Waardebepaling volvo 940 2.3 Turbo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 09:47 #1091795
door V700 register
Waardebepaling volvo 940 2.3 Turbo is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,
ik lees hier al een tijdje mee en ben enorm gecharmeerd van de volvo's waar deze vereniging om draait. Nu heb ik de mogelijkheid om er één te kopen maar hier zit een verhaal bij:
Ik werk al 8 jaar in een carwash (met een garagebedrijf op hetzelfde terrein en van de zelfde eigenaar waar ik zo nu en dan bijspring) waar elke week een man zijn volvo zilvergrijze 940 kwam wassen. Deze auto, die al 10 jaar in zijn bezit is word altijd door het garagebedrijf van mijn baas onderhouden en qua onderhoud weet ik dus dat het goed zit. Er is op onderhoud zowel preventief als in het geval van een defect niet bespaard. De auto is echter optisch steeds verder achteruit gegaan door het rijden van schade aan de achterspatborden en van binnen is hij vies. Nu heeft de man na 10 jaar een andere auto aangeschaft, een saab 9-3. Hij wil de volvo verkopen en heeft aan mijn baas gevraagt om hem hierbij te helpen. Omdat ik hem een aantal keer gecomplimenteerd had met een dergelijke 'karakter' auto heeft hij mij gevraagd of het niet wat voor mij zou zijn.
Nu vindt ik het wel wat, en ben ik zelf redelijk handig dus op het reguliere onderhoud zou ik niet leeg hoeven lopen. Maar toch heb ik jullie hulp nodig, ik wil namelijk een nette prijs bieden voor de auto. Ik moet de man ten alle tijden recht in de ogen kunnen kijken over de mogelijke handel. Als ik de auto niet koop moet de auto voor een vergelijkbaar bedrag in de markt gezet kunnen worden. Heel simpel gezegt zoek ik dus een realistische marktwaarde voor de volgende auto:
Volvo 940 2.3 Turbo
Motorcode: B230FT
Handgeschakeld
KM: 328.000km
Bouwjaar 1997
Technisch onderhoud: Goed tot zeer goed
Carrosserie: Schade aan achterdeuren en spatborden
Interieur: Vies en brandgaatjes in voorstoelen (wel kleine gaatjes)
Ik zal enkele foto's bijvoegen om het duidelijker te maken:
Ik hoop op duidelijke reacties waardoor ik of erachter kom dat ik de auto niet kan betalen en de klant help met het verkopen van zijn volvo of hem zelf kan kopen voor een nette prijs. Mocht ik dit draadje verkeerd hebben geplaatst dan daarvoor mijn excuses.
m.v.g.
Wasbeer
ik lees hier al een tijdje mee en ben enorm gecharmeerd van de volvo's waar deze vereniging om draait. Nu heb ik de mogelijkheid om er één te kopen maar hier zit een verhaal bij:
Ik werk al 8 jaar in een carwash (met een garagebedrijf op hetzelfde terrein en van de zelfde eigenaar waar ik zo nu en dan bijspring) waar elke week een man zijn volvo zilvergrijze 940 kwam wassen. Deze auto, die al 10 jaar in zijn bezit is word altijd door het garagebedrijf van mijn baas onderhouden en qua onderhoud weet ik dus dat het goed zit. Er is op onderhoud zowel preventief als in het geval van een defect niet bespaard. De auto is echter optisch steeds verder achteruit gegaan door het rijden van schade aan de achterspatborden en van binnen is hij vies. Nu heeft de man na 10 jaar een andere auto aangeschaft, een saab 9-3. Hij wil de volvo verkopen en heeft aan mijn baas gevraagt om hem hierbij te helpen. Omdat ik hem een aantal keer gecomplimenteerd had met een dergelijke 'karakter' auto heeft hij mij gevraagd of het niet wat voor mij zou zijn.
