1.6 diesel van Volvo / PSA meest vervangen motor
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2012 21:37 #1363903
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Grappig
Grappig, ik heb een andere motorrevisiespecialist gesproken en die vertelde hetzelfde: 1.6D en 1.5 dCi zijn vaste 'klanten'....
M'n vader kon met z'n Peugeot 3008 van 3 jaar oud al naar de dealer voor een nieuwe EGR en computer. D-riem tussentijds ook al moeten vervangen. Tsja..
M'n vader kon met z'n Peugeot 3008 van 3 jaar oud al naar de dealer voor een nieuwe EGR en computer. D-riem tussentijds ook al moeten vervangen. Tsja..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2012 21:44 #1363905
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ?
Was dat geen onderhoud (op kmstand) dan ? Als die stuk was gegaan ontkom je niet aan forse vervolgschade (nooit vrijlopers).mvloo schreef : D-riem tussentijds ook al moeten vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2012 22:02 #1364376
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic P
Henk, er leek soms een vogeltje in de 3008 te zitten. Bleek aan D-riem gebeuren te liggen. Bij 45.000 is de boel vernieuwd. Tsja.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2016 15:14 #1433321
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Preventieve maatregelen...
Ik ben zeer benieuwd wat de preventieve maatregelen en modificaties zijn, waarover gesproken wordt. Aangezien ik als newbie een oudere V50 1,6 diesel ga rijden, wil ik graag veel probleemloze km maken...
Enig inzicht wat de verbeteringen zijn, die aangebracht kunnen worden? Thnx.
Enig inzicht wat de verbeteringen zijn, die aangebracht kunnen worden? Thnx.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
25-12-2016 20:05 #1433324
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic dit
draadje is gestopt in 2012 en ik denk dat je voor je antwoord google is moet raadplegen en daarbij zijn we weer 4 jaar verder en dus ook verder met de techniek die verbeterd is. Maar auto's blijven mechanische dingen die groot en deels ook weer computer gestuurd worden. Maar het stikt van de V50 1,6 diesels dus ik zou me geen zorgen maken, als ze slecht zouden zijn dan koopt men ze ook niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2016 08:31 #1433327
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als dat dezelfde is die de
Als dat dezelfde is die de bmw 1-serie ook gebruikt: goede olie gebruiken, vaker dan voorgeschreven verversen, en eerder dan voorgeschreven de distributieset vervangen. De manier waarop ze kapot gaan is vaak het loslopen van een D-riem spanner, en officieel reparatievoorschrift bij BMW is dan een nieuwe motor.
Het overkwam een collega van me, en die heeft toch een koprevisie laten doen door BMW. Kosten: 4000 euro waarvan een flink deel op coulance door BMW werd genomen, resultaat: een auto die net goed genoeg was om 'm snel in te ruilen... Oftewel: met dat voorschrift hebben ze gelijk.
Het overkwam een collega van me, en die heeft toch een koprevisie laten doen door BMW. Kosten: 4000 euro waarvan een flink deel op coulance door BMW werd genomen, resultaat: een auto die net goed genoeg was om 'm snel in te ruilen... Oftewel: met dat voorschrift hebben ze gelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2016 07:16 #1433399
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja...
De ouwe D24 van me is een uiterst betrouwbaar blok, maar niet voor iedereen geschikt... Lees, de ouwe D24 moet je rustig an warm rijden en met beleid berijden. Doe je dit niet kom je geheid met stukken te staan.
De 5 cilinder VAG diesel is een uiterst betrouwbaar blok gebleken, maar heeft ook zijn eigen nukken. De eigen Volvo D5 is een geweldige motor, in principe onverwoestbaar, maar vraagt ook zijn eigen onderhoud en men moet weten waarop te letten. Ik zie ze hier erg vaak met compleet dichtgeslipte EGR's, etc. en de mensen hebben geen idee ???
Dan de 4 cilinder diesels in o.a. de V50, V60 en V70, ook die zie ik hier erg vaak en ben er totaal niet over te spreken. Zijn platweg gezegd k*tmotoren, kunnen niets tot weinig hebben van de bestuurder en worden vaak kapot getrapt. Ik bedoel een V60 uit 2014, 1.6D, 125 dkm en het blok is compleet gaar ???
Merendeel komt het bij die jongere motoren door a) verkeerde olie erin en b) te lange verversingstermijn aangehouden en c) die belachelijke milieu eisen waaraan zo'n motortje moet voldoen. Als men de verversingstermijn zou vervroegen naar 15-20 dkm ipv die 30dkm zou er al veel ergernis voorkomen kunnen worden. Gelukkig kun je ook bij de nieuwe modellen, die verversingstermijn aanpassen zodat je het, als monteur zijnde, nog enigszins kunt beperken.
De 5 cilinder VAG diesel is een uiterst betrouwbaar blok gebleken, maar heeft ook zijn eigen nukken. De eigen Volvo D5 is een geweldige motor, in principe onverwoestbaar, maar vraagt ook zijn eigen onderhoud en men moet weten waarop te letten. Ik zie ze hier erg vaak met compleet dichtgeslipte EGR's, etc. en de mensen hebben geen idee ???
