De twingo, het was toch wel een taaie auto

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2012 19:43 #1094177 door V700 register
De twingo, het was toch wel een taaie auto is gemaakt door V700 register
Vandaag met de twingeling een rondritje Eems gemaakt, genoten van zon, picknick en van mijn Lief.
Op de terug weg viel me op dat er een regelmatige tik in het rechtervoorwiel hoorbaar was, vooral bij een bocht naar links. Als trouw volger van Edd kreeg ik het idee dat het, net als bij de Audi Quattro die deze week gered werd, het een lager zou kunnen zijn. Heb ik dat goed gedacht?
Volgende week worden de remmen, veren en schokdempers vervangen. Moet er ook een lager bijgezet worden (of een andere veerpoot?) of is het iets heel anders?
Ik wil trouwens mijn Volvo wel een keer door die lui laten behandelen. Voor 500 euro, en soms geld toe, doen ze kleine wonderen met automobilia....
UPDATE: min of meer besloten de twingeling of in de stalling tot betere tijden of in de verkoop/inruil te doen. De materiaalkosten via ebay overschreden de bijna 800 euro, een paar dagen werk, het houdt een keertje op. Karin heeft 7 jaar met veel plezier in dit bakkie gereden, er zou zo maar een naamgenoot kunnen komen...
Mocht iemand met een auto in z'n maag zitten (liefst klein en lief!): wie weet....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2012 23:33 #1366356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik denk eerder een
ik denk eerder een aandrijfas...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2012 10:47 #1366363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In bijval op Jan-Geert: een
In bijval op Jan-Geert: een homokineet (onderdeel van de aandrijfas) is waarschijnlijk niet meer fris.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2012 11:58 #1366367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus naast de remmen en de ophanging
ook de aandrijving nog "even" laten controleren en/of vervangen. Voor dat geld koop je al een aardige Volvo...
Dank voor de info, ik ga eens even kijken wat de homokineet is en doet. Dat is zo ongeveer het meest verstandige wat ik met mijn "so wird's gemacht" boekje doe!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2012 13:26 #1366371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic homokineet/aandrijfas
Dag JohnPeter,
Ik heb in het verleden nogal wat aan diverse Renault's gesleuteld. R4, R5, R12 en R21 vandaar dat ik mijn ervaring even met je wil delen.
Omdat de Renault een voorwiel aangedreven auto is, is de constructie van de aandrijfas meer gecompliceerd dan bij een achterwiel aangedreven auto. Als ik de symptomen hoor moet ik ook gelijk denken aan een versleten homokineet van de aandrijfas.
De reparatie bestaat gewoonlijk uit het vervangen van deze as aan de zijde waarin het lawaai zich voordoet. Nu is dit bij deze Renaults nu zo'n groot probleem. Bij Brezan kun je voor rond de 200 Euro een vervangende as (met garantie) aanschaffen. Wel moet de oude as retour. Het omwisslen van de as zal ongeveer een uurtje in beslag nemen. Je hebt er iig geen andere Volvo voor.
Werkwijze:
Asmoer los (wielen op de grond), wilel eraf, remklauw loshalen en ophangen, stuurkogel en fuseekogel lossen. fuseestuk naar je toe halen en de aandrijfas uit de versnellingsbak trekken, as uit het fussestuk halen. Nu de nieuwe as plaatsen en in omgekeerde volgorde werken van hetgeen hierboven is beschreven.
Succes, Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2012 14:17 #1366378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de informatie
Ik zal eens kijken of Bruin nog wat gepoept heeft, de rest van de reparaties ligt hem al zwaar op de maag..
Ik zie de namen van allerlei onderdelen voorbijkomen die al vervangen of losgemaakt moeten worden vanwege de nieuwe remmen en veren dus ik vrees dat er weinig keus is.
Maandag maar wat overleg plegen...
Fijne, koele dag verder!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2012 23:02 #1366418 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet te gauw
Hallo JohnPeter
Hoewel ik noch liefhebber ben van Franse auto's noch van kleine auto's, zou ik je willen aanraden om de auto niet te snel weg te doen.  Een andere auto kost in aanschaf misschien hetzelfde als de reparatie van het Twingelding.  Maar dan vergeet je even, dat je in het Twingelding al een bom duiten hebt gestopt.  En een andere auto voor een vergelijkbaar bedrag (als de reparatie) waarschijnlijk ook z'n tekortkomingen heeft.  En dus waarschijnlijk ook meer gaat kosten dat alleen de aanschafprijs.
BTW het woord "homokineet" moet voor jou niet al te moeilijk te ontleden zijn... Dan weet je wat ie doet, maar nog niet waar.  Noch hoe ie uitziet.  Maar misschien helpt het bij het onthouden van z'n functie.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2012 00:22 #1366423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic homo kineet
Uitgaande dat homo sapiens rechtoplopende mens betekent, en dat kinetisch beweging impliceert zal de home kineet een onderdeel zijn dat een beweging op een universele manier weer geeft. Dus of met kroonwielen (André Citroen) of met een vorm van wishbones ofwel een andere vorm. Verbind dus ale het ware de aandrijfas met een wiel in een koppeling die moet kunnen meebewegen met de uitsag van het wiel (toe/camer?) Twee aandrijfassen, dus twee homokineten. 2 x 165 euro en een uurtje of twee.
Maar we gaan een en ander nog op een rijtje zetten, het grootste gemis is nog steeds een stuurbekrachtiging en dat lossen we niet op met die 1200+ euro. Het blijft een rekensom....

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-08-2012 00:38 #1366426 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Leuke 480
Heb nog wel een leuke 480 met stuurbekrachtiging, haha,

Groeten,
Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2012 00:58 #1366427 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bijna!
Hallo JohnPeter
Homo sapiens is de verstandige mens, home erectus is de rechtoplopende mens.  Maar in die betekenis moet je het niet zoeken.  "Homo" staat ook voor "hetzelfde".  "Kinetisch" betekent "beweging".  De uitgaand as van de homokinitisch koppeling (of homokineet) gaat dus net zo snel als de ingaande as.  Onder alle omstandigheden.  Dat is bij een kruiskoppeling wel anders.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam