeipatroon (ook daar waren ontwikkelingen).
De EZK en de ECU van de laatste FT's en FK's zijn voor het overgrote deel ook gelijk. Als je het Volvo Pocket Data boekje bekijkt zie je bij de FT en FK steeds dezelfde partnummers voorbij komen. Pag 31 voor de ECU en Pag 42 voor de EZK.
Dit boekje is overigens ook niet altijd helemaal foutloos (mijn FK zou een 219 EZK moeten hebben maar heeft een 148 EZK).
Dus het feitelijke verschil tussen een FK en een FT vanaf MY95 is een andere wastegateactuator en een turbodrukmeter in de klokkenwinkel. Blokken, turbo en periferie zijn 100% identiek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2013 17:58 #1378183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voila
Voila! En waarschijnlijk is elke ECU in de late bouwjaren dus al voorbereid op opties als airco enzo dus? Niet gek, 't is waarschijnlijk goedkoper om 1 type ECU te hebben dat overal op voorbereid is, dan om voor elke mogelijke optie combinatie een aparte ECU in de schappen te hebben liggen.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-01-2013 19:03 #1378188 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Zo is het inderdaad
En ik heb ook nog geen andere LMM meter gezien als de 016.
Keep it simpel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2013 22:55 #1378337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beamen

Hein Wolda schreef : Dit boekje is overigens ook niet altijd helemaal foutloos (mijn FK zou een 219 EZK moeten hebben maar heeft een 148 EZK).
Dus het feitelijke verschil tussen een FK en een FT vanaf MY95 is een andere wastegateactuator en een turbodrukmeter in de klokkenwinkel. Blokken, turbo en periferie zijn 100% identiek.

Die 219 heb ik in m'n B230FK hangen, had het al opgezocht vanwege de Blabla chips (die overigens ook binnen zijn).Verschil tussen FK en FT is ook nog het extra gat in het luchtfilterhuis, begreep ik?Dat heb ik bij die van mij zelf opengemaakt (dat gat richting spatbord).

Moderators: Jerry Stam