Dan de 4 cilinder diesels in o.a. de V50, V60 en V70, ook die zie ik hier erg vaak en ben er totaal niet over te spreken. Zijn platweg gezegd k*tmotoren, kunnen niets tot weinig hebben van de bestuurder en worden vaak kapot getrapt. Ik bedoel een V60 uit 2014, 1.6D, 125 dkm en het blok is compleet gaar ???
Merendeel komt het bij die jongere motoren door a) verkeerde olie erin en b) te lange verversingstermijn aangehouden en c) die belachelijke milieu eisen waaraan zo'n motortje moet voldoen. Als men de verversingstermijn zou vervroegen naar 15-20 dkm ipv die 30dkm zou er al veel ergernis voorkomen kunnen worden. Gelukkig kun je ook bij de nieuwe modellen, die verversingstermijn aanpassen zodat je het, als monteur zijnde, nog enigszins kunt beperken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2016 14:24 #1433406
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik denk dat het feit dat ik
Ik denk dat het feit dat ik zeer regelmatig voorbij gescheurd word door jongere auto's er ook debet aan is. Optrekken vanuit een bocht of rotonde moet kennelijk altijd vol vermogen, ook wanneer de auto overduidelijk nog niet opgewarmd is.
Nou, als ze achter mij zitten hebben ze pech: bij koude motor raak ik het gaspedaal amper aan. Bij warme motor wordt dat overigens wel anders...
Nou, als ze achter mij zitten hebben ze pech: bij koude motor raak ik het gaspedaal amper aan. Bij warme motor wordt dat overigens wel anders...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2016 21:49 #1433426
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1.6D ervaringen
Ik kan er overigens ook anekdotisch bewijs aan toevoegen, dat ik met een Peugeot 508 1.6 eHDI gereden heb t afgelopen jaar.
Dat waren in totaal 78.000 km. En vorig jaar bijna 20.000.
De auto was niet nieuw en beetje als "bedrijfshoer" gebruikt.
De huidige km stand is 210.000 en eerlijk is eerlijk: de motor is foutloos. Nou moet ik zeggen dat ik het geografische "geluk" heb dat de auto netjes warmgereden wordt voordat hij op de snelweg komt.
En dat hij eigenlijk nooit volle bak hoeft, 135 per uur is wel de max normaliter. En hij krijgt om de drie maanden natuurlijk zijn 20.000 beurt
Maar toch: 't rijdt prima, is relatief stil, geen olieverbruik, pakt soepel op.
Het verbruik is ook zeer netjes te noemen, gemiddeld 1 op 18,4. Maar bij 100 op de A2 kom ik zonder probleem op 1 op 27.
Dus al met al, het kan dus wel met zo'n blokje.
De pseudo automatische gerobotiseerde handbak dat is wel een draak, maar dat terzijde.
Dat waren in totaal 78.000 km. En vorig jaar bijna 20.000.
De auto was niet nieuw en beetje als "bedrijfshoer" gebruikt.
De huidige km stand is 210.000 en eerlijk is eerlijk: de motor is foutloos. Nou moet ik zeggen dat ik het geografische "geluk" heb dat de auto netjes warmgereden wordt voordat hij op de snelweg komt.
En dat hij eigenlijk nooit volle bak hoeft, 135 per uur is wel de max normaliter. En hij krijgt om de drie maanden natuurlijk zijn 20.000 beurt
Maar toch: 't rijdt prima, is relatief stil, geen olieverbruik, pakt soepel op.
Het verbruik is ook zeer netjes te noemen, gemiddeld 1 op 18,4. Maar bij 100 op de A2 kom ik zonder probleem op 1 op 27.
Dus al met al, het kan dus wel met zo'n blokje.
De pseudo automatische gerobotiseerde handbak dat is wel een draak, maar dat terzijde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2017 13:46 #1433430
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat ook goed.
Het gaat ook goed.
Laatst ook aan een 1.6 Diesel van Ford gewerkt. Ver onder de 1,5 ton gelopen, netjes behandeld (geen liefhebber maar wel iemand die zn auto zelf bij elkaar gespaard had en er goed mee om ging). Eerst lekke koppakking. En dan ga je graven. Komt zo veel shit tegen, van de gekste slijtagesporen op de cilinders tot olielekkages op plekken waar je het niet verwacht. Auto is naar een Oostblok land gegaan, hier wilde niemand deze meer hebben. Blok was niet aan te slepen, iedereen wil een nieuw hebben. Had een scheur in het blok zelf.
Nee niets voor mij...
Laatst ook aan een 1.6 Diesel van Ford gewerkt. Ver onder de 1,5 ton gelopen, netjes behandeld (geen liefhebber maar wel iemand die zn auto zelf bij elkaar gespaard had en er goed mee om ging). Eerst lekke koppakking. En dan ga je graven. Komt zo veel shit tegen, van de gekste slijtagesporen op de cilinders tot olielekkages op plekken waar je het niet verwacht. Auto is naar een Oostblok land gegaan, hier wilde niemand deze meer hebben. Blok was niet aan te slepen, iedereen wil een nieuw hebben. Had een scheur in het blok zelf.
Nee niets voor mij...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam