Eens een keer iets voor die andere paarden; Stro

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2011 20:46 #1089251 door V700 register
Eens een keer iets voor die andere paarden; Stro is gemaakt door V700 register
Beste lezers,
nu eens een onderwerp dat hier niet zo heel vaak aangesneden wordt. Namelijk paarden en dan specifiek Stro. Er zijn hier best de nodige paardenbezitters volgens mij, dus ik dacht, ik leg de vraag eens voor.
De afgelopen weken zijn de prijzen voor het Stro hier in de regio fors gestegen. Betaalden wij 2 weken geleden nog 3 euro voor een baal van 20kg, dat is nu al 5. We zijn dus op zoek naar leveranciers die ons Stro kunnen leveren (bij voorkeur aan huis) in grote balen, wat een stuk goedkoper is.
Dus de vraag is; waar halen de paardenbezitters hier hun stro vandaan? Wij zijn vooral geinteresseerd in leveranciers in onze regio of niet al te ver hiervandaan. Wij wonen bij Apeldoorn.
Ik ben benieuwd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 12:39 #1332079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stro
Stro is momenteel een groot probleem er is een groot tekort wij hebben het uit denemarken laten komen en konden maar voor een half jaar krijgen (9 paarden) en hopen dat er binnenkort meer vrij komt.
Dus denk niet dat de prijzen zullen gaan zakken.
gr Marthin Jansen sr

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 12:50 #1332084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, eerst het hooi wat een
Ja, eerst het hooi wat een probleem begon te worden, nu het stro en ik hoor al geluiden dat vals helemaal een probleem is. Ik verwacht inderdaad ook niet dat het stro goedkoper gaat worden. Het zal de komende maanden juist duurder worden verwacht ik. We willen nu ook voor minimaal een jaar (da`s voor ons 2500kg ongeveer met 2 kwpn-ers en een shetje) inkopen en als het even kan nog wat extra.
Gisteravond wat rondgebeld en we hebben inmiddels wel iets goedkoper kunnen vinden dan onze huidige leverancier. Dus we hebben in ieder geval iets. We kunnen er in ieder geval 4000kg halen, dus dan zijn we voor bijna 2 jaar gedekt.
Ben benieuwd hoe het de andere paardenbezitters vergaat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 13:47 #1332088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wij hebben hetzelfde
Wij hebben hetzelfde probleem met hooi en voordroog, omdat onze paarden altijd dag en nacht buiten staan zowel de kwpners als de fries en tinkers. Wij kopen altijd balen hooi, de grote dan he, 300/500kg per baal ongeveer..deze balen kosten 2 jaar geleden nog rond de 25 / 30 euro per baal, en nu dus 60!! euro!!per baal...Aangezien onze paarden altijd hooi tot hun beschikking hebben in de winter is dit een dure grap! Alleen de kwpner krijgt wat brokjes bijgevoerd, maar de rest doet het alleen op goed hooi..tja ik denk niet dat het goedkoper gaat worden...hetzelfde geld voor stro, je moet het haast al vanuit het buitenland laten komen, en aangezien het in grote delen Europa nogal veel geregent heeft dit jaar..wordt het voor de leveranciers er ook niet makkelijker op..

