Sleutel maat 18 (voor Michaels duidelijkheid)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb ooit een set Bahlsen schroevendraaier gekocht. Zwitsers topmateriaal, maar in de loop der jaren zijn ze "vanzelf" vertrokken. Dus ik probeer een en ander te combineren, als het echt nodig en mogeljk is wat goedkoper spul en als ik denk dat ik het vaak moet gebruiken (of het is belangrijk) dan wat duurder. Of "lenen", het liefst met een ter zake kundig iemand er aan vast!
- Ziko de Kubber
-
- Senior lid
-
robertm schreef : Je kunt er met de hamer gewoon geen klap op geven als de bout of moet vast zit. Dat MOET wel kunnen!
Liever nog een setje slagsleutels dan natuurljk haha
Met vriendelijke groet, Ziko
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ga toch eens een lijst opstellen van gereedschap dat voorhanden moet zijn om te sleutelen. En weer twee lijsten, 1 voor eenvoudige klussen en een tweede voor ingrijpende klussen. Misschien dat ik ze nog kan vinden op de site, anders opnieuw opstellen en bewaren onder kopje documentatie.
Hej, het kan veel baat hebben voor deze en gene en men moet tenslotte toch meer zelf sleutelen aan de auto's. Dat is een feit. De garage ziet liever iets met XC binnenkomen en met een geavanceerd OBD systeem dan een 7 of 9 serie. Niet allemaal, dat moet gezegd maar jezelf kunnen redden. Is wel zo handig en leuk.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
En een slijptol op accu, zodat ik eindelijk een fiets kan bevrijden van een roestend lot bij AH in Veendam ;O
- V700 register
- Nieuw lid
-
Natuurlijk moet ik hier ook een nuance aanbrengen. als je slechts 1x per jaar eens een keer wat sleutelt en niet te hoge eisen stelt ben je prima af met een Gamma of Aldi setje. Eerlijk is eerlijk, maar ga dat aub niet vergelijken met Hazet, Belzer, Facom, Snap-on, etc. Dat is hetzelfde als koeien met vliegtuigen vergelijken. Slaat ook nergens op.
Iemand die echt vaak sleutelt, of er echt plezier in heeft (beide is voor mij van toepassing) zal goed gereedschap kopen want a) het verdient zichzelf heel snel terug b) je beschadigt de bouten / moeren niet en c) je houd behang op je handen
Even ter vergelijk: je kunt met een beetje zoeken een setje ringsleutels, een setje steeksleutels en een setje ringsteeksleutels (in de reguliere maten) al kopen voor bij elkaar 3 tientjes max.
Een enkele ringsteek of ringsleutel van een van de bekende bovengenoemde merken kost al 3 tientjes
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Ik heb trouwens ook goedkope setjes, naast wat duurdere.
Laatst nog een sleuteltje 10 ietsje uitgevijld, zodat hij op een gaar remleidingwarteltje paste, daar zijn ze wel weer handig voor
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
- V700 register
- Nieuw lid
-
Denk dat het meer te maken heeft met persoonlijke voorkeur(en). Ik kocht vroeger als kind zijnde alles al van Belzer en Dowidat, heb daar nog steeds sleutels van in perfecte staat liggen en die gaan al ruim 30-35 jaar lang mee. Als Dowidat (duurdere uitvoering van Gedore toentertijd) niet over de kop was gegaan had ik het zo weer gekocht. Sleutelt gewoon perfect.
De laatste keer dat ik een werkplaats moest inrichten een aantal jaren geleden had ik alles van Snap-On omdat ik daar een hele goede deal mee kon maken. Werkt ook erg fijn.
De laatste jaren koop ik alles van Facom en Hazet om zelf mee te sleutelen, maar heb hier voor de klanten altijd wel zo'n prutssetje liggen waar ze iets mee kunnen doen. Ook hier geld voor genoemde merken, sleutelt gewoon goed. Die pruts-setjes is gewoon hobbyspul en Kwalitatief Uitermate Terleurstellend om het maar eens netjes te zeggen
Het belangrijkste is dat je op je gereedschap kunt vertrouwen, hier bedoel ik mee dat je er kracht op kunt zetten, dat je niet van de bout / moer afschiet, dat de sleutelmaat ook gelijk blijft. Dus niet dat sleutel 12 na een poosje ineens 13 is geworden, etc.
En voor remleidingen mag ik toch hopen dat je een gewone goede remleidingsleutel gebruikt. Die goedkope remleidingsetjes / -sleutels verlopen al heel snel 10 word 11 enz. Maar degene van de gerenommeerde merken blijven gewoon goed. Het setje van mij is van Belzer en heb toen gekocht toen ik een jaar of 17-18 was. Ben er nu 46 en gebruik het setje wekelijks zonder ook maar enig probleem ergens mee te hebben, past gewoon perfect zoals het hoort en blijft ook passen.
Ander mooi voorbeeld zijn de 1/2" lange verlengstukken (behorend bij een doppenset), die van Facom vinden een zware luchtsleutel niet echt leuk. Je krijgt wel iedere keer netjes een nieuwe, maar toch. Het schiet niet echt op. Die van Dowidat en Stahlwille / Belzer zijn daarintegen onverwoestbaar en kunnen ook tegen echt zware luchttollen, dit uiteraard i.c.m. gerenommeerde krachtdoppen. (Hitachi is erg goed hierin en zeer zeker betaalbaar, beter als bijvoorbeeld Hazet / Facom)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-