Ongeluk
- V700 register
- Nieuw lid
-
pardon?! hier rijdt iemand op kale banden, is een onderstel van een volvo 940 stuk of iemand kan niet rijden...jcf schreef : Relatief 'doen' onze wagens het voor hun bouwjaar nog redelijjk, ook nu nog, maar er is echt heel veel veranderd technisch gezien in de bouw van auto's. En dan heb ik het nog niet over de veel belangrijker actieve veiligheid; een 940 is ronduit gevaarlijk en tricky op gladde weg en bij regen; eerst vol onderstuurd vervolgens plots zwaar overstuurd, zonder ABS (de mijne tenminste), ik stuur er geen onervaren bestuurder mee de weg op.
Ik heb nog geen auto meegemaakt die zó rustig en voorspelbaar in weggedrag is als een Volvo 740 (en dus ook 940)... Juist het mechanische van de auto, het ontbreken van tractie- en stabiliteitscontrole maakt dat je met een beetje gevoel iedere kik van de auto kan voorspellen en/of opvangen.
Voor een achterwielaangedreven auto is dit rustige karakter werkelijk uniek. Net als de grip op de achterwielen onder gladde omstandigheden overigens. Slechts één keer heb ik door gladheid stilgestaan met een 740: met oude zomerbanden op een sneeuw/ijs ondergrond.
Sindskort heb ik er ook een kleine achterwielaangedreven speel-auto bij, die draait bij een iets te trage reactie op nat asfalt 3x in de rondte. De Volvo blijft altijd 'in het spoor'.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
De grenzen liggen bij een 940 dichterbij dan met een moderner onderstel, maar het rustige karakter komt voor een flink deel ook aan het lagere koppel en vermogen dat aan de wielen beschikbaar is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben zelf ook nog noit geslipt, ook niet met glad weer, regen etc...moet ook zeggen dat ik niet hard optrek, of door de bochten scheur. Kan natuurlijk altijd gebeuren als je pech hebt. Het leuke van deze auto is dat je donuts kunt draaien op een lege parkeerplaats als het glad is ;-o
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn zoon bevestigt dat en die is slipinstructeur...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
ex lid is er gelukkig heelhuids vanaf gekomen. ook de medeinzittende, een hond die van de plaats van ongeval is gevlucht is weer terecht.
Eind goed al goed dank zij kreukelzones en kooi...
groet \R
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zitten meestal los in de auto ook.
Gelukkig alles nog redelijk goed gegaan!
Yesterday I had a major crash on the highway, I survived with only some soar muscles and a few scratches.... I had luck I was driving a Volvo 940 GLE from 1993! The car was totaly distroyed and even the engine and gearbox have been tear out and layed an few meter futher on the road.... But I'm alive!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
De "bekende" 940 16V rijder.
Was vroeger ook Regiocoordinator voor de sleuteldagen bij onze clubbie.
Helaas, nu Ex-lid bij deze vereniging.
Groeten,Gerben
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-