Oploopremdemper
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Algemene vragen mogen in de kletshoek. Vandaar dat ik je bericht daar naartoe geschoven heb.
groetjes
Mathy
- André Struis
- Nieuw lid
-
De demper gaat alleen kapot wanneer er "eeerrruuug llaaannnng" met een verkeerd afgestelde rem is gereden.
Oplooprem moet remmen bij 1/3 van de slag van de oploop-rem.
Algemeen; een oploop rem drukt niet meer tegen de kogel als de kracht die nodig is om de rem te bedienen.
Des te eerder de rem aangrijpt, hoe minder demping/slag er nodig is.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
<a href=" extranet.bovag.nl/afdeling/caravancamper...structie_caravan.pdf "> extranet.bovag.nl/afdeling/caravancamper...structie_caravan.pdf
blz 15 ev
<a href=" www.caravantrekker.nl/algemeen/oplooprem.php "> www.caravantrekker.nl/algemeen/oplooprem.php
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als hij kapot is merk je dat gelijk in het rijden. De aanhanger bonkt en bonbkt achter de auto. Je hebt het gevoel dat de aanhanger dwars door je auto heen gaat....
Als de rem noiet (op tijd) pakt heeft het niets met de demper te maken maar met de afstelling van de remmen.
Als je in de buurt van Meppel bent kan en wil ik je wel helpen. (heb vele jaren gewerkt als servicemonteur bij de grootste aanhangwagenverhuurder van NL)
Groet RUben
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als de vrije slag van de rem te groot is, bonkt tie met een nieuwe demper ook..........ruspek schreef : Als de rem noiet (op tijd) pakt heeft het niets met de demper te maken maar met de afstelling van de remmen.
Groet RUben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Krick de wielen vrij van de grond, trek de handrem aan, nu moet je de koppelling ca 1/3 van de slag in kunnen drukken.
Stellen; met de wielen vrij van de grond. draai de stel mogelijkheid, wiel voor wiel aan tot de rem begint te slepen, en dan ietsje terug.
Trek tussendoor regelmatig de handrem aan.
Als je alle wielen gesteld hebt, kijk naar de evenaartjes tussen de remkabels, deze moeten allemaal haaks op de stangen en kabels staan. (en gangbaar natuurlijk)
Als het goed is hoef je niets aan de stangen te verstellen. Dat staat van nieuw af aan goed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In dit geval zou ik ook de remschoenen verstellen. Ligt er wel aan welk systeem / type erop zit.
Welk type as heb je en hoe oud is deze?
De nieuwere typen BPW hebben dezelfde constructie als ALKO. De oudere typen BPW hebben een andere opbouw.
Zijn de remkabeles etc. nog gangbaar en goed? Kan natuurlijk zijn dat er een rem is blijven hangen en zodoende de remvoering is weggevreten of gebroken. Dan kan je draaien wat je wilt maar zal er weinig af te stellen zijn.
Mijn ervaring is dat het afstellen bij de wielen (mits in eerste instantie goed uitgevoerd) bijna nooit hoeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens kan ik hem indrukken en komt ie dan weer langzaam terug. Volgens een aanhangerbedrijf, die ik mijn probleem voorlegde, is het 99,9% zeker een kapotte demper. Geen vastzittende remmen gehad en hij remt goed.
Het is een ATEC 1300kg enkelasser.