welke soldeerbout
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2011 22:42 #1340361
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 230 Volt
230 Volt soldeerboutje van ca 50 watt met een gemetalliseerde stift en multicore harskern soldeertin
Solderen doe je bij voorkeur snel, dan worden de omliggende materialen (b.v. de isolatie) niet zo heet. Belangrijk is ook dat de materialen tijdens het harden niet bewegen, anders krijg je een slechte verbinding.
Solderen doe je bij voorkeur snel, dan worden de omliggende materialen (b.v. de isolatie) niet zo heet. Belangrijk is ook dat de materialen tijdens het harden niet bewegen, anders krijg je een slechte verbinding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2011 23:03 #1340365
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier een Weller met aanpassing
Normaal zal de punt van de soldeerbout aan aarde hangen. Om statische ontladingen te voorkomen. Maar met deze standaard configuratie hebben wij op het werk toch wel eens wat kapot gemaakt.
Vooral als je even snel iets wilt doen en vergeet dat er nog wat (rest)spanning op het de print staat.
Dus om dat te voorkomen hebben wij bij al de bouten 100K of 1M in serie van de punt naar aarde gedaan. Dan sloop je niks met statische ontladingen en niks met kortsluiting naar aarde.
Vooral als je even snel iets wilt doen en vergeet dat er nog wat (rest)spanning op het de print staat.
Dus om dat te voorkomen hebben wij bij al de bouten 100K of 1M in serie van de punt naar aarde gedaan. Dan sloop je niks met statische ontladingen en niks met kortsluiting naar aarde.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2011 23:25 #1340374
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Gassoldeerboutje
Bedankt allemaal voor de tips. Vanavond heb ik ook even zitten zoeken en lezen en ik denk dat ik ga voor een gassoldeerboutje.
Ik heb namelijk al een 230v 60w soldeerboutje van Weller, werkt op zich aardig en heb er al een paar relais en kleine werkstukjes mee "gerepareerd" (wisselend succes...) Alleen... het duurt echt een eeuwigheid voordat dat ding warm is!
Een gassoldeerboutje is op temperatuur in ongeveer een minuut en gaat met 1 vulling een uurtje mee. Als je dan ook nog eens geen onhandig snoer hebt en je kunt met de uitlaatwarmte ook nog eens krimpkousje laten krimpen, nou, wat wil je dan nog meer! Er is keuze genoeg, een Weller of Nimrod zal denk ik prima voldoen.
groeten Chris
Ik heb namelijk al een 230v 60w soldeerboutje van Weller, werkt op zich aardig en heb er al een paar relais en kleine werkstukjes mee "gerepareerd" (wisselend succes...) Alleen... het duurt echt een eeuwigheid voordat dat ding warm is!
Een gassoldeerboutje is op temperatuur in ongeveer een minuut en gaat met 1 vulling een uurtje mee. Als je dan ook nog eens geen onhandig snoer hebt en je kunt met de uitlaatwarmte ook nog eens krimpkousje laten krimpen, nou, wat wil je dan nog meer! Er is keuze genoeg, een Weller of Nimrod zal denk ik prima voldoen.
groeten Chris
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2011 23:47 #1340378
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Los lopen
Gebruik adereind hulsjes, dat blijft een goede verbinding.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2011 07:17 #1340384
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chris
Chris, laat je het gasboutje continu branden dan ? De 230V bouten die ik gebruik hebben een paar minuten nodig om warm te worden, maar kun je voor kortere perioden gewoon warm wegleggen (met de stekker in het stopcontact). Als ik wat gesoldeerd heb leg ik m weg, strip de volgende draadjes (of wat maar nodig is voor de volgende soldeerverbinding) en pak m weer om zonder wachten verder te solderen.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2012 10:59 #1375019
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Gassoldeerbout
FF de ervaring posten: Een halfjaar terug heb ik een Dremel Versatip gekregen, heel erg fijn apparaatje. Heet binnen een minuut en kan een uur blijven branden op een volle vulling. Geen snoeren in de weg als je in de auto wilt werken. 
Groeten, Chris
Groeten, Chris
Moderators: Jerry Stam