Oploopremdemper

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 01:08 #1092317 door Mathy van Nisselroy
Oploopremdemper is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Mag ik hier even een vraag stellen over iets dat niet met Volvo heeft te maken?Iemand hier ervaring met het vervangen van een oploopremdemper van een aanhanger? Hoe vervang ik die?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 01:19 #1355032 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kletshoek
Hallo Willem
Algemene vragen mogen in de kletshoek.  Vandaar dat ik je bericht daar naartoe geschoven heb.
groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 02:04 #1355034 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 2 X M 12 bout
Doorgaans is het de tweede M12 bout (sleutelwijdte 19) vanaf de kogel koppeling en de meest ver-af-gelegen M12 bout, waartussen de demper gemonteerd zit..,,(poeh wat een zin is dit zeg)
De demper gaat alleen kapot wanneer er "eeerrruuug llaaannnng" met een verkeerd afgestelde rem is gereden.
Oplooprem moet remmen bij 1/3 van de slag van de oploop-rem.
Algemeen; een oploop rem drukt niet meer tegen de kogel als de kracht die nodig is om de rem te bedienen.
Des te eerder de rem aangrijpt, hoe minder demping/slag er nodig is.

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 19:36 #1355103 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic op deze 2 sites staat wel
op deze 2 sites staat wel interessante info over oploopremmen, en hoe ze afgesteld dienen te worden:

<a href=" extranet.bovag.nl/afdeling/caravancamper...structie_caravan.pdf "> extranet.bovag.nl/afdeling/caravancamper...structie_caravan.pdf
blz 15 ev

<a href=" www.caravantrekker.nl/algemeen/oplooprem.php "> www.caravantrekker.nl/algemeen/oplooprem.php

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 20:03 #1355106 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een oploopremdemper is OF
een oploopremdemper is OF goed OF kapot.
Als hij kapot is merk je dat gelijk in het rijden. De aanhanger bonkt en bonbkt achter de auto. Je hebt het gevoel dat de aanhanger dwars door je auto heen gaat....
Als de rem noiet (op tijd) pakt heeft het niets met de demper te maken maar met de afstelling van de remmen.
Als je in de buurt van Meppel bent kan en wil ik je wel helpen. (heb vele jaren gewerkt als servicemonteur bij de grootste aanhangwagenverhuurder van NL)

Groet RUben

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 20:15 #1355107 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Demper

ruspek schreef : Als de rem noiet (op tijd) pakt heeft het niets met de demper te maken maar met de afstelling van de remmen. 
Groet RUben

Als de vrije slag van de rem te groot is, bonkt tie met een nieuwe demper ook..........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 21:10 #1355116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even voor de duidelijkheid:
Even voor de duidelijkheid: als ik maar een beetje gewicht erin heb, en zeker als ie volgeladen is, dan voel je hem bonken bij het remmen. Kortom: dit wordt dus niet meer gedempt. Het gewicht bonkt gelijk tot aan de aanslag.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 23:44 #1355142 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Slag
Test één; druk de koppeling naar binnen, hij moet hierna gedempt naar buiten komen.
Krick de wielen vrij van de grond, trek de handrem aan, nu moet je de koppelling ca 1/3 van de slag in kunnen drukken.
Stellen; met de wielen vrij van de grond. draai de stel mogelijkheid, wiel voor wiel aan tot de rem begint te slepen, en dan ietsje terug.
Trek tussendoor regelmatig de handrem aan.
Als je alle wielen gesteld hebt, kijk naar de evenaartjes tussen de remkabels, deze moeten allemaal haaks op de stangen en kabels staan. (en gangbaar natuurlijk)
Als het goed is hoef je niets aan de stangen te verstellen. Dat staat van nieuw af aan goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2012 08:29 #1355159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic of op de snelle (minder
of op de snelle (minder betrouwbare, minder nette manier) de stang verstellen vooraan....
In dit geval zou ik ook de remschoenen verstellen. Ligt er wel aan welk systeem / type erop zit.
Welk type as heb je en hoe oud is deze?
De nieuwere typen BPW hebben dezelfde constructie als ALKO. De oudere typen BPW hebben een andere opbouw.
Zijn de remkabeles etc. nog gangbaar en goed? Kan natuurlijk zijn dat er een rem is blijven hangen en zodoende de remvoering is weggevreten of gebroken. Dan kan je draaien wat je wilt maar zal er weinig af te stellen zijn.
Mijn ervaring is dat het afstellen bij de wielen (mits in eerste instantie goed uitgevoerd) bijna nooit hoeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2012 21:00 #1355198 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga het allemaal eens
Ik ga het allemaal eens uitproberen. Bedankt voor het aanbod vanuit Meppel. Als ik een keer tijd heb, wil ik graag komen. Maar dan moet ik de demper al wel hebben.
Overigens kan ik hem indrukken en komt ie dan weer langzaam terug. Volgens een aanhangerbedrijf, die ik mijn probleem voorlegde, is het 99,9% zeker een kapotte demper. Geen vastzittende remmen gehad en hij remt goed.
Het is een ATEC 1300kg enkelasser.

Moderators: Jerry Stam