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
02-10-2011 15:06 #1332093 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ?
heb geen verstand van paarden en hooi of stro. zoals (ik denk) meerdee op het forum
maar waar staat KWPNers voor?
misschien bij particuliren gras inzamelen een optie?
bij mij gaat er elke week een kliko vol weg (140ltr)
maarja zoals ik zei, ik weet daar niets van.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 15:24 #1332099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Alexander, KWPN staat
Hoi Alexander,
KWPN staat voor Koninklijk Warmbloed Paard Nederland. Dat is eigenlijk het officiele Nederlandse Stamboek voor de Nederlandse sportpaarden. Daarnaast heb je nog het stamboek voor bijvoorbeeld Friezen, Gelderse paarden, Groningers, Appaloosa, etc.
Het zou een interessante optie kunnen zijn, maar gras inzamelen bij particulieren is niet echt aan te raden. Er zouden allerlei soorten (gevaarlijke) kruiden door kunnen zitten zoals bijvoorbeeld St Jacobskruid of stukjes taxus. Die zijn voor een paard echt dodelijk. Gras (of hooi of voordroog) moet altijd eerst ongeveer 6 weken "besterven" voordat je het aan paarden kunt voeren. Dat maakt het meteen al weer lastig, want als je bij particulieren gras gaat moet je dat dus kunnen laten besterven. Om te voorkomen dat het schimmelt zou je het dus in plastic moeten wikkelen, of in de zon laten drogen. Daarnaast zit er nog een wezenlijk verschil tussen weilandgras of gazongras. Gazongras bevat veel minder voedinsstoffen dan weiland gras en heeft een hele andere structuur, waardoor paarden er niet dol op zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 16:21 #1332100 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm...
@ EndlessQuest:
Ik heb naast mijn huis een weiland van ongeveer een hectare tot mijn beschikking (grasland). Het gras staat vrij hoog. Nooit droogbruin van het warme voorjaar geweest, grondwater staat hier vrij hoog. Ik kan het voor je maaien met de trekker maar heb geen balenpers/binder. Als ik het maai is het met een klepelmaaier. Is dit dan nog geschikt om te worden gegeten voor de paarden? Je moet het hooi dan wel zelf ophalen. Hoe dat moet, moet je zelf even bekijken. Zonder balenpers ben je even op en neer aan het rijden naar Apeldoorn. Ik woon in de buurt van Maastricht / Genk (België). Als je geïnteresseetd bent en een klepelmaaier is niet geschikt (wat ik vermoed en bovendien minder opbrengst), dient er ergens een cyclomaaier ofzo geregeld worden voor een dag die ik dan achter mijn trekker kan hangen. Dat laatste moet wel lukken denk ik. Maar het blijft veel werk vanuit Apeldoorn
Hoor het wel.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 17:46 #1332110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je interesse hebt...Ik
Als je interesse hebt...Ik kan je ruim 100 balen stro leveren. 5,- euro baal.Ik kan het voor je leveren per auto met trailer.Of als je een flinke partij nodig hebt ( leuk prijsje ) dan per vrachtwagen.Alles is mogelijk ps.. niet van mij, maar van mijn baas.. KG weet ik niet, maar is ( 100x50x50 cm ongeveer )Mocht je interesse hebben... stuur mij even een berichtje, en ik stuur zijn tel. nr. toe.Hij is vrij makkelijk, dus de prijs van 5 kan ook wat anders gaan worden.Nee heb je, en ja kan je krijgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 18:30 #1332112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Robert, dank voor het
Hoi Robert,
dank voor het aanbod, stel ik echt enorm op prijs! Toch leuk van zo`n forum   Wij zijn gelukkig qua hooi helemaal voorzien. Wij huren sinds dit jaar bij onze buurman ook een hectare weiland en daar hebben we dit jaar genoeg van af weten te halen. Het probleem bij ons is nu meer het stro.
Ik kan mij echter wel indenken dat er mensen bij jou in de buurt wel interesse zouden kunnen hebben. Ik denk dan op dit moment eerder aan koeienboeren, want koeien zijn qua gras een stuk makkelijker dan paarden, voor paarden moet het echt al wel een heel eind gedroogd zijn (70% droog denk ik zo). Paarden zijn een beetje zeikerig  maar koeien eten het ook als kuil is, wat echt nog heel nat gras is, zeg maar. Ook de boeren hebben dit jaar wat meer tekorten heb ik begrepen, dus misschien dat er bij jou in de buurt ook nog wat boeren behoefte hebben?
Je kunt overwegen om jouw gras zó van het land te koop aan te bieden aan een boer. Bij ons is de gangbare prijs rond de 175 euro per hectare, waarbij het dan door de boer schoon opgeleverd moet worden. Dus dan moet de boer het zeg maar zelf maaien, eventueel schudden en dan persen of oprapen. Dan heb jij er geen omkijken naar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2011 18:50 #1332114 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé Frank, Dank voor je
Hé Frank,
Dank voor je aanbod (of dat van je baas dan  )
We hebben inmiddels met wat zoeken en bellen een leverancier "om de hoek" gevonden, die het ons kan leveren voor (omgerekend naar de baaltjes die jij aangeeft) € 2,50 de baal, geleverd aan huis. Als je denkt dat jouw baas een concurrerende prijs kan bieden, dan wil ik het telefoonnummer wel hebben. Gaat om ongeveer 100 á 120 balen die we nodig hebben.

Moderators: Jerry Stam