berend botje ging uit varen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 13:04 #1361629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of op de site van Volvo
Of op de site van Volvo Klassieker vereniging, heb ik wel een swat voorbij zien komen over Penta motoren.
<a href=" www.volvokv.nl/ "> www.volvokv.nl/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 13:06 #1361631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hielke en Sietse

Rversteeg schreef : Moet toch allemaal kunnen? Hielke en Sietse Klinkhamer hebben toch ook een automotor uit een DS ingebouwd? En die ging hard!
Rob

Heheh, da's lang geleden, jeugdsentiment

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 13:56 #1361635 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Veel werk en gepuzzel
Omdat een scheepsschroef onder water veel weerstand ondervindt, is een automotor in een schip maar effectief tot het toerental waarop hij zijn max. koppel afgeeft. Ik denk dat in het geval van jouw Volvomotor B 16 het effectieve rendement te vergelijken is met een scheepsmotortje van hooguit 25 pk. Om de uitlaattemperaturen van je automotor niet te hoog op te laten lopen dien je een keerkoppeling met een behoorlijke vertraging tussen de schroefas en de motor te bouwen. Dit om je rotatiesnelheid van je schroef binnen de perken te houden. Tevens is het voor de levensduur aan te bevelen om je uitlaatspruitstuk met water te koelen. De gemariniseerde uitvoeringen van dit soort motoren zijn daar standaard mee uitgerust.
Al met al behoorlijk wat zaken om rekening mee te houden. Wellicht kun je je licht eens opsteken bij iemand die een dergelijke inbouw heeft gedaan. Met dit soort toepassingen heb ik zelf geen ervaring. Voor een Rijnschip werken we op een schroefdiameter van 1650mm en een motorvermogen van ca 1100 pk ( even als voorbeeld) met een dusdanige vertraging dat de schroef maximaal 375 toeren per minuut maakt om zo in combinatie met de juiste spoed van de schroef een optimaal rendement tussen snelheid en verbruik te hebben. Een dergelijk schip sleurt met een gemiddelde snelheid van 9 km per uur 2000 ton lading van Rotterdam naar Basel. Het brandstofgebruik zal dan ca. 180 tot 200 liter gasolie per uur bedragen.
Succes, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2012 15:25 #1361643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij...
180 tot 200 liter brandstof per uur, mag ik nog niet mopperen met mijn gebruik van 1 op6 van de rode dame!!

Maar ja, heb dan ook geen 2000 ton lading bij me!!!!

Gr.

Ton

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2012 00:54 #1370290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoe ver ben je volvoviking
Ik las dit en vroeg mij af hoe ver je bent met dit hobby project.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2012 13:55 #1370302 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan moet je hier eens gaan snuffelen...
Als je met dat soort dingen aan de gang gaat, dan moet je hier eens gaan snuffelen:
www.bootaccessoiresvinkeveen.nl/home.html
Daar hebben ze regelmatig watergekoelde spruitstukken, warmtewisselaars, losse schroeven in alle soorten en maten enzo liggen. Daar heb ik een watergekoeld spruitstuk en een vergrootte carterpan (totaal 12 liter olie) gekocht voor een vriend die een 2.3BF blok heeft gebruikt. Komt natuurlijk veel meer bij kijken, maar is altijd leuk als je de onderdelen zomaar in je handen hebt. De boot ligt al een jaar in Griekenland en hij vaart er toeristen mee rond. De keuze voor het blok was gewoon gebaseerd op verkrijgbaarheid, super goedkoop en betrouwbaarheid. Nog voor de brandstofkeuze. Het geluid stoort niet en veiligheid heb je zelf voor 99% in de hand.
Blijkt je schroef of je keerkoppeling toch te klein of te groot, kun je hem vaak omwisselen, zit er teveel tijd tussen? Verkoop je hem weer op dezelfde plek op basis van consignatie. Maar meestal is het voldoende om een goede afspraak met hun te maken als je twijfelt.
Voordeel is dat ze aan de ene kant vlak aan de snelweg zitten en aan de andere kant vlak aan het water, vlak naast een uitstekend restaurant, een enorm wisselende voorraad aan onderdelen hebben  én op zondag open zijn.

Succes.

Moderators: Jerry Stam