Ongeluk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2012 12:37 #1371743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slecht weggedrag?!

jcf schreef : Relatief 'doen' onze wagens het voor hun bouwjaar nog redelijjk, ook nu nog, maar er is echt heel veel veranderd technisch gezien in de bouw van auto's. En dan heb ik het nog niet over de veel belangrijker actieve veiligheid; een 940 is ronduit gevaarlijk en tricky op gladde weg en bij regen; eerst vol onderstuurd vervolgens plots zwaar overstuurd, zonder ABS (de mijne tenminste), ik stuur er geen onervaren bestuurder mee de weg op.

pardon?! hier rijdt iemand op kale banden, is een onderstel van een volvo 940 stuk of iemand kan niet rijden...
Ik heb nog geen auto meegemaakt die zó rustig en voorspelbaar in weggedrag is als een Volvo 740 (en dus ook 940)... Juist het mechanische van de auto, het ontbreken van tractie- en stabiliteitscontrole maakt dat je met een beetje gevoel iedere kik van de auto kan voorspellen en/of opvangen.
Voor een achterwielaangedreven auto is dit rustige karakter werkelijk uniek. Net als de grip op de achterwielen onder gladde omstandigheden overigens. Slechts één keer heb ik door gladheid stilgestaan met een 740: met oude zomerbanden op een sneeuw/ijs ondergrond.
Sindskort heb ik er ook een kleine achterwielaangedreven speel-auto bij, die draait bij een iets te trage reactie op nat asfalt 3x in de rondte. De Volvo blijft altijd 'in het spoor'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2012 13:12 #1371747 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Uniek?
"Werkelijk uniek" vind ik toch overdreven. Het onderstel van de 940 is inderdaad prima te voorspellen: zelfs een rit van 60 km afgelopen jaar over flink beijzelde wegen is me met de automatische Rooie Sien gelukt zonder schade, waar ik zeker zes moderne voorwielaandrijvers in de kreukels heb gezien. Maar de E34 BMW die ik ervoor had was zeker beter in wegligging: veel meer vergelijkbaar met de V90 dan de 940, en even rustgevend en voorspelbaar.
De grenzen liggen bij een 940 dichterbij dan met een moderner onderstel, maar het rustige karakter komt voor een flink deel ook aan het lagere koppel en vermogen dat aan de wielen beschikbaar is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2012 13:51 #1371750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook
Ook is er een groot verschil of je een 940 uit de begin jaren 90 hebt of eentje van het laaste bouwjaar eind 97/98. Zowel kooiconstructie, airbags etc. Daar zijn ook weer verbeteringen wat veiligheid betreft gedaan. Tuurlijk is een moderne auto veiliger, Wij hebben een ongeluk gehad, en zijn vreselijk over de kop geslagen met een 940 uit 94, en een Jaguar op de aanhanger...de Jag was plat...de 940 wel total loss, maar bij lange na niet plat...Nu een 940 van het laatste bouwjaar, en een V 70 D5 uit 2002, niet met elkaar te vergeijke natuurlijk, maar beide zeer fijne auto's..Met mn vorige 945 uit 98 een fixe aanrijding gehad met een gloednieuwe passat die door rood reed...zijn auto was er niet fijn aan toe, de mijne had een deuk aan de zijkant...jammer..geluk gehad dat wel...

Ben zelf ook nog noit geslipt, ook niet met glad weer, regen etc...moet ook zeggen dat ik niet hard optrek, of door de bochten scheur. Kan natuurlijk altijd gebeuren als je pech hebt. Het leuke van deze auto is dat je donuts kunt draaien op een lege parkeerplaats als het glad is ;-o

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2012 15:07 #1371754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sliphoek
Plus dat de sliphoek (dat is de hoek waaronder de auto kan staan ten opzichte van de rijrichting) idioot groot is zodat je hem heel lang kunt opvangen.
Mijn zoon bevestigt dat en die is slipinstructeur...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2012 17:38 #1371779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je die foto's op Waldnet
Als je die foto's op Waldnet ziet, valt het eerlijk gezegd nog wel mee. Volgens die krant is de Volvo na een vrachtwagen te hebben geraakt (afdruk van stootbalk in de motorkap) dwars op de weg komen te staan en zijn er toen nog een paar auto's in gereden. Van opzij heeft geen enkele auto veel kreukelzone. Ik zie geen airbag in de stoel, is dit er dan nog één zonder SIPS? De deuren zullen er wel uitgeknipt zijn, maar de kooi is verder nog redelijk intact. Geeft mij toch nog wel vertrouwen in zo'n contructie, ook al is het in de basis de stand van de techniek van 25 jaar geleden...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2012 18:23 #1371792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klapper

ex lid is er gelukkig heelhuids vanaf gekomen. ook de medeinzittende, een hond die van de plaats van ongeval is gevlucht is weer terecht.
Eind goed al goed dank zij kreukelzones en kooi...

groet \R

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2012 20:14 #1371817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ow dat vind ik altijd zo eng
Ow dat vind ik altijd zo eng honden en ongelukken.

Zitten meestal los in de auto ook.

Gelukkig alles nog redelijk goed gegaan!

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 12:13 #1371908 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Update op Facebook
Op Facebook staat op  www.facebook.com/volvoenthousiast.page
Yesterday I had a major crash on the highway, I survived with only some soar muscles and a few scratches.... I had luck I was driving a Volvo 940 GLE from 1993! The car was totaly distroyed and even the engine and gearbox have been tear out and layed an few meter futher on the road.... But I'm alive!

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 13:26 #1371914 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Miquel van Engelen
Dat is Miquel van Engelen.
De "bekende" 940 16V rijder.
Was vroeger ook Regiocoordinator voor de sleuteldagen bij onze clubbie.
Helaas, nu Ex-lid bij deze vereniging.
Groeten,Gerben

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
31-10-2012 14:00 #1371915 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Na over dat helaas zijn de meningen verdeeld hoor Gerben
Maar het is gewoon vervelend als je zoiets overkomt.

Moderators: Jerry Stam