Nu vindt ik het wel wat, en ben ik zelf redelijk handig dus op het reguliere onderhoud zou ik niet leeg hoeven lopen. Maar toch heb ik jullie hulp nodig, ik wil namelijk een nette prijs bieden voor de auto. Ik moet de man ten alle tijden recht in de ogen kunnen kijken over de mogelijke handel. Als ik de auto niet koop moet de auto voor een vergelijkbaar bedrag in de markt gezet kunnen worden. Heel simpel gezegt zoek ik dus een realistische marktwaarde voor de volgende auto:
Volvo 940 2.3 Turbo
Motorcode: B230FT
Handgeschakeld
KM: 328.000km
Bouwjaar 1997
Technisch onderhoud: Goed tot zeer goed
Carrosserie: Schade aan achterdeuren en spatborden
Interieur: Vies en brandgaatjes in voorstoelen (wel kleine gaatjes)
Ik zal enkele foto's bijvoegen om het duidelijker te maken:
Ik hoop op duidelijke reacties waardoor ik of erachter kom dat ik de auto niet kan betalen en de klant help met het verkopen van zijn volvo of hem zelf kan kopen voor een nette prijs. Mocht ik dit draadje verkeerd hebben geplaatst dan daarvoor mijn excuses.
m.v.g.
Wasbeer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van Kuijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:09 #1350913
door van Kuijk
Beantwoord door van Kuijk in topic Waardebepaling
De waarde zou ik je niet kunnen zeggen, het ligt er ook maar aan wat het je waard is.Een bevriende garagist zegt altijd, zoals de auto er uitziet, zo is hij ook bereden.Als ik het goed begrijp is het technisch gezien allemaal wel voor elkaar zijn. De vraag is of er inderdaad wel veel interesse is voor deze auto. Als je alleen de schade (rondom) aan de carrosserie zou willen herstellen dan kun je namelijk wel " leeglopen ". Ik heb het dan maar niet over de toestand in de auto. (oa. stoel bekleding)Met mijn beperkte kennis kan ik je wel zeggen dat dit echt in de duizenden euro's gaat lopen.Ben benieuwd naar reacties van andere forumleden, ik zelf zou toch een behoorlijke reserve hebben bij deze auto hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:18 #1350915
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Strak
Bij dit type en bouwjaar moet je bij 2000 verkoop tegenwoordig echt de vlag uithangen. Dan wordt er wel verwacht dat er veel lekkers aan zit. Zoals vol-leder, airco, automaat...
De kosten voor herstel van deze auto zullen alleen al ongemerkt richting de 2000 lopen. 400-600 per achterscherm en de rest vervangdelen.
Als donorauto zal die max. 800 euro opleveren. Veel meer moet je er zelf ook niet voor willen betalen.
De kosten voor herstel van deze auto zullen alleen al ongemerkt richting de 2000 lopen. 400-600 per achterscherm en de rest vervangdelen.
Als donorauto zal die max. 800 euro opleveren. Veel meer moet je er zelf ook niet voor willen betalen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:22 #1350917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yes
Ja, ik sluit me aan bij Jee. 't Is nogal een rommelig hok. Je moet 'm ook niet willen opknappen, als ik het zo zie. Ga er lekker mee rijden, en ga opzoek naar een echt mooie. Vervolgens gooi je de velgen in opslag, samen met een stapeltje andere delen, en breng de rest naar 't oud ijzer.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:22 #1350918
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Techniek
Het hangt uiteraard helemaal van je budget af en wat je wilt met deze hobby. Een 940 is betrouwbaar en degelijk, maar ook een 940 kan je portemonnee leegtrekken als je een verkeerde keuze maakt. De jongste 940 is immers ook al 14 jaar oud.
Techniek is veel makkelijker te herstellen als plaatwerk e.d. Er zijn genoeg 940-ers te koop die er optisch netter uitzien, als je zelf dan handig bent en je hebt de ruimte dan is een optisch nette 940 in mijn ogen een betere keuze als eentje met veel schade.
Zelf zou ik met een grote boog om deze 945 heen lopen. Wat betreft de waarde, ik denk dat als de eigenaar E1.000,- vangt dat hij al een gat in de lucht mag springen.
Groeten, Chris
Techniek is veel makkelijker te herstellen als plaatwerk e.d. Er zijn genoeg 940-ers te koop die er optisch netter uitzien, als je zelf dan handig bent en je hebt de ruimte dan is een optisch nette 940 in mijn ogen een betere keuze als eentje met veel schade.
Zelf zou ik met een grote boog om deze 945 heen lopen. Wat betreft de waarde, ik denk dat als de eigenaar E1.000,- vangt dat hij al een gat in de lucht mag springen.
Groeten, Chris
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:22 #1350919
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Wat wil je ermee
Indien je een betouwbaar automobiel wilt is dat waarschijnlijk, afgaande op het verhaal, in orde. De km-stand is niet extreem hoog en je hebt uiteraard vertrouwen in de baas. 1500 euro?
Wil je een strakke bak hebben/ervan maken loop je inderdaad leeg en is de auto eigenlijk afgeschreven en een perfect motorische/mechanische donor. 500 euro?
Het zijn wel veel schermen die aangedaan zijn en ook de stoelen zijn dus eigenlijk op. Vloerbedekking is ook door. Cosmetisch dus eigenlijk een kleine ramp.
Kijk ook voor jezelf waar jouw kennis en kunde in zit. Als dat dus in technisch onderhoud zit, kun je dat zelf opvangen. Daar kun je dan dus een buil aan vallen bij een aankoop.
Succes met het besluit.
Wil je een strakke bak hebben/ervan maken loop je inderdaad leeg en is de auto eigenlijk afgeschreven en een perfect motorische/mechanische donor. 500 euro?
Het zijn wel veel schermen die aangedaan zijn en ook de stoelen zijn dus eigenlijk op. Vloerbedekking is ook door. Cosmetisch dus eigenlijk een kleine ramp.
Kijk ook voor jezelf waar jouw kennis en kunde in zit. Als dat dus in technisch onderhoud zit, kun je dat zelf opvangen. Daar kun je dan dus een buil aan vallen bij een aankoop.
Succes met het besluit.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:24 #1350920
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Bizar
Drie comments in dezelfde minuut.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:35 #1350921
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel foto's is goed.
Goed dat je er veel foto's bij hebt!
Als je naar de handelswaarde kijkt is het ding geen 1000 euro waard.
Het ziet er uit als een lomp gebruikt, afgeleefd hok. Zo goed als je zegt dat hij met onderhoud geweest is, sluit niet aan met de rest van de staat van het voertuig. Zowel binnen als buiten. Dus het lijkt niet een kwestie van "pech" bij de butsen.
Onderhoudsboekjes zullen er ook niet bij zitten gok ik?
Zou hij hem zo in de markt gaan zetten dan zal het "scrapvalue" zijn.
Het enige interessante is eigenlijk de motor, de rest is wel aardig (de wielen het tweede bankje) of zeer matig (de rest). Plus er is in gerookt. En dat is ook een echte NO Go. .
Maar, mocht uiterlijk je niet kunnen schelen, je bent meer een aanhanger van het motto echte schoonheid zit onder de motorkap zal ik maar zeggen, en je kunt bij de man die het onderhoud doet uitvinden hoe goed hij werkelijk is, en wat er nog aan zit te komen qua kosten, zou je de sprong kunnen afwegen.
Als je naar de handelswaarde kijkt is het ding geen 1000 euro waard.
Het ziet er uit als een lomp gebruikt, afgeleefd hok. Zo goed als je zegt dat hij met onderhoud geweest is, sluit niet aan met de rest van de staat van het voertuig. Zowel binnen als buiten. Dus het lijkt niet een kwestie van "pech" bij de butsen.
Onderhoudsboekjes zullen er ook niet bij zitten gok ik?
Zou hij hem zo in de markt gaan zetten dan zal het "scrapvalue" zijn.
Het enige interessante is eigenlijk de motor, de rest is wel aardig (de wielen het tweede bankje) of zeer matig (de rest). Plus er is in gerookt. En dat is ook een echte NO Go. .
Maar, mocht uiterlijk je niet kunnen schelen, je bent meer een aanhanger van het motto echte schoonheid zit onder de motorkap zal ik maar zeggen, en je kunt bij de man die het onderhoud doet uitvinden hoe goed hij werkelijk is, en wat er nog aan zit te komen qua kosten, zou je de sprong kunnen afwegen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:40 #1350922
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wasbeer
Een wasbeer in een Volvo: da's mooi, heel mooi!
Zonder dollen: zonder de schades is de waarde volgens mij tussen de 1000 en 1500 euro. Met schades is het wat de gek ervoor geeft. Met behulp van de mensen hier kun je wel wat onderdelen scoren voor de binnenkant en een linkerachterdeur is op termijn ook wel aan te komen. En halflederen bekleding is natuurlijk mooi met de houtinleg. Ik hoop wel dat verder alles werkt? Airco, etc.
Als je de man dan 500-600 euro biedt, heb je hem niet beduveld hoor. Ik weet van betere die voor minder zijn weggegaan.(Denk je aan de nogal hoge wegenbelasting?)
Zonder dollen: zonder de schades is de waarde volgens mij tussen de 1000 en 1500 euro. Met schades is het wat de gek ervoor geeft. Met behulp van de mensen hier kun je wel wat onderdelen scoren voor de binnenkant en een linkerachterdeur is op termijn ook wel aan te komen. En halflederen bekleding is natuurlijk mooi met de houtinleg. Ik hoop wel dat verder alles werkt? Airco, etc.
Als je de man dan 500-600 euro biedt, heb je hem niet beduveld hoor. Ik weet van betere die voor minder zijn weggegaan.(Denk je aan de nogal hoge wegenbelasting?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 10:48 #1350924
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waardebepaling
Allereerst hulde voor de reactiesnelheid en nuttigheid van de reacties! Echt top dit forum, dat heb ik vaak anders gezien. Allemaal bedankt en ik zal de reacties aan de eigenaar doorspelen. De butsen en krassen zijn inderdaad erg jammer en het interieur ook, deze doen zoals hierboven terecht opgemerkt wordt vermoeden dat het technische deel ook minder aandacht heeft gehad, dit is echter niet het geval.
Ik ben verder erg benieuwd naar de maandelijkse kosten van een 940, ik rijd op het moment een golf gti (een nette originele zonder petjes uitlaat, tribals enz, ik heb er zelf voor gekozen een golf 3 te rijden i.p.v. een minder nette golf 4) deze verbruikt bij normaal gebruik 1 op 11, zou ik dit kunnen halen met een volvo als deze? Volgend schooljaar ga ik naar de universiteit in groningen wat betekent dat ik elke weeek 200 snelweg km ga maken en in het weekend 50 op provinciale wegen, maar als dan het verbruik rond de 1 op 7 komt kan ik het als student natuurlijk niet bolwerken.
Nogmaals dank voor de reacties!
Wasbeer
Ik ben verder erg benieuwd naar de maandelijkse kosten van een 940, ik rijd op het moment een golf gti (een nette originele zonder petjes uitlaat, tribals enz, ik heb er zelf voor gekozen een golf 3 te rijden i.p.v. een minder nette golf 4) deze verbruikt bij normaal gebruik 1 op 11, zou ik dit kunnen halen met een volvo als deze? Volgend schooljaar ga ik naar de universiteit in groningen wat betekent dat ik elke weeek 200 snelweg km ga maken en in het weekend 50 op provinciale wegen, maar als dan het verbruik rond de 1 op 7 komt kan ik het als student natuurlijk niet bolwerken.
Nogmaals dank voor de reacties!
Wasbeer
Moderators: Jerry Stam